Hotell och camping – inga genvägar till stjärnorna

Hotell och camping – inga genvägar till stjärnorna

Ett femstjärnigt hotell eller camping inger förstås förtroende. Men hur säker kan man vara på att fem stjärnor ger samma standard överallt? Och vad gör man om man är missnöjd?

Adolfo Diaz Publicerad: 6 Jul, 2009
Läs senare
Stjärnor, stjärnor, överallt en massa stjärnor. Det är lätt att känna samma förtvivlan inför hotells och campingplatsers stjärnmärkningar som Sven Jerring kände i sitt klassiska fotbollsreferat från Berlin-OS 1936. Men den rådville kan känna sig mer eller mindre lugn, stjärnorna ska gå att lita på.
– Märkningen är funktionell. Det ska vara ett visst antal av någonting eller en viss servicenivå. Fyra stjärnor kräver till exempel varma frukosträtter, säger Bo Bengtsson från Sveriges Hotell & Restaurangföretagare (SHR), som är de som ansvarar för att kontrollera antal stjärnor för varje hotell.
Vad som är en varm rätt är upp till hotellet att bestämma. Men betyder det att man kan ställa fram mikrovärmd pirog, kalla det varm frukost och sedan inkassera sina stjärnor?
– Det skulle jag aldrig låta passera. Det måste vara klassiska frukosträtter, säger Bo Bengtsson.
Campingplatser har från 2009 ett frivilligt stjärnsystem som utgår från både hårda och mjuka värden. Med fem staplar i fem nivåer per stapel mäts allt från matplatser och sophantering till minigolf och trubadurkvällar. Staplarna har sedan översatts till stjärnor.
Inte heller bland campingplatserna ska det gå att ta några genvägar till stjärnorna.
– Vi gör bedömningar av kvaliteten, inte bara kvantiteten, säger Håkan Gusteus från Sveriges Camping- och stugföretagares riksorganisation (SCR).
Den gäst som inte är nöjd med vare sig hotell eller campingvistelse kan klaga hos respektive organisation. Det brukar utmynna i att medlemshotellen lovar bot och bättring.
En annan instans att vända sig till är Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Torsten Palm, informationschef vid ARN, berättar att det är ovanligt med klagomål på hotell.
– Klagomålen handlar om brister som t.ex. dålig städning, störningar från omgivningen, fukt och mögelproblem, att man inte fått den utsikt man blivit lovad.  Men kritiken är oftast riktad mot en researrangör, säger han.
Även campingtvister är ovanliga hos ARN. Detta beror troligen på att avdelningen där tvisterna tas upp tillämpar en kravgräns från anmälaren på 1 000 kronor.
Inom hela kategorin paketresor var andelen beslut till konsumentens fördel 37 procent år 2008. Hotellens följsamhet mot ARN:s beslut brukar ligga på 90 procent. Det kan alltså löna sig för hotellgästen att anmäla eventuella brister, även när det handlar om att hotellet eller campingen inte lever upp till en viss förväntad standard.
– Stjärnmärkningen blir ju en del av det avtal man ingår.  Uppfylls inte denna bör det kunna ses som ett fel och ge rätt till nedsättning av priset, säger Torsten Palm.
– Men man måste komma ihåg att dokumentera bristerna om det går och att man ger anläggningen chansen att rätta till bristerna. Klagar man i efterhand brukar det vara svårt att få rätt.

Fler nyheter

Laboratorietest

Test av krossade tomater - stora skillnader i smak och konsistens

Krossade tomater skördas och konserveras solmogna till skillnad mot färska som mognar på vägen till butik. Men hur påverkar produktionsprocessen smak och näringsämnen? Är det någon skillnad mellan olika fabrikat och är priset en garanti för bättre kvalitet? Testfakta har testat och analyserat.

Wifi-högtalare - stora skillnader i ljudkvalitet

Allt fler upptäcker fördelarna med uppkopplade högtalare. Testfakta har undersökt sju av de vanligaste för mellan 1 000 och 4000 kronor - och hittat både flera guldkorn och ett riktigt bottennapp. 

UPPDRAGSTEST
Laboratorietest

Få maskindiskmedel klarar hela disken

I Testfakta Researchs omfattande test av maskindiskmedel har nio av de vanligaste fabrikaten på marknaden jämförts. I testet har laboratoriet kört drygt 600 maskiner fulla med smutsiga tallrikar, glas och bestick. Och när allt är diskat och klart framstår ett diskmedel som ganska mycket bättre på det mesta.

Laboratorietest

Dyraste laddkabeln sämst

Laddkablar till mobiltelefoner säljs idag nästan överallt. Och det är stora skillnader, både i pris och kvalitet. Den dyraste är till exempel allra sämst, visar Testfaktas test.

UPPDRAGSTEST
Laboratorietest

Lackens kvalitet viktig för parkettens tålighet

Parkett i köket eller hallen? För 30 år sedan var det otänkbart att lägga in ett snyggt parkettgolv på hemmets mest utsatta områden. Men Testfaktas laboratorietest visar att de flesta parkettgolv idag klarar hårda tag. Oftast faller kvaliteten på ytlacken, som är avgörande för slitage, fläckar och slag mot golvet.

Billig kolklassiker ger varmast händer i kylan

Kalla händer kan förstöra den härligaste vinterdagen. Därför finns handvärmare. Men det är inte alla som håller måttet. 

UPPDRAGSTEST

Kundkorten som ger mest tillbaka

Det är stora skillnader mellan dagligvaruhandelns olika medlemsprogram. Det visar Testfaktas stora jämförelse av olika lojalitetsprogram. För en barnfamilj kan det skilja flera tusen kronor om året i återbäring.

Laboratorietest

Mer fossilplast med ny skatt på bärkassar

Tre kronor extra i skatt per bärkasse i butiken ska få oss att välja mer hållbara alternativ att bära hem maten i. Men vad är egentligen problemet med plastpåsar i Sverige? Testfakta reder ut.

UPPDRAGSTEST
Laboratorietest

Pulserande ljus får håret på fall

Släta ben utan rakning, smärta eller kladdiga krämer? Med IPL-teknik används ljus för att ta bort håret. Men funkar tekniken och vilken apparat är bäst? Testfakta har testat sex apparater och jämfört resultaten.

UPPDRAGSTEST
Laboratorietest

Bästa kontinentalsängen under 17000 kronor

Det finns flera bra sängar att välja på bland de lite billigare modellerna – men bara en som är riktigt bra på allt. Läs Testfaktas stora laboratorietest av kontinentalsängar för att se vilken som passar dig. 

UPPDRAGSTEST
Laboratorietest

Rätt bäddmadrass kan göra stor skillnad

En bra säng kan göra stor skillnad – både för hur bra man sover och hur utvilad man känner sig när man vaknar. Här spelar bäddmadrassen en avgörande roll. Och det är tydliga skillnader mellan olika tillverkare, visar Testfaktas test.

Här går skrynklorna upp i rök

Fräsch nystruken skjorta eller brända fingrar och alla skrynklor kvar. Skillnaden mellan olika handhållna klädångare är stor och resultatet varierar kraftigt när Testfakta testar steamers. 

Laboratorietest

Billigaste ugnsrengöringen bäst – och luktar minst

En skinande ren ugn är det bästa sättet att städa ut julen. Men vilket medel är bäst? Och kan vanlig såpa göra jobbet lika bra som starka specialmedel? Testfakta har testat. 

Laboratorietest

Bästa locktången ger bra lockar som håller länge

Det skiljer rejält i pris mellan olika locktänger – men är det någon skillnad i kvalitet och prestanda? Tre certifierade frisörer, sex hårmodeller och ett tyskt laboratorium har testat och utvärderat.

Laboratorietest

Plastfolien – en barriär mot mögel och bakterier

En bra plastfolie hindrar inte bara maten från att torka, utan skyddar också mot de bakterier och mögelsporer som kan finnas i ditt kylskåp. Men vilken produkt skyddar maten bäst och är lättast att använda? Testfakta har testat. 

Laboratorietest

Minst rom i testets godaste kaviartub

Lagom rökig och tillräckligt salt eller söt, oljig och tam. Smaken varierar kraftigt när Testfakta testar kaviar. Och den med minst rom av alla visar sig vara allra godast.

Om Testfakta

Sedan 2001 har Testfakta underlättat köpbeslut och påverkat tillverkare genom oberoende tester, guider och journalistik.

Läs mer om Testfakta.

TEMA SOVA

Allt för din nattsömn

Tester av sängar, bäddmadrasser och kuddar samt guider och artiklar om sömnrelaterade produkter.