Dubbdäcken slets ner efter bara 50 mil

Dubbdäcken slets ner efter bara 50 mil

Laboratorietest

Många väljer att köra med dubbdäck under vintern, men i en stor del av Sverige rullar däcken för det mesta på barmark. Hur klarar däcken det slitaget? Inte bra, visade det sig senaste gången Testfakta testade.

Laboratorietest
Fredrik Nejman Susanne Ståhl Publicerad: 16 Nov, 2007
Läs senare

Första blixthalkan slår till lika oväntant varje år. Mängder av svenska bilister hamnar i diken, på åkrar eller krockar med varandra.
– Om alla bilisterna bara sätter på sina vinterdäck i tid skulle olyckorna minska, säger Clas Tingvall, trafiksäkerhetsdirektör på Vägverket.
Men vilka vinterdäck ska de då välja?
Testfakta har låtit det finska testföretaget Test World testa dubbarnas hållbarhet på fem så kallade premiumdäck. Och resultatet är nedslående.
Redan efter 50 mils asfaltskörning så har många dubbar ramlat av eller så har stiften brutits av eller nötts ned. Sämst resultat i testet fick Goodyears Ultra Grip 500.
På de fyra testdäcken återstod endast 60 procent av stiften. Dessutom hade 22 dubbar lossnat helt. Nästan lika illa gick det för Nokian Hakkapeliitta 4. Hela 174 stift hade förstörts under testen och på de två mest slitna däcken hade mer än hälften av stiften förstörts.
Med tanke på att ett dubbdäck beräknas hålla i 3.000 mil är resultatet alarmerande.
– Nu ska man veta att testkörningen var på asfalt, och inte på is eller snö. Slitaget blir väldigt stort då. Men de flesta vinterdäck körs ju inte alltid på vinterunderlag. Så resultatet var överraskande, säger Jukka Antila, testansvarig på Test World.
Om Goodyear och Nokians däck inte höll måttet i testet så gick det betydligt bättre för Gislaved Nordfrost 3. Efter de 50 testmilen som kördes med en Alfa Romeo var de flesta däcken intakta. 89 procent av alla dubbar hade kvar stiften. Motsvarande siffror för testets två andra godkända däck Michelin X-ice North och Vredestein Icetrack var 76 och 73 procent.
Hur mycket sämre blir däcken när dubbar och stift försvinner?
– Exakt hur mycket det påverkar är svårt att säga. Men självklart blir det sämre prestanda, säger Jukka Antila.
Samtliga däck i testet är dubbdäck. Men många bilister väljer hellre att köra med så kallade friktionsdäck – vinterdäck utan dubbar. Förutom miljöfördelar som att de inte river upp farliga partiklar ur vägbanan så låter det heller inte så mycket om dem.
Trots det så rekommenderar både Vägverket och många experter dubbdäck. Åtminstone när det gäller landsvägskörning.
– Jag rekommenderar dubbdäck i alla lägen. Inte minst här på västkusten kan det vara + 4 grader ena stunden för att någon timme senare eller ett par mil bort vara – 2 grader och glashalt. Då är dubbdäck oslagbart, säger Göte Eriksson, som driver en Däckteam-gummiverkstad i Stenungsund.
– Dessutom finns det ett annat problem om många kör med friktionsdäck. Det blir helt enkelt isigare och slirigare i korsningar och vid ljussignaler. Kör många med dubbdäck rivs snön och isen upp så att fästet blir lite bättre.
Däremot menar Göte Eriksson att alla bilister inte behöver köpa dyra premiumdäck. För vissa bilister räcker det gott med billigare däck.

Fakta om vinterdäck

  • Du måste ha vinterdäck mellan 1 december och 31 mars om det är vinterväglag.
  • Dubbade vinterdäck får endast användas mellan första oktober och 30 april.
  • Ett godkänt vinterdäck ska ha ett mönsterdjup på minst tre millimeter.
  • Sätt på vinterdäcken innan första kylan. De bör köras in minst 20 mil på barmark för att bästa prestandan efter sommarförvaringen.
  • Ha alltid de bästa däcken bak. Det minskar risken för sladd. Du kan byta fram- och bakdäck. Men byt aldrig sida. Högerdäck ska aldrig vara på vänster sida.
  • Tänk på att andra länder har helt olika lagar om vinterdäck. I Tyskland är dubbdäck förbjudna.
  • Den största delen av dubben sitter inne i själva däcket. Endast en liten del är synlig. På den delen sticker ett litet stift upp. Det är i första hand stiftet som ser till att ge däcket ett bra grepp.
  • Kontrollera lufttrycket i dina däck ofta.

 

Fakta

Fem av de största däcktillverkarna ombads skicka in fyra inkörda vinterdäck till testlaboratoriet Test World i finska Ivalo. Ingen tillverkare visste vad testen gick ut på.
Däcken provades på fem identiska bilar, Alfa Romeo 140 2.0 TJS. Bilarna var utrustade med både ABS-bromsar och antispinn.
Bilarna kördes sedan runt i 50 mil i olika typer av kröning. Efter de 50 milen togs däcken av. Dubbar och stift räknades och slitaget analyserades.
Samtliga testade däck är så kallade premiumdäck.
Priserna på de testade däcken varierar kraftigt på olika inköpsställen. Dessutom erbjuds ofta förmånliga paketpriser som inkluderar montering.

TABELL MED RESULTAT FRÅN TESTET

Fler nyheter

Laboratorietest

Höga halter allergena konserveringsmedel i boxviner

Storsäljande vinboxar innehåller så mycket svaveldioxid att de bör undvikas av överkänsliga personer, visar Testfaktas test. En förklaring är vinernas höga sockerhalter.
– Tillsätter du socker behöver du tillsätta mer konserveringsmedel, säger vinexperten.

Experten: Supermaten gör oss inte friskare

Dyr ”superfood” från andra sidan jordklotet är oftast pengarna i sjön. Nyttig svensk vardagsmat kan vara minst lika hälsosamt, menar näringsexperten.

UPPDRAGSTEST
Laboratorietest

Skinande ren testvinnare i diskmedelstest

I årets upplaga av Testfakta Researchs diskmedelstest har nio olika produkter jämförts. I testet har laboratoriet kört drygt 600 maskiner fulla med smutsiga tallrikar, glas och bestick.
Och när allt är diskat och klart framstår ett diskmedel som en ganska klar vinnare.

Så mycket påverkar filtret kaffesmaken

”Mjukt och välbalanserat ” eller ”platt utan karaktär” men med tydlig bismak. Valet av kaffefilter betyder mer än vad man tror, visar Testfaktas test.

Testfakta uppgraderar betygskalan

Den nuvarande betygsskalan 1 till 5 räcker inte längre till. Fler testparametrar och generellt bättre produkter kräver en mer detaljerad betygsskala. Den nya skalan 1 till 10 kommer att göra det tydligare för dig som läsare.

Stort smaktest: Bästa peston utsedd

Om du vill köpa färdig pesto till pastan finns det många sorter att välja mellan. Men vilket märke smakar bäst? Testfakta lät kock- och sommelierstudenter från Grythyttan smaka sig fram till sin favorit bland nio vanliga fabrikat.

UPPDRAGSTEST
Laboratorietest

Kontinentalsängar - lagom mjuk och lagom hård för bästa vila

Det finns flera bra alternativ för den som vill köpa en säng i premiumklassen, visar Testfaktas test. Men ta god tid på dig innan du slår till – det är svårt reklamera en säng för att den ”inte är skön”.

UPPDRAGSTEST
Laboratorietest

Bästa rakhyveln för len hud

En nära och följsam rakning som inte irriterar eller skadar huden är några av de viktigaste egenskaperna för en rakhyvel. I Testfaktas omfattande laboratorietest har åtta olika hyvlar testats på 21 försökspersoner och stålets skärpa och uthållighet jämförts.
 

Stora skillnader mellan smoothiemaskiner

En smoothie ska vara som namnet utlovar: Len. Men det är inte alla mixers som fixar det. Testfakta har testat åtta smoothiemaskiner i olika prisklasser

UPPDRAGSTEST
Laboratorietest

Plantagen Premiumjord

Plantagens Premiumjord har genomgått Testfaktas test av odlingsjordar och fyller därigenom kraven för Testfaktas kvalitetsmärkning Verified Quality & Performance.

Så rensar du i röran – sex metoder

Är du trött på att huset svämmar över av prylar? Testfakta har tittat närmare på sex metoder för hur du rensar ditt hem. Till vår hjälp har vi tagit två riktiga ordningsexperter.

UPPDRAGSTEST
Laboratorietest

Rusta Reflekt Nyans väggfärg

Rusta Reflekt Nyans väggfärg har genomgått Testfaktas omfattande laboratorietest och uppfyller kraven för Testfaktas kvalitetsmärkning Verified Quality & Performance.

UPPDRAGSTEST
Laboratorietest

Stora skillnader mellan luftrenare i Testfaktas test

En bra luftrenare kan förbättra kvaliteten på luften avsevärt både hemma och på jobbet. Men det är stora skillnader i hur bra luftrenarna faktiskt renar luften. Det visar Testfaktas omfattande laboratorietest.

Laboratorietest

Träningsbanden fortsatt usla på kalorimätning

Inget av aktivitetsarmbanden i Testfaktas test klarar att ange rätt kaloriförbrukning. För den som vill styra sitt kaloriintag är en kvalificerad gissning bättre, menar experten. 

Smarta hem-produkter inte alltid så smarta

Smarta hem-prylar säljs med löften om ett enklare liv. De är internetuppkopplade, intelligenta och ska ge oss mer tid över till annat. Men hur fungerar de i praktiken? Testfaktas reporter är inte helt övertygad.

 

Om Testfakta

Sedan 2001 har Testfakta underlättat köpbeslut och påverkat tillverkare genom oberoende tester, guider och journalistik.

Läs mer om Testfakta.

TEMA SOVA

Allt för din nattsömn

Tester av sängar, bäddmadrasser och kuddar samt guider och artiklar om sömnrelaterade produkter.