Så tjänar företagen på öppet köp

Så tjänar företagen på öppet köp

Att erbjuda öppet köp är inget måste för butiker, trots det blir returvillkoren allt generösare. Men det handlar inte bara om ökad service, utan också om att vi ska handla mer. – Jag har en misstanke om att konsumenter begår systematiska misstag när det gäller öppet köp, säger ekonomiforskaren Robert Östling.

Emelie Isacsson
Emelie Isacsson Publicerad: 3 Maj, 2013
Läs senare

Att handla på öppet köp innebär att du får pengarna tillbaka om du ångrar köpet och lämnar tillbaka varan inom en viss tid. Hos vissa butiker måste du lämna tillbaka varan inom några dagar, medan andra låter dig ta hem varan och känna och klämma på den betydligt längre.

Elgigantens varor får du använda i en månad innan du lämnar tillbaka dem. Ikea har länge erbjudit 90 dagars öppet köp och Clas Ohlson förlängde i höstas sina öppet köp-villkor från 30 dagar till 90 dagar.
– Om kunden ångrar sig och vill lämna tillbaka varan ska det inte handla om tidsbegränsningar, säger Peter Jelkeby, vice VD på Clas Ohlson.

Enligt företagen handlar det om trygghet och service, men det är inte hela sanningen, menar forskaren Robert Östling.

– Den huvudsakliga funktionen med öppet köp lär vara att sänka köptröskeln. Det finns ofta osäkerhet kring en vara man köper och man blir därför mer benägen att köpa den om man vet att man kan lämna tillbaka varan utan kostnad, säger Robert Östling, forskare vid Institutet för internationell ekonomi vid Stockholms Universitet.

Han tror att det finns en djupare förklaring till att företagen förlänger sina villkor – den så kallade ”besittningseffekten”. Teorierna kring detta fenomen är att konsumenten med varan i sin ägo värderar den högre än vad konsumenten gjorde inför beslutet att köpa varan. Därför känns det svårt att lämna ifrån sig den.

– Jag har en misstanke om att konsumenter begår systematiska misstag när det gäller öppet köp. De inser inte att de kommer värdera varan högre så fort de lagt vantarna på den, säger Robert Östling, som också skrivit rapporten ”Beteendeekonomi och konsumentpolitik” (2009).

Rapporten tar upp uttrycket ”förlustaversion”. Teorin, som otaliga experiment stöder, innebär att människor är mer känsliga för förluster än vinster. Förlusten av att lämna tillbaka en vara upplevs således starkare än vad ”vinsten” av varan gjorde då du köpte den.

Jens Nordfält, forskare vid Institutionen för marknadsföring och strategi vid Handelshögskolan, är inne på samma linje.

– De flesta människorna vill inte släppa ifrån sig något när de väl fått det. Jag är säker på att företagen inte räknar med att särskilt många kunder kommer att utnyttja den förlängda möjligheten att lämna tillbaka varan, men möjligheten sticker ut som något positivt.

Det finns ingen lag som säger att affärerna måste tillämpa öppet köp. I vissa butiker kan du till och med behöva be om öppet köp och få medgivandet nerskrivet på kvitto. Att Clas Ohlson väljer ett generösare öppet köp-villkor är, enligt Peter Jelkeby, en del av ursprungsidén och grundtänket inom företaget.

– Det handlar om trygghet för kunden. Det är logiskt att ge öppet köp ifall kunden ändrar sig eller är osäker. Det är klart att många kunder blir mer köpbenägna. Trygghet leder på sikt till merköp.

 

Fakta

Köpvillkor

• Öppet köp
Butiken behöver inte tillämpa öppet köp men gör ofta det ändå. Om du är osäker – fråga.
• Bytesrätt
Om butiken inte tillämpar öppet köp kan de erbjuda bytesrätt. Du får inte pengarna tillbaka vid återlämning av varan, utan får istället byta till en annan vara. Ibland ges tillgodokvitto.
Ångerrätt
Ges i 14 dagar enligt distans- och hemförsäljningslagen. Gäller när du handlar på internet, via postorder eller telefon.
• Reklamation
Om varan är felaktig måste du meddela felet inom ”skälig tid”, vilket alltid är inom två månader. Du har enligt konsumentköplagen tre års reklamationsrätt men måste kunna bevisa att felet fanns från början.
Källa: Konsumentverket

facebook Comments

Fler nyheter

Laboratorietest

En tydlig vinnare i årets stora test av vinterskor för barn

Blöta, kalla fötter är en dålig förutsättning för lek och lärande. Men vilka vinterskor håller barnens fötter både torra och varma genom regn och slask? Testfakta har testat hur väl vinterkängor för barn och unga står sig genom en svensk vinter och kan kora en överlägsen vinnare.

Laboratorietest

Smart teknologi för renare tänder - vilken eltandborste är bäst?

Att använda en eltandborste är en bra start för att förbättra munhälsan och slippa hål. Undersökningar visar också att hela kroppen påverkas av hur munnen mår, och att dåliga tänder kan kopplas till hjärt- och kärlsjukdomar. Testfakta har låtit testa fem appstödda eltandborstar i premiumklassen och resultatet visar att vissa modeller är klart mer effektiva.

Laboratorietest

Från billiga till dyra – vilka torkarblad presterar bäst?

Alla tar dem för givet så längre de fungerar, men den dagen ett torkarblad inte längre torkar felfritt kan det orsaka både irritation och incidenter. Därför är det extra viktigt att byta ut torkarbladen i tid. Men hur ska man tänka och är dyra bättre än de billiga?

Laboratorietest

Konsistensen avgörande i smaktest av vegetariska bitar

Allt fler väljer att äta veganskt eller vegetariskt, åtminstone emellanåt. Ett snabbt och lätt sätt att laga en köttfri måltid är att använda ett vegetariskt köttsubstitut som till exempel vegobitar. Men är det någon skillnad mellan olika märken och är priset en garanti för bättre kvalitet? Testfakta har testat och analyserat vegobitar och ser att det sitter i själva tugget.

 

Laboratorietest

Julienne kuvertlakan

Testfakta Research har på uppdrag av möbelkedjan Mio genomfört ett omfattande laboratorietest av kuvertlakanet Julienne. Julienne presterar mycket bra till bra genom testets samtliga delmoment och uppfyller kraven för Testfaktas kvalitetsmärkning Verified Quality & Performance.

Laboratorietest

Krispiga, degiga eller fett goda pommes

Pommes frites är standardtillbehör på alla hamburgerkedjor. Basen är potatis som skärs i stavar, friteras och saltas. Men det enkla receptet till trots är skillnaderna i smak, konsistens och fettinnehåll stora. Det visar Testfaktas test av pommes frites från de sex största kedjorna.

Laboratorietest

Pulserande ljus tar bort oönskad hårväxt

Släta ben utan rakning, smärta eller kladdiga krämer? Med IPL-teknik används ljus för att ta bort håret. Men funkar tekniken och vilken apparat är bäst? Testfakta har testat fem apparater och jämfört resultaten.

Laboratorietest

Undvik de billigaste T-shirtarna

Testfaktas analys av T-shirts visar att man bör undvika de billigaste plaggen, som ofta har lägre slittålighet och hållbarhet. Däremot är inte ett högre pris en garanti för kvalitet.

Laboratorietest

Barnmat på burk – energibomb eller tomma kalorier?

Testfakta har låtit analysera färdig barnmat för 6–8 månaders bebisar. Testet visar på stora skillnader i energiinnehåll, fett och mineraler och att alla färdigrätter måste kompletteras med annan mat för att fylla barnets totala näringsbehov under dagen.

Laboratorietest

Håll drickan kall i värmen med en kylbox

Ljummen läsk och slokande sallader är inte skoj att plocka fram när det vankas lunch på stranden, men med en elektrisk kylbox håller sig picknickmaten fräsch även de varmaste dagar. Men några av dem tar lång tid att få ner i temperatur, och det är stor skillnad i hur mycket de rymmer i förhållande till sin storlek, visar Testfaktas test av tio termoelektriska kylboxar.

Laboratorietest

Stor smakvariation bland färdig bearnaise

Bearnaisesås är ett klassiskt tillbehör till grillat och stekt och hör i allra högsta grad sommaren till. I butikernas kyldiskar finns flera färdiglagade alternativ att välja bland, men det är stor skillnad på både smak och konsistens.

Laboratorietest

Näringsrik och välbalanserad jord ger finast plantor

När man väljer jord till blomkrukor och odlingslådor är det viktigt att välja en näringsrik planteringsjord med en bra struktur. Testfakta har testat sex vanliga märken som finns i butik. Resultatet skiljer sig markant - men det måste inte kosta skjortan med bra jord.

Om Testfakta

Sedan 2001 har Testfakta underlättat köpbeslut och påverkat tillverkare genom oberoende tester, guider och journalistik.

Läs mer om Testfakta.