Så får du igenom ditt klagomål

Så får du igenom ditt klagomål

Skrika och gorma, bli personlig eller helt enkelt trötta ut personen på andra sidan kassan eller telefonluren. Vilken är bästa taktiken för att få igenom ett klagomål eller reklamation?

Martin Hansson
Martin Hansson Publicerad: 16 Mar, 2011
Läs senare

Är du missnöjd med den nyinköpta tv:n eller köksrenoveringen? Eller väntar du kanske fortfarande på en soffa som du beställde för två månader sedan. Då kan du så klart klaga och reklamera. Men även om har rätten på din sida betyder det inte att du får tillbaka pengarna per automatik. Lika viktigt är hur du lägger fram din klagan.
– Visst är det så. En ynklig och svag konsument som inte känner till sina rättigheter har till exempel mycket svårare än den tuffa och pålästa, säger Annika Wilow Sundh, konsumentvägledare i Falköping och ordförande i yrkesföreningen för konsumentvägledare.

I sin yrkesroll har hon stött på och fått höra om många olika framgångsrika klagotekniker. Vissa använder uttröttningsmetoden där man helt enkelt tjatar tills motparten ger upp. Andra utnyttjar sin vältalighet – de kan vara dåligt pålästa men ändå lyckas på grund av sin munsvada. En tredje kategori är extra trevlig och lyckas övertala med personlig charm.
– Och så har vi de som skriker, gormar och hotar: ”Fixa det här, annars går jag till Sverker”. Den här metoden kan vara lyckosam i stunden men är inte så långsiktig. Särskilt inte om det handlar om ett företag som du tänkt fortsätta köpa tjänster eller produkter från. Jag tror att man oftast tjänar på att vara trevlig.

Med rätt metod finns det till och med många som får sin vilja igenom trots att de inte har någon laga grund för det. Men det är inget som Annika Wilow Sundh stödjer.
– Jag tycker man alltid ska utgå från sina rättigheter, vara påläst och ha väl underbyggda argument.

Det sociala och psykologiska spelet i mötet med ett företag är oerhört viktigt. Ett klagomål eller reklamation är en slags förhandling och känner motparten att den har ett psykiskt övertag så släpper den gärna inte det.
– Spela på dina styrkor i stället för dina svagheter. Har inte soffan som du köpt leverats i tid ska du inte börja berätta hur synd det är om dig för att du måste sitta på golvet. Säg i stället att du häver köpet om inte soffan kommer inom en vecka.

Men en försenad soffa är en sak. I vissa sammanhang är det lättare att bli bortdribblad som klagande konsument än andra. Annika Wilow Sundh berättar till exempel att många kvinnor drar sig för att klaga på bilförsäljare och bilmekaniker.
– Men egentligen spelar det ingen roll om det handlar om en försenad soffa eller ett dåligt bytt topplock. Lagen gör ingen skillnad. Känner man sig osäker kan man ringa till oss och få hjälp med argument och stöd i sin uppfattning.  

Ett vanligt sätt för ett företag att bli av med en klagande kund är att skicka den vidare till en tillverkare. På så sätt bollar man över ansvaret. Men här måste man stå på sig som konsument.
– Det är återförsäljaren som fått 20 000 kronor av dig för soffan. Då är det också återförsäljaren som ska lösa problemet. Gör de inte det och det handlar om stora belopp är det bara att hota med tingsrätten eller Allmänna reklamationsnämnden.

Men vad gör man då om företaget helt enkelt vägrar ta emot din reklamation? Och du inte känner att det är värt mödan eller pengarna att dra ärendet vidare. Ibland är det också svårt att veta vad felet på produkten beror på – är det ett fabrikationsfel eller är det du själv som orsakat det.
– Ett sätt är att få till en kompromiss. Du kanske inte får full återbetalning på bilen men extra service. Eller rabatt nästa gång du handlar i affären. Det är bättre än ingenting alls. 

En kompromisslösning är användbart när du till exempel vill reklamera en resa. Att få tillbaka hela beloppet för att städningen varit dålig eller personalen otrevlig är svårt.
– Försök att uppskatta ditt missnöje i procent. Det skitiga rummet förstörde antagligen inte hela resan men kanske tio till tjugo procent. Det är mycket större chans att du får tillbaka något om dina anspråk är rimliga och logiska.

Fler nyheter

Husmorsknep bättre än specialmedel mot fläckar

Lägg inte pengar på sprayer och andra fläckborttagningsmedel – ibland gör de mer skada än nytta. Det du redan har hemma i skåpen funkar ofta bättre eller lika bra, visar Testfaktas test.

Falska löften om barnhörlurar

Många hörlurar för barn utlovar en begränsad maxvolym för att skydda barnens hörsel. Men det är inte alltid löftet på förpackningen stämmer – om hörlurarna kopplas till en dator kan gränsen överskridas, visar Testfaktas test.

Hitta rätt mobilabonnemang till ditt barn

Funderar du på vad som är bästa telefonlösningen till ditt barn? Testfakta har jämfört några av operatörernas billigaste abonnemang och hittat stora variationer.

UPPDRAGSTEST
Laboratorietest

Skärpa och ergonomi viktigt för en bra sekatör

Vare sig man vill fixa en blomsterbukett, befria prydnadsväxter från vissnade blomsterstjälkar eller klippa bort grenar så är sekatören ett uppskattat verktyg. Men det är stora skillnader på olika fabrikat, visar Testfakta Researchs omfattande laboratorietest.

Laboratorietest

Billigt dubbdäck bäst i test

Fler dubbar ger inte automatiskt bättre grepp på vägen, visar Testfaktas test av nio vinterdäck för cykel. Testvinnaren har minst antal dubbar och är dessutom billig.

UPPDRAGSTEST
Laboratorietest

Lättklippt med bästa grensaxen

När lite kraftigare grenar behöver beskäras kommer grensaxen väl till pass. Grensaxens längre handtag och större skäryta ger hävstång och kapacitet även för tjockare grenar. Men Testfakta Researchs laboratorietest visar att det är stora skillnader mellan olika modeller.

Så mycket smakförstärkare döljer sig i maten

EU bekymrar sig över medborgarnas intag av livsmedelstillsatsen glutamat. En oro har varit att ämnet döljs i ingredienser som jästextrakt. Men Testfaktas analys tyder på att detta inte bidrar i någon större utsträckning.

UPPDRAGSTEST
Laboratorietest

Bästa ställbara sängen under 19 000 kronor

 Den vanligaste liggställningen är på sidan eller på rygg. Men en säng med ställbar huvud- och fotända kan vara gynnsamt både för sömnen och hälsan. När Testfakta testar olika alternativ i standardsegmentet, sängar under 19 000 kronor, sticker några fabrikat ut. Och bäst i test är Mios nya modell Godmorgon.

Storhandla utan bil – åtta rullande shoppingväskor i jämförelse

Slit inte på axlar och armar i onödan genom att släpa på tunga matkassar- en shoppingväska på hjul kan vara till stor hjälp för den som inte har bil, men ändå vill storhandla. Testfakta har jämfört åtta modeller. 

UPPDRAGSTEST
Laboratorietest

Rusta Reflekt Nyans väggfärg

Rusta Reflekt Nyans väggfärg har genomgått Testfaktas omfattande laboratorietest och uppfyller kraven för Testfaktas kvalitetsmärkning Verified Quality & Performance.

Forskare: oron för mikroplaster kan vara överdriven

Rädslan för mikroplaster sprider sig. Men hur stor miljö- och hälsofara det faktiskt är vet vi inte. Nu varnar forskare för överdrivna och felaktiga slutsatser.
– Det får inte bli vilseledande och skrämma folk i onödan, säger biologen Martin Ogonowski

UPPDRAGSTEST
Laboratorietest

Plantagen Premiumjord

Plantagens Premiumjord har genomgått Testfaktas test av odlingsjordar och fyller därigenom kraven för Testfaktas kvalitetsmärkning Verified Quality & Performance.

Laboratorietest

Årets bästa vinteroverall

En vinteroverall för barn ska vara vattentät, slittålig, andas och inte minst – fri från skadliga kemikalier. Men fyra av tio overaller i Testfaktas test innehåller miljöfarliga PFAS-ämnen. 

Tänk på städningen när du väljer golv

Dags att lägga nytt golv? Gå inte bara på utseendet - titta också på hur golvet ska skötas innan du bestämmer dig. Många golvfabrikanter förordar speciella rengöringsmedel som kan vara både dyra och dåliga för miljön.

Test av sju kameradrönare – se själv hur stora skillnader det är

Det är stora skillnader mellan olika kameradrönare, både när det gäller bildkvalitet och flygsäkerhet. Det visar Testfaktas test av sju kameradrönare under 10 000 kronor.
– Testets sämsta drönare är inte bara dålig, den är farlig, säger Testfaktas expert.

Om Testfakta

Sedan 2001 har Testfakta underlättat köpbeslut och påverkat tillverkare genom oberoende tester, guider och journalistik.

Läs mer om Testfakta.

TEMA SOVA

Allt för din nattsömn

Tester av sängar, bäddmadrasser och kuddar samt guider och artiklar om sömnrelaterade produkter.