Ditt fejs – företagens bästa reklampelare

Ditt fejs – företagens bästa reklampelare

Rabatt på löparskorna, presentkort på kläder, eller en gratis milkshake till hamburgaren. Allt kan bli ditt om du bara låter dina vänner på Facebook se i vilka butiker du handlar. Genom våra uppkopplade telefoner får företagen tillgång till en ny marknadsföringskanal, där du är reklampelaren.

Lotta Hedin
Lotta Hedin Publicerad: 5 Aug, 2011
Läs senare

Tekniken är ny, men idén är gammal: Att man kan få fördelar i form av rabatter och gratiserbjudanden om man rekryterar nya kunder till sin butik, bokklubb eller morgontidning, det har nog alla stött på.

Nu har nätet och allt mer avancerade mobiltelefoner gett företagen nya kanaler att nå både kunderna och kundernas vänner. Kittet i kommunikationen är sociala medier. På exempelvis Facebook kan du visa dina kompisar var du just handlat med en enkel knapptryckning. Butiken får reklam, och du får du rabatt.

För den som har en mobiltelefon som är utrustad med GPS och internetuppkoppling finns flera olika så kallade platstjänster som enkelt pekar ut var man befinner sig. För att bekräfta var du är ”checkar du in” med hjälp av telefonen, och i samma ögonblick kan dina uppkopplade vänner se det. Mobilen kan också ta emot meddelanden som tipsar om vilka butiker i närheten som har specialerbjudanden.

Gowalla och Foursquare heter de mest kända platstjänsterna, som också används för rabatterbjudanden av bland annat klädkedjan H&M.

I våras lanserades även Facebooks Check-in deals i Sverige, där Stadium, Statoil och McDonalds är med.
För att kunna utnyttja kedjornas erbjudanden där går man till den fysiska butiken och checkar in med telefonen. Genom att visa upp incheckningen i kassan får man sin rabatt eller gratisvara, samtidigt som ens Facebookvänner får se var man varit och vilket erbjudande man nappat på.

– Fördelen för oss är att vi får så stor spridning, säger David Bothzén, som är ansvarig för sociala medier hos Stadium.
Enligt honom har runt 12 000 personer hittills nappat på Stadiums incheckningserbjudanden, och spridit dem vidare till sina vänner. David Bothzén vill inte berätta vad reklameffekten av incheckningarna motsvarar i pengar, men Stadium är utifrån egna beräkningar nöjda med resultatet.
– Vi planerar att fortsätta, säger han.
Att det bara skulle vara ungdomar som checkar in för att få rabatt avfärdar David Bothzén som en myt.
– Vi för ingen statistik, men jag skulle säga att medelåldern ligger runt trettio, säger han.

Enligt Jan Fredriksson, talesperson för Facebook i Norden, kommer snart fler företag och butiker att ansluta sig till tjänsten.
– Det pågår förhandlingar just nu. Responsen har varit enorm och vi har fått mycket förfrågningar.
Styrkan är enligt Jan Fredriksson att informationen som sprids kopplas till en person.
– När man ser vilket erbjudande någon av ens vänner utnyttjat kanske man tänker att “vi brukar ju gilla samma sak”. På sajter där kunder skriver recensioner vet man ju inte vem som har skrivit.

Eva Ossiansson är doktor i ekonomi vid handelshögskolan i Göteborg, med varumärken och sociala medier som specialområde. Hon är inte förvånad över att företagen visar stort intresse för den här typen av marknadsföring.
– Studier visar att de vi litar allra mest på är våra vänner. Och om du ser en vän i kombination med ett visst företag så har det en positiv inverkan på oss. Han eller hon blir som en garant för att det här är någonting bra, säger hon.
[[{"type":"media","view_mode":"media_large","fid":"6135","attributes":{"alt":"","title":"","class":"media-image","typeof":"foaf:Image","wysiwyg":1}}]]– Vinsten för företagen är ju också att du får kunderna att agera och göra reklam åt dig. Varje gång någon checkar in får du en värdefull exponering.
Att många konsumenter utan större övertalning går med på att göra gratisreklam tycker hon inte är så konstigt.
– Det handlar om våra mänskliga drivkrafter att synas och höras, i kombination med viljan att göra en bra deal, säger hon.

Eva Ossiansson tror att marknadsföringen via platstjänster kommer att öka, och att fler kommer att checka in för att få rabatt.
– Jag tror definitivt att fler och fler kommer använda det, både konsumenter och företag. Men man kan fundera vilken riktning utvecklingen går – och om det kan få några negativa konsekvenser för konsumenterna.
– Blir det för många butiker som håller på med det kommer folk inte att orka checka in hela tiden. Då blir det som med rabattkort, man har så många i plånboken att man inte orkar leta upp rätt när man står där i kassan. Då gäller det att det verkligen är bra rabatter.

På längre sikt tror Eva Ossiansson att den här typen av marknadsföring fungerar bäst för företag som aktivt arbetar med att bygga upp en känsla kring sitt varumärke. En känsla som människor gärna vill vara en del av.
– Då kan det funka. Att checka in och visa var du befinner dig är ett sätt att markera vem du vill vara, säger hon.

Fakta

4,5 miljoner svenskar använder Facebook

I världen finns 750 miljoner användare.

(Källa: Facebook)

Fler nyheter

Laboratorietest

Problematiskt innehåll i läppbalsam

Läppbalsam eller cerat ska hjälpa oss att behandla torra läppar. Men vad innehåller produkterna och varifrån kommer det som du stryker på munnen? Testfakta har testat nio vanliga fabrikat på den svenska marknaden.

Laboratorietest

Varmt kaffe halva dagen med bästa termosmuggen

Är det möjligt att ta med sig varmt kaffe i en mugg utan att det kallnar? Ja, med en termosmugg är det faktiskt det. Men vilken är bäst? Testfakta har testat.

UPPDRAGSTEST
Laboratorietest

Bästa kontinentalsängen i premiumsegmentet

En säng med bra ergonomi ger skön vila utan problem för rygg eller axel. Men vad innebär en bra ergonomi och vad får man för pengarna? Testfakta Research har laboratorietestat och jämfört ett urval av kontinentalsängar i det övre prissegmentet. 

UPPDRAGSTEST
Laboratorietest

Rustas flyttlåda PRO

Testfakta Research har på uppdrag av Rusta AB genomfört ett laboratorietest av Rustas uppgraderade flyttlåda PRO. Rustas flyttlåda presterar genomgående bra och uppfyller med god marginal kraven för Testfaktas kvalitetsmärkning Verified Quality & Performance.

UPPDRAGSTEST
Laboratorietest

Få maskindiskmedel klarar hela disken

I Testfakta Researchs omfattande test av maskindiskmedel har nio av de vanligaste fabrikaten på marknaden jämförts. I testet har laboratoriet kört drygt 600 maskiner fulla med smutsiga tallrikar, glas och bestick. Och när allt är diskat och klart framstår ett diskmedel som ganska mycket bättre på det mesta.

UPPDRAGSTEST
Laboratorietest

New York kontinentalsäng

Kontinentalsängen New York från möbelvaruhuset Mio har genomgått Testfaktas omfattande laboratorietest av sängar. Resultaten visar på goda ergonomiska egenskaper för större och tyngre personer, bra andningsförmåga och bra kvalitet och uthållighet i material och konstruktion. Kontinentalsängen New York uppfyller därigenom kraven för Testfakta Verified Quality & Comfort för kroppstyp L (large).

UPPDRAGSTEST

Kundkorten som ger mest tillbaka

Det är stora skillnader mellan dagligvaruhandelns olika medlemsprogram. Det visar Testfaktas stora jämförelse av olika lojalitetsprogram. För en barnfamilj kan det skilja flera tusen kronor om året i återbäring.

UPPDRAGSTEST
Laboratorietest

Skummadrassen utmanar resårsängen

Glöm ungdomens tunna skumgummimadrass som idag endast tas fram när barnen har pyjamasparty. En ny generation ergonomiska skummadrasser ger en ergonomi i nivå med de klassiska resårsängarna, visar Testfaktas uppdragstest.

UPPDRAGSTEST
Laboratorietest

Pulserande ljus får håret på fall

Släta ben utan rakning, smärta eller kladdiga krämer? Med IPL-teknik används ljus för att ta bort håret. Men funkar tekniken och vilken apparat är bäst? Testfakta har testat sex apparater och jämfört resultaten.

UPPDRAGSTEST
Laboratorietest

Bästa kontinentalsängen under 17000 kronor

Det finns flera bra sängar att välja på bland de lite billigare modellerna – men bara en som är riktigt bra på allt. Läs Testfaktas stora laboratorietest av kontinentalsängar för att se vilken som passar dig. 

UPPDRAGSTEST
Laboratorietest

Rätt bäddmadrass kan göra stor skillnad

En bra säng kan göra stor skillnad – både för hur bra man sover och hur utvilad man känner sig när man vaknar. Här spelar bäddmadrassen en avgörande roll. Och det är tydliga skillnader mellan olika tillverkare, visar Testfaktas test.

Laboratorietest

Så bra är de miljömärkta handdiskmedlen

Testfakta har testat miljövänliga handdiskmedel och frågat sig hur bra de klarar att diska också i kallare vatten. Resultatet från laboratoriet visar att skillnaderna är stora när det kommer till hur mycket ren disk vi får för pengarna. 

Enkla glassmaskiner riktigt bra på att göra god glass

Inget hör sommaren till lika mycket som glass. Och ingen glass är godare än den som görs på bra råvaror och äts direkt vid tillverkningen. Men vilken maskin gör den bästa glassen? Och vilken är lättast att använda?

Bästa fläkten i sommarvärmen – både tyst och stark

Lika underbart som det är med ett fläktande vinddrag i värmen, lika irriterande är det med höga ljud från fläkten. Därför står både fläktkraft och ljudnivå i fokus när Testfakta testar sommarens fläktar. Och ja: det finns en fläkt som klarar båda delarna. 

Laboratorietest

Billiga badhanddukar nästan lika bra som de dyraste

En badhandduk ska göra dig torr snabbt, vara slittålig och se fräsch ut länge. Vårt laboratorietest visar att det finns pengar att spara. Av nio vanliga badhanddukar lever nämligen både de exklusiva och billigare alternativen upp till förväntningarna. 

Laboratorietest

Bästa elcyklarna ger mycket extra kraft på vägen

De lättcyklade elcyklarna blir allt mer populära. Men vilken är bäst? Vårt laboratorietest visar på stora skillnader, både när det gäller support och räckvidd, bromsverkan och köregenskaper. 

Laboratorietest

Enorma skillnader mellan olika solcellsladdare

Idag har du goda chanser att ladda dina elektronikprylar med hjälp av solen. Men det är enormt stora skillnader i hur mycket el du får från olika solcellsladdare. Testfakta har testat.

Laboratorietest

Bästa brusreducerande hörlurarna

Brusreducerande hörlurar kan skapa lugn och ro i stökiga eller bullriga miljöer. Men vilken hörlur är mest effektiv? Och vilken låter bäst? Testfakta har laboratorietestat sju ledande hörlurar.

Laboratorietest

Bästa löparskorna klarar att både dämpa och skjuta på

Våren är här och med den löpningen. Men hur ska man veta vilken löparsko som är bäst? Testfakta har testat.

Om Testfakta

Sedan 2001 har Testfakta underlättat köpbeslut och påverkat tillverkare genom oberoende tester, guider och journalistik.

Läs mer om Testfakta.

TEMA SOVA

Allt för din nattsömn

Tester av sängar, bäddmadrasser och kuddar samt guider och artiklar om sömnrelaterade produkter.