Ditt fejs – företagens bästa reklampelare

Ditt fejs – företagens bästa reklampelare

Rabatt på löparskorna, presentkort på kläder, eller en gratis milkshake till hamburgaren. Allt kan bli ditt om du bara låter dina vänner på Facebook se i vilka butiker du handlar. Genom våra uppkopplade telefoner får företagen tillgång till en ny marknadsföringskanal, där du är reklampelaren.

Lotta Hedin
Lotta Hedin Publicerad: 5 Aug, 2011
Läs senare

Tekniken är ny, men idén är gammal: Att man kan få fördelar i form av rabatter och gratiserbjudanden om man rekryterar nya kunder till sin butik, bokklubb eller morgontidning, det har nog alla stött på.

Nu har nätet och allt mer avancerade mobiltelefoner gett företagen nya kanaler att nå både kunderna och kundernas vänner. Kittet i kommunikationen är sociala medier. På exempelvis Facebook kan du visa dina kompisar var du just handlat med en enkel knapptryckning. Butiken får reklam, och du får du rabatt.

För den som har en mobiltelefon som är utrustad med GPS och internetuppkoppling finns flera olika så kallade platstjänster som enkelt pekar ut var man befinner sig. För att bekräfta var du är ”checkar du in” med hjälp av telefonen, och i samma ögonblick kan dina uppkopplade vänner se det. Mobilen kan också ta emot meddelanden som tipsar om vilka butiker i närheten som har specialerbjudanden.

Gowalla och Foursquare heter de mest kända platstjänsterna, som också används för rabatterbjudanden av bland annat klädkedjan H&M.

I våras lanserades även Facebooks Check-in deals i Sverige, där Stadium, Statoil och McDonalds är med.
För att kunna utnyttja kedjornas erbjudanden där går man till den fysiska butiken och checkar in med telefonen. Genom att visa upp incheckningen i kassan får man sin rabatt eller gratisvara, samtidigt som ens Facebookvänner får se var man varit och vilket erbjudande man nappat på.

– Fördelen för oss är att vi får så stor spridning, säger David Bothzén, som är ansvarig för sociala medier hos Stadium.
Enligt honom har runt 12 000 personer hittills nappat på Stadiums incheckningserbjudanden, och spridit dem vidare till sina vänner. David Bothzén vill inte berätta vad reklameffekten av incheckningarna motsvarar i pengar, men Stadium är utifrån egna beräkningar nöjda med resultatet.
– Vi planerar att fortsätta, säger han.
Att det bara skulle vara ungdomar som checkar in för att få rabatt avfärdar David Bothzén som en myt.
– Vi för ingen statistik, men jag skulle säga att medelåldern ligger runt trettio, säger han.

Enligt Jan Fredriksson, talesperson för Facebook i Norden, kommer snart fler företag och butiker att ansluta sig till tjänsten.
– Det pågår förhandlingar just nu. Responsen har varit enorm och vi har fått mycket förfrågningar.
Styrkan är enligt Jan Fredriksson att informationen som sprids kopplas till en person.
– När man ser vilket erbjudande någon av ens vänner utnyttjat kanske man tänker att “vi brukar ju gilla samma sak”. På sajter där kunder skriver recensioner vet man ju inte vem som har skrivit.

Eva Ossiansson är doktor i ekonomi vid handelshögskolan i Göteborg, med varumärken och sociala medier som specialområde. Hon är inte förvånad över att företagen visar stort intresse för den här typen av marknadsföring.
– Studier visar att de vi litar allra mest på är våra vänner. Och om du ser en vän i kombination med ett visst företag så har det en positiv inverkan på oss. Han eller hon blir som en garant för att det här är någonting bra, säger hon.
[[{"type":"media","view_mode":"media_large","fid":"6135","attributes":{"alt":"","title":"","class":"media-image","typeof":"foaf:Image","wysiwyg":1}}]]– Vinsten för företagen är ju också att du får kunderna att agera och göra reklam åt dig. Varje gång någon checkar in får du en värdefull exponering.
Att många konsumenter utan större övertalning går med på att göra gratisreklam tycker hon inte är så konstigt.
– Det handlar om våra mänskliga drivkrafter att synas och höras, i kombination med viljan att göra en bra deal, säger hon.

Eva Ossiansson tror att marknadsföringen via platstjänster kommer att öka, och att fler kommer att checka in för att få rabatt.
– Jag tror definitivt att fler och fler kommer använda det, både konsumenter och företag. Men man kan fundera vilken riktning utvecklingen går – och om det kan få några negativa konsekvenser för konsumenterna.
– Blir det för många butiker som håller på med det kommer folk inte att orka checka in hela tiden. Då blir det som med rabattkort, man har så många i plånboken att man inte orkar leta upp rätt när man står där i kassan. Då gäller det att det verkligen är bra rabatter.

På längre sikt tror Eva Ossiansson att den här typen av marknadsföring fungerar bäst för företag som aktivt arbetar med att bygga upp en känsla kring sitt varumärke. En känsla som människor gärna vill vara en del av.
– Då kan det funka. Att checka in och visa var du befinner dig är ett sätt att markera vem du vill vara, säger hon.

Fakta

4,5 miljoner svenskar använder Facebook

I världen finns 750 miljoner användare.

(Källa: Facebook)

Fler nyheter

Så bokar du en klimatvänlig vintersemester

Turismen är en starkt bidragande orsak till den globala uppvärmningen. Men det betyder inte att man måste sluta resa – bara resa annorlunda. Testfakta tipsar om hur du bokar en klimatvänligare semester i vinter.

Laboratorietest

Mobiler klarar svensk vinter olika bra visar test

Telefonernas batterikapacitet kan minska med hela 40 procent när kylan slår till. Och vissa slutar helt enkelt att fungera. Men det skiljer mycket mellan olika modeller, visar Testfaktas test. 

Så mycket palmolja finns det i biodieseln

Den biodiesel du häller i tanken innehåller ofta palmolja eller restprodukter från palmoljeindustrin. I slutändan kan det leda till högre koldioxidutsläpp än när du tankar fossilt.

UPPDRAGSTEST
Laboratorietest

Skärpa och ergonomi viktigt för en bra sekatör

Vare sig man vill fixa en blomsterbukett, befria prydnadsväxter från vissnade blomsterstjälkar eller klippa bort grenar så är sekatören ett uppskattat verktyg. Men det är stora skillnader på olika fabrikat, visar Testfakta Researchs omfattande laboratorietest.

Laboratorietest

Här är bästa ledlampan – med det behagligaste ljuset

De ser ut som klassiska glödlampor men vad får du för ljus därhemma? Testfakta har jämfört nio ledlampor i retrostil för att se vilken som är mest lik en glödlampa.

UPPDRAGSTEST
Laboratorietest

Lättklippt med bästa grensaxen

När lite kraftigare grenar behöver beskäras kommer grensaxen väl till pass. Grensaxens längre handtag och större skäryta ger hävstång och kapacitet även för tjockare grenar. Men Testfakta Researchs laboratorietest visar att det är stora skillnader mellan olika modeller.

Husmorsknep bättre än specialmedel mot fläckar

Lägg inte pengar på sprayer och andra fläckborttagningsmedel – ibland gör de mer skada än nytta. Det du redan har hemma i skåpen funkar ofta bättre eller lika bra, visar Testfaktas test.

UPPDRAGSTEST
Laboratorietest

Bästa ställbara sängen under 19000 kronor

 Den vanligaste liggställningen är på sidan eller på rygg. Men en säng med ställbar huvud- och fotända kan vara gynnsamt både för sömnen och hälsan. När Testfakta testar olika alternativ i standardsegmentet, sängar under 19 000 kronor, sticker några fabrikat ut. Och bäst i test är Mios nya modell Godmorgon.

Laboratorietest

Falska löften om barnhörlurar

Många hörlurar för barn utlovar en begränsad maxvolym för att skydda barnens hörsel. Men det är inte alltid löftet på förpackningen stämmer – om hörlurarna kopplas till en dator kan gränsen överskridas, visar Testfaktas test.

UPPDRAGSTEST
Laboratorietest

Rusta Reflekt Nyans väggfärg

Rusta Reflekt Nyans väggfärg har genomgått Testfaktas omfattande laboratorietest och uppfyller kraven för Testfaktas kvalitetsmärkning Verified Quality & Performance.

Hitta rätt mobilabonnemang till ditt barn

Funderar du på vad som är bästa telefonlösningen till ditt barn? Testfakta har jämfört några av operatörernas billigaste abonnemang och hittat stora variationer.

UPPDRAGSTEST
Laboratorietest

Plantagen Premiumjord

Plantagens Premiumjord har genomgått Testfaktas test av odlingsjordar och fyller därigenom kraven för Testfaktas kvalitetsmärkning Verified Quality & Performance.

Laboratorietest

Billigt dubbdäck bäst i test

Fler dubbar ger inte automatiskt bättre grepp på vägen, visar Testfaktas test av nio vinterdäck för cykel. Testvinnaren har minst antal dubbar och är dessutom billig.

Laboratorietest

Så mycket smakförstärkare döljer sig i maten

EU bekymrar sig över medborgarnas intag av livsmedelstillsatsen glutamat. En oro har varit att ämnet döljs i ingredienser som jästextrakt. Men Testfaktas analys tyder på att detta inte bidrar i någon större utsträckning.

Storhandla utan bil – åtta rullande shoppingväskor i jämförelse

Slit inte på axlar och armar i onödan genom att släpa på tunga matkassar- en shoppingväska på hjul kan vara till stor hjälp för den som inte har bil, men ändå vill storhandla. Testfakta har jämfört åtta modeller. 

Om Testfakta

Sedan 2001 har Testfakta underlättat köpbeslut och påverkat tillverkare genom oberoende tester, guider och journalistik.

Läs mer om Testfakta.

TEMA SOVA

Allt för din nattsömn

Tester av sängar, bäddmadrasser och kuddar samt guider och artiklar om sömnrelaterade produkter.