Ditt fejs – företagens bästa reklampelare

Ditt fejs – företagens bästa reklampelare

Rabatt på löparskorna, presentkort på kläder, eller en gratis milkshake till hamburgaren. Allt kan bli ditt om du bara låter dina vänner på Facebook se i vilka butiker du handlar. Genom våra uppkopplade telefoner får företagen tillgång till en ny marknadsföringskanal, där du är reklampelaren.

Lotta Hedin
Lotta Hedin Publicerad: 5 Aug, 2011
Läs senare

Tekniken är ny, men idén är gammal: Att man kan få fördelar i form av rabatter och gratiserbjudanden om man rekryterar nya kunder till sin butik, bokklubb eller morgontidning, det har nog alla stött på.

Nu har nätet och allt mer avancerade mobiltelefoner gett företagen nya kanaler att nå både kunderna och kundernas vänner. Kittet i kommunikationen är sociala medier. På exempelvis Facebook kan du visa dina kompisar var du just handlat med en enkel knapptryckning. Butiken får reklam, och du får du rabatt.

För den som har en mobiltelefon som är utrustad med GPS och internetuppkoppling finns flera olika så kallade platstjänster som enkelt pekar ut var man befinner sig. För att bekräfta var du är ”checkar du in” med hjälp av telefonen, och i samma ögonblick kan dina uppkopplade vänner se det. Mobilen kan också ta emot meddelanden som tipsar om vilka butiker i närheten som har specialerbjudanden.

Gowalla och Foursquare heter de mest kända platstjänsterna, som också används för rabatterbjudanden av bland annat klädkedjan H&M.

I våras lanserades även Facebooks Check-in deals i Sverige, där Stadium, Statoil och McDonalds är med.
För att kunna utnyttja kedjornas erbjudanden där går man till den fysiska butiken och checkar in med telefonen. Genom att visa upp incheckningen i kassan får man sin rabatt eller gratisvara, samtidigt som ens Facebookvänner får se var man varit och vilket erbjudande man nappat på.

– Fördelen för oss är att vi får så stor spridning, säger David Bothzén, som är ansvarig för sociala medier hos Stadium.
Enligt honom har runt 12 000 personer hittills nappat på Stadiums incheckningserbjudanden, och spridit dem vidare till sina vänner. David Bothzén vill inte berätta vad reklameffekten av incheckningarna motsvarar i pengar, men Stadium är utifrån egna beräkningar nöjda med resultatet.
– Vi planerar att fortsätta, säger han.
Att det bara skulle vara ungdomar som checkar in för att få rabatt avfärdar David Bothzén som en myt.
– Vi för ingen statistik, men jag skulle säga att medelåldern ligger runt trettio, säger han.

Enligt Jan Fredriksson, talesperson för Facebook i Norden, kommer snart fler företag och butiker att ansluta sig till tjänsten.
– Det pågår förhandlingar just nu. Responsen har varit enorm och vi har fått mycket förfrågningar.
Styrkan är enligt Jan Fredriksson att informationen som sprids kopplas till en person.
– När man ser vilket erbjudande någon av ens vänner utnyttjat kanske man tänker att “vi brukar ju gilla samma sak”. På sajter där kunder skriver recensioner vet man ju inte vem som har skrivit.

Eva Ossiansson är doktor i ekonomi vid handelshögskolan i Göteborg, med varumärken och sociala medier som specialområde. Hon är inte förvånad över att företagen visar stort intresse för den här typen av marknadsföring.
– Studier visar att de vi litar allra mest på är våra vänner. Och om du ser en vän i kombination med ett visst företag så har det en positiv inverkan på oss. Han eller hon blir som en garant för att det här är någonting bra, säger hon.
[[{"type":"media","view_mode":"media_large","fid":"6135","attributes":{"alt":"","title":"","class":"media-image","typeof":"foaf:Image","wysiwyg":1}}]]– Vinsten för företagen är ju också att du får kunderna att agera och göra reklam åt dig. Varje gång någon checkar in får du en värdefull exponering.
Att många konsumenter utan större övertalning går med på att göra gratisreklam tycker hon inte är så konstigt.
– Det handlar om våra mänskliga drivkrafter att synas och höras, i kombination med viljan att göra en bra deal, säger hon.

Eva Ossiansson tror att marknadsföringen via platstjänster kommer att öka, och att fler kommer att checka in för att få rabatt.
– Jag tror definitivt att fler och fler kommer använda det, både konsumenter och företag. Men man kan fundera vilken riktning utvecklingen går – och om det kan få några negativa konsekvenser för konsumenterna.
– Blir det för många butiker som håller på med det kommer folk inte att orka checka in hela tiden. Då blir det som med rabattkort, man har så många i plånboken att man inte orkar leta upp rätt när man står där i kassan. Då gäller det att det verkligen är bra rabatter.

På längre sikt tror Eva Ossiansson att den här typen av marknadsföring fungerar bäst för företag som aktivt arbetar med att bygga upp en känsla kring sitt varumärke. En känsla som människor gärna vill vara en del av.
– Då kan det funka. Att checka in och visa var du befinner dig är ett sätt att markera vem du vill vara, säger hon.

Fakta

4,5 miljoner svenskar använder Facebook

I världen finns 750 miljoner användare.

(Källa: Facebook)

Fler nyheter

Laboratorietest

Smakar det, så kostar det - även hunden behöver näringsriktig mat

Ett bra foder kan kosta upp till 13 000 kronor per år, men dyrast är inte nödvändigtvis bäst. Däremot bör man undvika de billigaste alternativen om man vill ha ett foder med bra näringsinnehåll – det visar Testfaktas test av åtta vanliga foder för mer seniora hundar.

Laboratorietest

Pulserande ljus tar bort oönskad hårväxt

Släta ben utan rakning, smärta eller kladdiga krämer? Med IPL-teknik används ljus för att ta bort håret. Men funkar tekniken och vilken apparat är bäst? Testfakta har testat sex apparater och jämfört resultaten.

Laboratorietest

Byggmax Wiksbo Plantjord Eko

Byggmax Wiksbo plantjord Eko har genomgått Testfaktas test av odlingsjordar. Resultatet visar att jorden har bra odlingsegenskaper för samtliga testade grödor och uppfyller därigenom kraven för Testfaktas kvalitetsmärkning Verified Quality & Performance.

Laboratorietest

Varierande kvalitet i fristående resårmadrasser

En fristående resårmadrass kan läggas direkt på golvet eller i en sängram. En flexibel lösning som ger ergonomi i nivå med en klassisk resårsäng. Men långt ifrån alla fabrikat håller måttet, och priset är ingen garanti för kvalitet visar Testfaktas laboratorietest av sju vanliga modeller.

Laboratorietest

Bli inte blåst på alkoholmätaren

Hälften av de testade alkoholmätarna uppvisar felaktiga resultat. De är opålitliga och ger inte korrekt promillehalt. Testresultatet fick Elgiganten att omedelbart avsluta försäljningen av Sencor Alkomätare. 

Laboratorietest

Rusta Reflekt Nyans väggfärg

Rusta Reflekt Nyans väggfärg har genomgått Testfaktas omfattande laboratorietest och uppfyller kraven för Testfaktas kvalitetsmärkning Verified Quality & Performance.

Laboratorietest

Det kan vara ditt padelrackets fel om ditt spel har blivit sämre

Man ska ju inte skylla på materialet, men världens första laboratorietest av padelracketar visar att ditt racket faktiskt kan ha förändrats. Ett testat märke visade avvikande mätvärden med 25 procent efter uthållighetstestet.

Laboratorietest

Diskmedlet som gör rent hus

750 tallrikar diskade och rena jämfört med 100.
Skillnaden mellan toppen och botten är stor i Testfaktas stora laboratorietest av handdiskmedel. Topp tre saknar dock miljömärkning.

Laboratorietest

Bästa kontinentalsängen i den lägre prisklassen

Med testerna redo i mobilen har sängkunderna oftast en klar åsikt om sitt sängköp.
— De yngre kunderna är speciellt medvetna om att sängköpet kan vara hemmets viktigaste, säger Agneta Winther som sålt sängar i över tio år.

 

Laboratorietest

Snart 500 000 elcyklar - men bromsarna fortfarande frågetecken

Elcykel-boomen fortsätter även i år. Trots leveransproblem är var femte nyinköpt cykel eldriven. Enligt branschens beräkningar finns det snart 500 000 elcyklar i Sverige.

Laboratorietest

Torsk på omega 3 i fiskpinnar

Frityroljan är viktigare än fisken för tillskott av omega 3 från fiskpinnen. Testfaktas laboratorietester visade fyra gånger så höga halter omega 3 hos de fiskpinnar som friterats i rapsolja.

 

Laboratorietest

Högt tryck räcker inte när bästa högtryckstvätten ska koras

En stark motor hjälper inte när högtryckstvätten slutar fungera efter 27 av 300 rengöringar och en styv och svårhanterad slang gör spolningen utmanande.

Laboratorietest

Barlinek parkettgolv 3-stav ek

Testfakta Research har på uppdrag av Byggmax AB genomfört ett laboratorietest av Byggmax parkettgolv från Barlinek. Golvet testades tillsammans med två likvärdiga produkter.

Laboratorietest

Billigare med effektivt maskindiskmedel

Diskmaskinens fyra timmar är billigare än att diska för hand. Men då ska maskindiskmedlet också göra rent på första disken.

Laboratorietest

Små skillnader på batterier för elverktyg

Lägg inte pengarna på ett dyrare batteri. Fundera i stället på vilka verktyg du behöver. Testfaktas laboratorietest av laddbara batterier visar att det billigaste alternativet levererar lika bra resultat som de som kostar dubbelt så mycket.

 

 

Om Testfakta

Sedan 2001 har Testfakta underlättat köpbeslut och påverkat tillverkare genom oberoende tester, guider och journalistik.

Läs mer om Testfakta.