Språkresan blev en mardröm

Språkresan blev en mardröm

Allmänna reklamationsnämnden har sedan 2000 fått in i snitt 20 anmälningar per år mot språkresor. Ofta handlar det om boendet. Tim hamnade i en värdfamilj där pappan riktade rasistiska uttalanden mot studenter med arabiska namn.

Martin Hansson
Martin Hansson Publicerad: 29 Apr, 2011
Läs senare

Sommaren 2008 skickade Marika Irvine sin 16-åriga son Tim på språkresa till England med STS språkresor.  Tim skulle tillbringa tre veckor i Oxford där han skulle gå i skolan och bo i en värdfamilj tillsammans med ungdomar från andra länder. Men resan blev inte riktigt vad familjen Irvine hade hoppats på – långt därifrån. Redan första kvällen ringde Tim hem till sin mamma.
– Tim berättade att pappan i värdfamiljen redan under de första timmarna uttryckt främlingsfientliga åsikter. Han pratade bland annat illa om en av de två andra ungdomarna som skulle bo i familjen men som inte anlänt ännu och som hade ett arabiskklingande namn, berättar Marika Irvine.

Pappan ska ha sagt saker som att ”det är sådana som han som kommer hit och tar våra kvinnor” och ”allt ont i vårt land stammar från muslimerna”. Tim kände ett så stort obehag att han helst ville byta till en annan familj. Men eftersom han redan hade flyttat in ville både Tim och hans mamma att STS skulle sköta det så snyggt som möjligt. Detta var Marika Irvine noga med att påtala när hon ringde till STS dagen efter.
– I stället kontaktade de familjen direkt och berättade vad jag sagt. Pappan i familjen rusade in på Tims rum och släpade med honom till STS lokalkontor. Där fick Tim en utskällning av STS platschef som sa att om det inte passade med den här familjen så skulle han se till att Tim hamnade i familj som bara var ute efter pengar och inte var intresserade av några ungdomar. Jag kommer fortfarande ihåg Tims sms: ” Någon har tjallat, jag sitter i skiten”, säger Marika Irvine.

För Tims del slutade språkresan där. En vän till Tims pappa, som bodde i Oxford, kom och hämtade honom. Han fick han tillbringa några dagar hos engelska släktingar innan han flög hem till Sverige igen. Marika Irvine anmälde händelsen till Allmänna reklamationsnämnden, ARN som beslutade att familjen skulle få tillbaka hela kursavgiften på 15 000 kronor. I beslutet skriver ARN att värdfamiljen ”inte uppfyllt de krav som rimligen kan ställas utifrån vad som utlovats av STS Språkresor” och att STS ”uppenbarligen bara förvärrat situationen” när det enda man gjorde var att kontakta familjen.
– Det hade kunnat bli okej om STS hade skött det hela lite snyggare, men det hela var så otroligt oproffsigt. Man kände sig helt maktlös som förälder. Tänk om Tim bara varit elva eller tolv år gammal, säger Marika Irvine.

Hon är inte ensam om att vara missnöjd med sitt barns språkresa. Sedan år 2000 har Allmänna reklamationsnämnden, ARN, fått in mellan 6 och 27 anmälningar om året som gäller kortare språkresor under sommaren. Ofta handlar det om just boendet – att värdfamiljerna varit olämpliga, aldrig varit hemma eller som i ett fall från i fjol där en ung flicka tvingades bo i ett rum som höll på att renoveras. Enligt ARN innebar det uppenbara säkerhets- och hälsorisker för flickan.

Av språkresearrangörerna är det STS och EF – de två största arrangörerna – som fått klart flest anmälningar de senaste tio åren, 66 respektive 51. James Crimp, som ansvarar för språkresor på STS, känner inte till enskilda fallet med Tim Irvine.
– Men det finns ingen tolerans för en rasistisk värdfamilj hos STS. Hade vi vetat om detta innan hade vi aldrig låtit några ungdomar bo där. Vi skriver kontrakt med våra värdfamiljer där det tydligt framgår vilka regler och krav som gäller och en gång om året gör vi hembesök. Boendet är en jätteviktig del av en språkresa, säger han.

På Konsumentverket tittar man i första hand på språkresearrangörernas avtalsvillkor och marknadsföring. Enligt Katarina Karlsson, som arbetar med resor på Konsumentverket, handlar de flesta anmälningar som myndigheten får in om bristande prisinformation.
– Det kan handla om att priset höjts precis innan man åkt iväg eller att det tillkommit kostnader för utflykter eller liknande saker, säger hon.

När det rör boendet eller brister i själva utbildningen tror hon att de flesta missnöjda konsumenter gör upp direkt med arrangören eller vänder sig till ARN.
– Samtidigt kan man se det som vilseledande marknadsföring om inte företagen håller vad de lovar. Skulle vi få in många sådana anmälningar så skulle det kunna bli ett fall för Konsumentverket. Vi driver inte några enskilda fall utan det måste finnas ett allmänt konsumentintresse, säger hon.

 

Fakta

Tvåhundra anmälningar

Enligt branschen åker mellan fem och sex tusen svenska ungdomar på språkresa varje år. De senaste tio åren har det kommit in närmare 200 anmälningar till Allmänna reklamationsnämnden som rör språkresor.  I 58 procent av fallen har nämnden bifallit konsumenten yrkanden helt eller delvis.

 

Språkresearrangörer med flest anmälningar (sedan år 2000)

STS Språkresor: 66
EF Education: 50
International Meetings: 23
SI Språkresor: 11
Avista Språkreseförmedlarna: 10
European Education center: 10
Språkpunkten: 7

Fler nyheter

Tänk på städningen när du väljer golv

Dags att lägga nytt golv? Gå inte bara på utseendet - titta också på hur golvet ska skötas innan du bestämmer dig. Många golvfabrikanter förordar speciella rengöringsmedel som kan vara både dyra och dåliga för miljön.

Test av sju kameradrönare – se själv hur stora skillnader det är

Det är stora skillnader mellan olika kameradrönare, både när det gäller bildkvalitet och flygsäkerhet. Det visar Testfaktas test av sju kameradrönare under 10 000 kronor.
– Testets sämsta drönare är inte bara dålig, den är farlig, säger Testfaktas expert.

Så tar du hand om dina äpplen

Äppelträden dignar av frukt, men hur gör man för att ta vara på allt? Här är tipsen om hur du håller äpplena fina och goda långt fram i vinter.

UPPDRAGSTEST
Laboratorietest

Skärpa och ergonomi viktigt för en bra sekatör

Vare sig man vill fixa en blomsterbukett, befria prydnadsväxter från vissnade blomsterstjälkar eller klippa bort grenar så är sekatören ett uppskattat verktyg. Men det är stora skillnader på olika fabrikat, visar Testfakta Researchs omfattande laboratorietest.

Laboratorietest

Säkraste cykelhjälmen till skolstarten


En cykelhjälm med rotationsskydd kan ge upp till fyra gånger bättre skydd mot hjärnskakning, visar Testfaktas test. Trots det säljs det fortfarande få sådana hjälmar till barn och ungdomar.

UPPDRAGSTEST
Laboratorietest

Lättklippt med bästa grensaxen

När lite kraftigare grenar behöver beskäras kommer grensaxen väl till pass. Grensaxens längre handtag och större skäryta ger hävstång och kapacitet även för tjockare grenar. Men Testfakta Researchs laboratorietest visar att det är stora skillnader mellan olika modeller.


Så skapar du ett snabbare och mer robust wifi hemma

Många skaffar snabbare bredband men slösar bort delar av hastigheten genom att använda dåliga och felplacerade wifi-routrar. 
Testfakta har tagit hjälp av wifi-gurun Måns Jonasson för att reda ut hur du kan skapa ett hemma-wifi som maxar internet i hela bostaden.

UPPDRAGSTEST
Laboratorietest

Bästa ställbara sängen under 19 000 kronor

 Den vanligaste liggställningen är på sidan eller på rygg. Men en säng med ställbar huvud- och fotända kan vara gynnsamt både för sömnen och hälsan. När Testfakta testar olika alternativ i standardsegmentet, sängar under 19 000 kronor, sticker några fabrikat ut. Och bäst i test är Mios nya modell Godmorgon.

Laboratorietest

Apparaten som minskar matsvinnet – test av åtta modeller

En vakuumförpackare kan förlänga matens hållbarhet i både kylen och frysen. Men alla apparater är inte lika bra att jobba med, visar Testfaktas test.

UPPDRAGSTEST
Laboratorietest

Rusta Reflekt Nyans väggfärg

Rusta Reflekt Nyans väggfärg har genomgått Testfaktas omfattande laboratorietest och uppfyller kraven för Testfaktas kvalitetsmärkning Verified Quality & Performance.

Så ser du över ditt digitala arv

Mail, bilder och gamla statusuppdateringar. Frågetecken kring avlidna personers digitala efterlämningar blir allt vanligare vid bouppteckningar.
– Kommer inte de anhöriga överens kan det bli jättejobbigt, säger juristen Lisa Cahlman Friis.
Här är tipsen om hur du kan förbereda dig och underlätta för dem du lämnar.

UPPDRAGSTEST
Laboratorietest

Plantagen Premiumjord

Plantagens Premiumjord har genomgått Testfaktas test av odlingsjordar och fyller därigenom kraven för Testfaktas kvalitetsmärkning Verified Quality & Performance.

Laboratorietest

Laddat för semester med bästa powerbanken

Batteritorsk i stugan eller på resan? Testfakta har tagit reda på vilka powerbanks som gör det lätt att hålla liv i mobil och surfplatta på semestern. Långt ifrån alla tillverkare håller vad de lovar. 

Stort sug efter begagnade mobiler

Är du trött på att ständigt köpa ny teknik, eller behöver du en mindre dyrbar telefon till barnen? Nu finns det många webbutiker som säljer begagnade smartphones. Men se upp – villkoren varierar mellan olika aktörer.

Högsäsong för kycklingbakterier i hettan

Grillar du kyckling i sommar? Det är högsäsong för den elaka magsjukebakterien campylobacter. Visserligen är förra årets rekordutbrott över men värmeböljan bidrar till att bakterien frodas i kycklingstallarna samtidigt som svensk kontroll kritiseras.

Om Testfakta

Sedan 2001 har Testfakta underlättat köpbeslut och påverkat tillverkare genom oberoende tester, guider och journalistik.

Läs mer om Testfakta.

TEMA SOVA

Allt för din nattsömn

Tester av sängar, bäddmadrasser och kuddar samt guider och artiklar om sömnrelaterade produkter.