Oseriösa bolag utnyttjar folks dåliga samvete och okunskap om premiepensionssystemet genom att efterlikna före detta PPM-myndighetens utskick. Bolagen säljer sina tjänster med otydliga avtalsvillkor och priser, skriver Sveriges konsumenter i ett pressmeddelande.
- Tjänsterna är prenumerationer på informationsbrev med råd hur man kan placera sina pengar. Råden tycks vara kopierade från andra källor och inklistrade utan sammanhang, säger Annika Wilow Sundh ordförande i Konsumentvägledarnas förening.
Konsumentverket har fått in många klagomål på pensionsrådgivning som inte står under Finansinspektionens tillsyn och som inte handlar om förvaltning. Premiepension fondservice, Folkets allmänna pensionsrådgivning, och Pensionsrådgivarna är exempel på företag som har blivit anmälda enligt Konsumentverket.
- Årets Bottennapp genererar inte i någon anmälan. Det är mer för att dokumentera problemen. Vi vill hjälpa konsumenterna, att guida i alla fria val man ställs inför, säger Annika Wilow Sundh till Testfakta.