Totalt har Konsumentverket tagit emot över 150 anmälningar mot företaget. Under en längre tid har också Konsumentombudsmannen (KO) granskat företagets marknadsföring och nu kommit fram till att det är oklart att tjänsten kostar pengar. Därför stämmer KO Fordonsvärderingen i Marknadsdomstolen för brott mot marknadsföringslagen och distans- och hemförsäljningslagen.
– Det här innnebär förhoppningsvis att Marknadsdomstolen, om domen går igenom, yrkar att Fordonsvärderingen måste informera om att tjänsten kostar pengar. Det här är ju det grundläggande problemet, till och med handläggare på Konsumentverket har fått uppfattningen om att man kan få sin bil värderad gratis. Informationen finns där, men den är svårt att hitta den, säger Agneta Broberg, ställförordnad Konsumentombudsman.
Vad innebär det här för konsumenterna som känner sig lurade?
– För kommande konsumenter kommer det innebära att Fordonsvärderingen tvingas informera. Men för de som redan ingått avtal har det ingen effekt. Däremot pratade jag så sent som i dag med en konsument som skrivit till Fordonsvärderingen och klagat och fått ett brev som beklagade det inträffade och som upphävde köpet.
Många av Testfaktas läsare som har upprörts över sajtens marknadsföring har även de specifikt kritiserat att det inte tydligt framgår att tjänsten kostar pengar. De har trott att det är gratis att få sin bil värderad. Det är bara att fylla i sina uppgifter, sedan några klick, och så får man en gratis värdering av bilen. Eller? Några dagar senare har en faktura på 399 kronor dumpit ner i många förundrade konsumenters brevlådor. Så har flera upprörda läsare förklarat förloppet för Testfakta.
KO kritiserar inte bara det faktum att konsumenten kan förledas att tro att tjänsten är gratis. Man menar även att informationen om ångerrätt är bristfällig.