Företagens sociala profilering – ansvar eller slug pr?

Företagens sociala profilering – ansvar eller slug pr?

Hamburgerkedjan Max bojkottade fruktjätten Dole efter att företaget stämt den svenske dokumentärfilmaren Fredrik Gertten. Handlar det om att ta ansvar eller smart marknadsföring?

Martin Hansson Publicerad: 16 Okt, 2009
Läs senare

Bojkotter av produkter och företag har skett många gånger genom historien: Franska viner efter kärnvapenprovsprängningarna utanför Nya Zeeland på nittiotalet. Shell som var verksamma i Sydafrika under apartheidtiden. Israeliska frukter som odlats på ockuperad palestinsk mark.
   Det sker nästan alltid på initiativ av organisationer, aktivister eller olika opinionsbildare. Men de senaste veckorna har vi sett exempel på att även svenska företag går ut och tar ställning aktivt. Hamburgerkedjan Max bojkott av Doles fruktsallad fick stor uppmärksamhet, och kort efter utspelet krävde även ICA ett möte med fruktjätten. 
– Att företag väljer bort underleverantörer på grund av miljömässiga eller sociala skäl är inget nytt. Men att man går ut så här aktivt i media är mer ovanligt, säger Michele Micheletti, professor i statsvetenskap som forskat på politisk konsumtion.

Bråket  handlade om fruktföretaget Doles stämning av den svenske dokumentärfilmaren Fredrik Gertten. Hans film ”Bananas” skildrar Doles nonchalans mot plantagearbetarna i Nicaragua. Dole har nu dragit tillbaka stämningen mot Gertten efter ett möte med de tre största svenska livsmedelskedjorna. 

[[{"type":"media","view_mode":"media_large","fid":"6965","attributes":{"alt":"","title":"","class":"media-image","typeof":"foaf:Image","wysiwyg":1}}]]
Michele Micheletti.

Att reaktionerna från svenska företag blev så stora kan delvis förklaras av  de speciella förutsättningarna, där ett stort amerikanskt företag försöker tysta en svensk filmare.  


– Max bojkott ligger helt rätt i tiden med tanke på den yttrandefrihetsdebatt vi haft här i Sverige efter Ipred och Pirate Bay.


Michele Micheletti tror att vi kommer att få se fler sådana här initiativ i framtiden. Att profilera sig som socialt och miljömässigt ansvarstagande har blivit allt viktigare för företagen. Ica har till exempel storsatsat på sin ”I love Eco”-kampanj, och Max har ”klimatinventererat” verksamheten med bland annat koldioxidmärkta menyer och vindkraftel till restaurangerna. Men det räcker inte – den som lovar mycket får också mer att leva upp till. Annars riskerar man att bli beskylld för att hyckla och bedriva falsk marknadsföring. Max bojkott kan vara ett sätt att verkligen visa var man står.
– För något år sedan stämde en amerikansk aktivist Nike för att skoföretaget inte alls levde upp till hur man framställde sig i olika annonser och kampanjer. Här tvingades Nike till en förlikning i domstol.

Är då Max utspel ett bevis för att konsumenterna har fått mer att säga till om? Och att varumärkesbyggande i sig leder till mer ansvarsfulla företag. 
– Självklart handlar det i slutändan om försäljning och pengar. Men ett varumärke är inte längre bara smak, utseende och stil. Rättvise- och miljöfrågor blir allt viktigare i slaget om kunderna, säger Michelle Micheletti.

Vänsteraktivisten och globaliseringskritikern America Vera Zavala är dock inte särskilt förhoppningsfull.
– Det är jättebra att Max bojkottar Dole. Men frågan är om det verkligen hjälper bananarbetarna i Latinamerika att få en drägligare tillvaro och bättre arbetsvillkor. 

Hon tror att konsumenterna har blivit mer medvetna, men har inte mycket till övers för företagens sociala och miljömässiga profilering.
– Jag tycker framförallt att det är skitsnacket som har ökat. Det har vuxit fram en pr-marknad kring de här frågorna. Miljötänk och social profilering är en lek med kunderna som ibland slår positivt som i det här fallet. Samtidigt är det allmänt känt att Max anlitat papperslösa städare till väldigt låga löner.

För Max blev tv-programmet ”Uppdrag gransknings” avslöjande om att Sveriges tre största hamburgerkedjor använde sig av oseriösa städföretag en riktig väckarklocka.
– Jag låg vaken många nätter och mådde dåligt. Vi vill aldrig hamna i en sådan situation igen och har blivit ännu mer nogräknade med vilka vi göra affärer, säger företagets vd Richard Bergfors.

Men han vill inte hålla med om att det bara handlar om smart marknadsföring och goodwill.
– Visst påverkas varumärket och i slutändan vår försäljning av hur vi sköter våra affärer. Men det här handlar i första hand om att vi vill vara stolta över det vi gör. Vi vill tjäna pengar, men vi vill göra det på ett schyst sätt, säger Richard Bergfors.
 

Fler nyheter

Laboratorietest

Plastfolien – en barriär mot mögel och bakterier

En bra plastfolie hindrar inte bara maten från att torka, utan skyddar också mot de bakterier och mögelsporer som kan finnas i ditt kylskåp. Men vilken produkt skyddar maten bäst och är lättast att använda? Testfakta har testat. 

Laboratorietest

Minst rom i testets godaste kaviartub

Lagom rökig och tillräckligt salt eller söt, oljig och tam. Smaken varierar kraftigt när Testfakta testar kaviar. Och den med minst rom av alla visar sig vara allra godast.

UPPDRAGSTEST
Laboratorietest

Bästa ramsängen under 7000 kronor

Vilken är den bästa ramsängen? Och vad är det som skiljer storsäljarna åt? Testfakta Research har testat tio av de största sängtillverkarnas ramsängar – och det är stora skillnader mellan sängarna.

Laboratorietest

Inget underlakan är bra på allt

Inget av de testade lakanen är bra på allt, men om du läser testet noga så kan du välja ett lakan som är bra på just det som du tycker är viktigt.

UPPDRAGSTEST
Laboratorietest

Bästa kontinentalsängen under 17000 kronor

Det finns flera bra sängar att välja på bland de lite billigare modellerna – men bara en som är riktigt bra på allt. Läs Testfaktas stora laboratorietest av kontinentalsängar för att se vilken som passar dig. 

Laboratorietest

Förbjuden kemikalie i fodrade gummistövlar för vuxna

Testet av fodrade gummistövlar avslöjar både allvarliga brister och stora skillnader. Det finns bra stövlar, men några läcker in vatten eller går sönder under testet. En av stövlarna innehåller också så höga halter av en förbjuden kemikalie att den är förbjuden att sälja. 

UPPDRAGSTEST
Laboratorietest

Pulserande ljus får håret på fall

Släta ben utan rakning, smärta eller kladdiga krämer? Med IPL-teknik används ljus för att ta bort håret. Men funkar tekniken och vilken apparat är bäst? Testfakta har testat sex apparater och jämfört resultaten.

Laboratorietest

Bästa fintvättmedlet för ömtåliga textilier

Effektiva vid låga temperaturer – och skonsamma mot kläder av ull, siden och andra känsliga material. Så marknadsförs fintvättmedel. Men hur bra stämmer det? Testfakta har testat.

UPPDRAGSTEST
Laboratorietest

Rätt bäddmadrass kan göra stor skillnad

En bra säng kan göra stor skillnad – både för hur bra man sover och hur utvilad man känner sig när man vaknar. Här spelar bäddmadrassen en avgörande roll. Och det är tydliga skillnader mellan olika tillverkare, visar Testfaktas test.

Laboratorietest

Stora skillnader i test av vinterskor för barn

Ingen gillar att ha blöta och kalla fötter. Men vilken vintersko håller barnens fötter torra och varma genom regn och slask? Testfakta har testat.

UPPDRAGSTEST
Laboratorietest

Skinande ren testvinnare i diskmedelstest

I årets upplaga av Testfakta Researchs diskmedelstest har nio olika produkter jämförts. I testet har laboratoriet kört drygt 600 maskiner fulla med smutsiga tallrikar, glas och bestick.
Och när allt är diskat och klart framstår ett diskmedel som en ganska klar vinnare.

Laboratorietest

Billigaste kabinväskan nästan lika bra som dyraste

Idag reser många med bara kabinväska, både vid kortare och längre resor. Men kvaliteten skiljer mellan olika tillverkare visar Testfaktas test. 

Laboratorietest

Strid på kniven om vilken som är bäst i test

Det finns en vinnare men inga förlorare. Billiga som dyrare knivar klarade alla laboratoriets tuffa tester – även om några gjorde det med större marginal än andra. Vilken du väljer är mycket en smaksak visar Testfaktas test. 

Bästa kartongen till flytten

Dags att flytta? Tänk på att skaffa bra flyttkartonger. Testfaktas test av åtta märken visar på stora skillnader i hållbarhet och ergonomi. En flytt är tillräckligt ansträngande för att inte låta humöret sänkas av dåliga kartonger. Testfakta har jämfört åtta olika varianter. Vi har testat hur stabila och hållbara de är och hur enkla lådorna är att använda. 

Laboratorietest

Test av sju kylboxar till sommarens bilresa

En kylbox som kopplas till bilens cigarettuttag håller picknicken kall under bilresan. Men alla boxar fungerar inte lika bra, visar Testfaktas test.

Om Testfakta

Sedan 2001 har Testfakta underlättat köpbeslut och påverkat tillverkare genom oberoende tester, guider och journalistik.

Läs mer om Testfakta.

TEMA SOVA

Allt för din nattsömn

Tester av sängar, bäddmadrasser och kuddar samt guider och artiklar om sömnrelaterade produkter.