Företagens sociala profilering – ansvar eller slug pr?

Företagens sociala profilering – ansvar eller slug pr?

Hamburgerkedjan Max bojkottade fruktjätten Dole efter att företaget stämt den svenske dokumentärfilmaren Fredrik Gertten. Handlar det om att ta ansvar eller smart marknadsföring?

Martin Hansson Publicerad: 16 Okt, 2009
Läs senare

Bojkotter av produkter och företag har skett många gånger genom historien: Franska viner efter kärnvapenprovsprängningarna utanför Nya Zeeland på nittiotalet. Shell som var verksamma i Sydafrika under apartheidtiden. Israeliska frukter som odlats på ockuperad palestinsk mark.
   Det sker nästan alltid på initiativ av organisationer, aktivister eller olika opinionsbildare. Men de senaste veckorna har vi sett exempel på att även svenska företag går ut och tar ställning aktivt. Hamburgerkedjan Max bojkott av Doles fruktsallad fick stor uppmärksamhet, och kort efter utspelet krävde även ICA ett möte med fruktjätten. 
– Att företag väljer bort underleverantörer på grund av miljömässiga eller sociala skäl är inget nytt. Men att man går ut så här aktivt i media är mer ovanligt, säger Michele Micheletti, professor i statsvetenskap som forskat på politisk konsumtion.

Bråket  handlade om fruktföretaget Doles stämning av den svenske dokumentärfilmaren Fredrik Gertten. Hans film ”Bananas” skildrar Doles nonchalans mot plantagearbetarna i Nicaragua. Dole har nu dragit tillbaka stämningen mot Gertten efter ett möte med de tre största svenska livsmedelskedjorna. 

[[{"type":"media","view_mode":"media_large","fid":"6965","attributes":{"alt":"","title":"","class":"media-image","typeof":"foaf:Image","wysiwyg":1}}]]
Michele Micheletti.

Att reaktionerna från svenska företag blev så stora kan delvis förklaras av  de speciella förutsättningarna, där ett stort amerikanskt företag försöker tysta en svensk filmare.  


– Max bojkott ligger helt rätt i tiden med tanke på den yttrandefrihetsdebatt vi haft här i Sverige efter Ipred och Pirate Bay.


Michele Micheletti tror att vi kommer att få se fler sådana här initiativ i framtiden. Att profilera sig som socialt och miljömässigt ansvarstagande har blivit allt viktigare för företagen. Ica har till exempel storsatsat på sin ”I love Eco”-kampanj, och Max har ”klimatinventererat” verksamheten med bland annat koldioxidmärkta menyer och vindkraftel till restaurangerna. Men det räcker inte – den som lovar mycket får också mer att leva upp till. Annars riskerar man att bli beskylld för att hyckla och bedriva falsk marknadsföring. Max bojkott kan vara ett sätt att verkligen visa var man står.
– För något år sedan stämde en amerikansk aktivist Nike för att skoföretaget inte alls levde upp till hur man framställde sig i olika annonser och kampanjer. Här tvingades Nike till en förlikning i domstol.

Är då Max utspel ett bevis för att konsumenterna har fått mer att säga till om? Och att varumärkesbyggande i sig leder till mer ansvarsfulla företag. 
– Självklart handlar det i slutändan om försäljning och pengar. Men ett varumärke är inte längre bara smak, utseende och stil. Rättvise- och miljöfrågor blir allt viktigare i slaget om kunderna, säger Michelle Micheletti.

Vänsteraktivisten och globaliseringskritikern America Vera Zavala är dock inte särskilt förhoppningsfull.
– Det är jättebra att Max bojkottar Dole. Men frågan är om det verkligen hjälper bananarbetarna i Latinamerika att få en drägligare tillvaro och bättre arbetsvillkor. 

Hon tror att konsumenterna har blivit mer medvetna, men har inte mycket till övers för företagens sociala och miljömässiga profilering.
– Jag tycker framförallt att det är skitsnacket som har ökat. Det har vuxit fram en pr-marknad kring de här frågorna. Miljötänk och social profilering är en lek med kunderna som ibland slår positivt som i det här fallet. Samtidigt är det allmänt känt att Max anlitat papperslösa städare till väldigt låga löner.

För Max blev tv-programmet ”Uppdrag gransknings” avslöjande om att Sveriges tre största hamburgerkedjor använde sig av oseriösa städföretag en riktig väckarklocka.
– Jag låg vaken många nätter och mådde dåligt. Vi vill aldrig hamna i en sådan situation igen och har blivit ännu mer nogräknade med vilka vi göra affärer, säger företagets vd Richard Bergfors.

Men han vill inte hålla med om att det bara handlar om smart marknadsföring och goodwill.
– Visst påverkas varumärket och i slutändan vår försäljning av hur vi sköter våra affärer. Men det här handlar i första hand om att vi vill vara stolta över det vi gör. Vi vill tjäna pengar, men vi vill göra det på ett schyst sätt, säger Richard Bergfors.
 

Fler nyheter

Laboratorietest

Test av krossade tomater - stora skillnader i smak och konsistens

Krossade tomater skördas och konserveras solmogna till skillnad mot färska som mognar på vägen till butik. Men hur påverkar produktionsprocessen smak och näringsämnen? Är det någon skillnad mellan olika fabrikat och är priset en garanti för bättre kvalitet? Testfakta har testat och analyserat.

Wifi-högtalare - stora skillnader i ljudkvalitet

Allt fler upptäcker fördelarna med uppkopplade högtalare. Testfakta har undersökt sju av de vanligaste för mellan 1 000 och 4000 kronor - och hittat både flera guldkorn och ett riktigt bottennapp. 

UPPDRAGSTEST
Laboratorietest

Få maskindiskmedel klarar hela disken

I Testfakta Researchs omfattande test av maskindiskmedel har nio av de vanligaste fabrikaten på marknaden jämförts. I testet har laboratoriet kört drygt 600 maskiner fulla med smutsiga tallrikar, glas och bestick. Och när allt är diskat och klart framstår ett diskmedel som ganska mycket bättre på det mesta.

Laboratorietest

Dyraste laddkabeln sämst

Laddkablar till mobiltelefoner säljs idag nästan överallt. Och det är stora skillnader, både i pris och kvalitet. Den dyraste är till exempel allra sämst, visar Testfaktas test.

UPPDRAGSTEST
Laboratorietest

Lackens kvalitet viktig för parkettens tålighet

Parkett i köket eller hallen? För 30 år sedan var det otänkbart att lägga in ett snyggt parkettgolv på hemmets mest utsatta områden. Men Testfaktas laboratorietest visar att de flesta parkettgolv idag klarar hårda tag. Oftast faller kvaliteten på ytlacken, som är avgörande för slitage, fläckar och slag mot golvet.

Billig kolklassiker ger varmast händer i kylan

Kalla händer kan förstöra den härligaste vinterdagen. Därför finns handvärmare. Men det är inte alla som håller måttet. 

UPPDRAGSTEST

Kundkorten som ger mest tillbaka

Det är stora skillnader mellan dagligvaruhandelns olika medlemsprogram. Det visar Testfaktas stora jämförelse av olika lojalitetsprogram. För en barnfamilj kan det skilja flera tusen kronor om året i återbäring.

Laboratorietest

Mer fossilplast med ny skatt på bärkassar

Tre kronor extra i skatt per bärkasse i butiken ska få oss att välja mer hållbara alternativ att bära hem maten i. Men vad är egentligen problemet med plastpåsar i Sverige? Testfakta reder ut.

UPPDRAGSTEST
Laboratorietest

Pulserande ljus får håret på fall

Släta ben utan rakning, smärta eller kladdiga krämer? Med IPL-teknik används ljus för att ta bort håret. Men funkar tekniken och vilken apparat är bäst? Testfakta har testat sex apparater och jämfört resultaten.

UPPDRAGSTEST
Laboratorietest

Bästa kontinentalsängen under 17000 kronor

Det finns flera bra sängar att välja på bland de lite billigare modellerna – men bara en som är riktigt bra på allt. Läs Testfaktas stora laboratorietest av kontinentalsängar för att se vilken som passar dig. 

UPPDRAGSTEST
Laboratorietest

Rätt bäddmadrass kan göra stor skillnad

En bra säng kan göra stor skillnad – både för hur bra man sover och hur utvilad man känner sig när man vaknar. Här spelar bäddmadrassen en avgörande roll. Och det är tydliga skillnader mellan olika tillverkare, visar Testfaktas test.

Här går skrynklorna upp i rök

Fräsch nystruken skjorta eller brända fingrar och alla skrynklor kvar. Skillnaden mellan olika handhållna klädångare är stor och resultatet varierar kraftigt när Testfakta testar steamers. 

Laboratorietest

Billigaste ugnsrengöringen bäst – och luktar minst

En skinande ren ugn är det bästa sättet att städa ut julen. Men vilket medel är bäst? Och kan vanlig såpa göra jobbet lika bra som starka specialmedel? Testfakta har testat. 

Laboratorietest

Bästa locktången ger bra lockar som håller länge

Det skiljer rejält i pris mellan olika locktänger – men är det någon skillnad i kvalitet och prestanda? Tre certifierade frisörer, sex hårmodeller och ett tyskt laboratorium har testat och utvärderat.

Laboratorietest

Plastfolien – en barriär mot mögel och bakterier

En bra plastfolie hindrar inte bara maten från att torka, utan skyddar också mot de bakterier och mögelsporer som kan finnas i ditt kylskåp. Men vilken produkt skyddar maten bäst och är lättast att använda? Testfakta har testat. 

Laboratorietest

Minst rom i testets godaste kaviartub

Lagom rökig och tillräckligt salt eller söt, oljig och tam. Smaken varierar kraftigt när Testfakta testar kaviar. Och den med minst rom av alla visar sig vara allra godast.

Om Testfakta

Sedan 2001 har Testfakta underlättat köpbeslut och påverkat tillverkare genom oberoende tester, guider och journalistik.

Läs mer om Testfakta.

TEMA SOVA

Allt för din nattsömn

Tester av sängar, bäddmadrasser och kuddar samt guider och artiklar om sömnrelaterade produkter.