Erica Waller är enhetschef vid RISE Bygg och Mekanik.
Vad utmärker Testfakta jämfört med andra kunder som ni arbetar för?
- Normalt arbetar vi under sekretess med våra kunder, men för Testfaktas uppdrag gäller snarare det omvända: öppenhet och transparens. Det är inte heller ovanligt att resultaten ger rubriker på nyhetsplats.
- I grund och botten anser vi att en öppen diskussion kring resultaten är bra eftersom de i sin tur driver på tillverkarnas produktutveckling som i slutändan gynnar konsumenterna. De får till exempel säkrare produkter.
Vad bidrar ni med förutom de rena testmomenten?
- Oberoende är ett av RISE:s grundvärden. Det är också vad vi främst bidrar med, inte minst i den opartiska analysen. I övrigt är Testfakta som vilken kund som helst, skillnaden är öppenheten utåt.
Finns det några trender inom konsumenttester, och hur påverkar det i så fall er verksamhet?
- En långvarig trend som har pågått ett tag är att en allt större andel av produkterna som konsumerats i Sverige har producerats utomlands. Det har bland annat inneburit att det har blivit svårare för konsumenterna att skilja på olika märkningar. Till exempel finns märkningar som är intill förväxling lika CE-märkningen, utan att de för den skull garanterar att produkterna är säkerhetstestade. Det finns även exempel på rent farliga produkter inom vissa produktområden. Samtidigt ser vi hur många standarder har förbättrats genom den harmonisering av regelverk och standarder som sker inom till exempel EU-området.