Tillsammans med laboratoriet tog man också fram ett helt nytt sätt att testa solkrämer.
– Tidigare hade testarna utförts på människor. Vi tog fram en metod där man istället testade på ett neutralt underlag, silikon, vilket gjorde det möjligt att isolera och på ett rättvist sätt mäta och jämföra den UV-skyddande faktorn, berättar Bengt Vernberg, Testfaktas grundare.
Filosofin i Testfaktas verksamhet är att i alla sammanhang vända sig till konsumenterna, dels genom att upplysa, dels genom att påverka tillverkarens produktutveckling.
– Konsumentjournalistiken blir allt viktigare, både som instrumentellt verktyg och som granskare av tillverkarna, i takt med att utbudet av produkter ökar. Testerna hjälper konsumenterna att fatta rätt beslut, säger Bengt Vernberg.
Konsumenterna ställer också betydligt större krav på tillverkarna idag jämfört med för bara några år sedan, understryker han.
– De är i dag både mer medvetna och pålästa. Därför måste också tillverkarna bli mer transparanta och lyssna mer på konsumenterna. Ett trovärdigt test av en fristående part blir ett oerhört viktigt tillskott till kommunikationen med kunden.
Nätverket av laboratorier, som byggts upp under flera års tid, ger Testfakta en unik position. Testfaktas verksamheter har utvecklats och uppmärksammats mycket väl de senaste åren. Ambitionen är inte bara att samla Europas ledande laboratoriekompetens under ett gemensamt varumärke, utan även att expandera verksamheten till flera europeiska marknader.