Fluorkarboner är kemikalier som många företag i kläd- och skobranschen nu försöker fasa ut, inte minst för att möta kraven från miljömedvetna konsumenter. Men när det handlar om skidvallor används samma typ av ämnen som försäljningsargument. ”100% Fluorcarbon”, står det med på de dyraste vallorna i sportbutiken.
– Jag förstår att de här ämnena ger en bra effekt för skidåkarna, men ur miljöperspektiv är de lika problematiska oavsett var de används, säger Jenny Ivarsson, utredare på Kemikalieinspektionen.
Fluorkarbonerna, som är det man kallar för högfluorerade ämnen, används i glidvallan för att ge skidorna ännu bättre glid mot snön, och i fästvallan för att förhindra att snön fryser fast.
Tidigare undersökningar har visat att ämnena kan vara en hälsorisk för den som hanterar vallan. Ett annat problem är att både fluorkarbonerna och deras biprodukter PFCAs hamnar i naturen allt eftersom vallan släpper. 2010 undersökte forskare från Stockholms universitet både snön och jorden längs med Vasaloppsspåret. Prover visade på klart förhöjda halter av PFCAs. Mest fann de i början av sträckan där mycket av vallan nöts av. Halterna var också betydligt högre i jorden än i snön.
– Det visar att de här ämnena finns kvar där de lämnats i snön. Några ökas på efter varje vinter, medan andra sköljs bort med regnvattnet och hamnar i sjöar och grundvattnet, säger Merle Plassmann, miljökemist och en av forskarna bakom studien.
Christer Majbäck, skidlegendar från åttio- och nittiotalet och numera VD på svenska vallamärket Ski-Go ser inget problem med att sälja vallan.
– Visst är miljöaspekten viktig, men vi följer de regler som finns för vilka kemikalier som får användas. Och jämfört med andra källor till miljöskadliga ämnen är vallans bidrag så litet att det inte kan spela någon roll i sammanhanget.
Vallatillverkaren Swix uppger att de nu börjat använda fluormolekyler som är lättare att bryta ner. De understryker också att de följer alla regler och att halterna av PFOA i deras valla är minimala.
Men forskaren Merle Plassmann tycker inte att det räcker.
– Jag tycker att man bör fråga efter helt fluorfri valla.
I vallan utan fluor är det vanligtvis paraffin som fixar glidet. Det är gjort av kolväten och vallan brukar vara märkt ”hydrocarbon”.
Kemikalieinspektionens expert Jenny Ivarsson tycker också att det är ett bättre alternativ ur miljösynpunkt, eftersom kolväten är lättare för naturen att bryta ned.
– De högfluorerade alternativen som används idag är fortfarande extremt persistenta. För att minska spridningen av dem i naturen är det viktigt att titta på alla källor, och som skidåkare tycker jag att man kan fråga sig om man verkligen har behov av en valla med fluor, säger Jenny Ivarsson.