Rent, vitt och med klara kulörer! Oavsett vad ett plagg varit med om innan det hamnat i smutstvätten vill vi helst att det ska vara så nära sitt ursprungliga skick som möjligt efter tvätten. Samtidigt har vi alla upplevt hur besvärliga fläckar biter sig fast, hur färger tappar lyster och vitheten övergår till en trött och halvgrå nyans.
Så vilken tvätteffekt har ett bra tvättmedel, och hur stor är egentligen skillnaden mellan olika varumärken?
Testfakta har på uppdrag av producenten Unilever/Via jämfört åtta vanliga pulvertvättmedels tvätteffektivitet och så kallade vitbevarande egenskaper.
Franska laboratoriet Eurofins ATS i Aix en Provence har utfört själva testet, enligt en standard som internationella branschorganet AISE arbetat fram.
[PDF]
Samtliga produkter i testurvalet, med undantag för uppdragsgivarens tvättmedel Via White, har köpts i butiksledet. Anledningen till Vias undantag är att Unilever lanserar den nya produkten under hösten. Den fanns helt enkelt inte tillgänglig i butik när testet utfördes.
Testet mäter tvätteffektivitet utifrån fläckborttagningsförmåga. Ett antal typiska fläckar har delats in i fyra underkategorier: blekbara, proteinbaserade, fettbaserade och specialfläckar. Till exempel hör rödvinsfläckar till blekbara, choklad klassas som proteinbaserade, mascara som fettbaserade och planteringsjord ger specialfläckar.
Vitheten efter tvätt har mätts dels efter hur vitheten förstärks, dels efter vilken grånande effekt medlet haft. Medlen har testats i 40-gradigt mjukt vatten på fyra typer av material: bomull, polyester, polyester/bomull och polyamid.
I den samlade betygsättningen väger fläckborttagningsförmågan tyngst. Den står för 70 procent av totalbetyget medan den vitbevarande förmågan står för resterande 30 procent.
Testresultatet då? Ja, det visar att skillnaderna är relativt stora både vad gäller rengöringseffekt och vitbevarande egenskaper. Hälften av medlen noterar ett snittbetyg som är otillfredsställande. De flesta medlen har ett betyg runt 3, medan ICA Basic sticker ut som klart sämre än övriga i de flesta moment.
Inget enskilt tvättmedel når ett snittbetyg som överstiger 4,0. Testvinnaren Via kommer närmast med 3,8, följt av Formil och Skona med 3,5.
Bryter man ned betygen och testet i sina mindre beståndsdelar får man en bild som snarare understryker att man bör använda olika tvättmedel för att uppnå olika resultat. Till exempel sticker Änglamark White ut med sin goda förmåga till vithet och motverkande av gråning. På samma sätt är Formil ett medel som är bäst på att ta bort blekbara fläckar från kaffe och vin.
Vad som gör Via White till en vinnare är jämnheten och de relativt höga betygen, kort och gott ett bra allroundtvättmedel som har den bästa sammantagna fläckborttagningsförmågan.
Cecilia Udekwu är teknisk chef på Unilever som inom kort påbörjar lanseringen av nyutvecklade tvättmedlet.
Vad är egentligen nytt med ert tvättmedel?
– Det är ett helt nytt grundrecept, men det bygger på samma ingredienser som tidigare. Man kan enklast likna det vid en grönsakssoppa där man minskat på kålen och lagt i fler morötter än tidigare och fått en ny smak.
Det verkar vara svårt att skapa ett tvättmedel som klarar både vithet och fläckborttagning riktigt bra?
– En tvätt sliter alltid på materialet och påverkar färger. Det är en absolut en utmaning att skapa ett tvättmedel som har en bra balans mellan effekten och som ger så lite slitage som möjligt.
Jämfört med testtvåan Formil, som dessutom är riktigt bra på viss fläckborttagning, är Via ett relativt dyrt tvättmedel. Hur försvarar ni prisskillnaden?
– Det finns flera andra mätvärden och parametrar som det här testet inte tar hänsyn till och som är viktiga för konsumenten. Vi har själva testat den här produkten på flera andra fläckar och tyger med gott resultat, samtidigt som slitaget minimeras. Det finns även en emotionell del av hur vi uppfattar tvättresultat, hur det luktar och ser ut etcetera, som testet inte mäter.