Idag har över hälften av alla barn mellan fyra och elva år en egen mobiltelefon, och bland äldre ungdomar är andelen ännu högre. Många barn får sin första mobil när de börjar röra sig mer på egen hand och följer med kompisar hem efter skolan. Mobilen kan vara en trygghet för både barn och föräldrar, men det är bra om man är överens med barnet om vad telefonen ska användas till redan från början.
– En av de allra viktigaste sakerna att tänka på innan man köper en telefon till sitt barn är att man har en diskussion om vad telefonen är till för och vilka appar och funktioner man kan använda. Eftersom ungdomar under 18 normalt inte får teckna avtal på egen hand är det alltid du som ingått avtalet som är ansvarig för allt som telefonen används till, säger Andreas Evestedt på Telekområdgivarna.
Om barnet skickar betal-sms eller till exempel ringer och deltar i omröstningar på TV kan räkningen snabbt bli dyrare än vad man väntat sig.
Alla mobiloperatörer är skyldiga att erbjuda kostnadsfri spärrning av både utlandssamtal, betalsamtal och betal-sms, om man har abonnemang. Men många operatörer har också tagit fram särskilda lösningar anpassade för barn där den här typen av spärrar ingår från början.
– Skaffar man ett kontantkort till sitt barn förskottsbetalar man ju en viss summa och har på så sätt bra kontroll på hur mycket pengar som kan göras av med. Om man istället vill ha ett abonnemang erbjuder de flesta operatörer särskilda barn- eller familjetjänster. De brukar vara utformade på lite olika sätt, så det är viktigt att du läser på, säger Andreas Evestedt.
Förutom spärrar mot kostsamma sms-tjänster eller dyra telefonsamtal innehåller barn- och familjeabonnemangen ofta flera andra funktioner, som till exempel positioneringstjänster. De gör det möjligt att se var ditt barn befinner sig, så länge hen har mobiltelefonen påslagen. Tjänsterna kan förstås även användas för att barnet ska veta var föräldrarna är, och för att hitta borttappade eller stulna telefoner.
Många operatörer erbjuder också säkerhetstillägg som ska skydda barnet mot både mobiltelefonsvirus och olämpliga webbsidor.
De flesta funktioner går att få både med kontantkort och abonnemang. Den stora skillnaden är att tillägg och funktioner man måste be särskilt om till ett kontantkort ofta ingår från början i ett barnabonnemang.
Innan du bestämmer dig för en lösning är det bra att tänka efter vad du egentligen behöver, och jämföra priserna noga.
– Utöver de olika tjänsterna och månadsavgiften kan både samtalskostnader och öppningsavgifter variera mycket mellan olika abonnemang och operatörer, säger Andreas Evestedt.