Du ska precis rulla ut från tågstationen för att promenera till hotellet - och så tappar resväskan ett hjul. Eller ännu värre: du väntar på ditt bagage på flygplatsen och på bandet kommer plötsligt strumpor, t-shirts och en necessär som ser misstänkt välbekant ut. Nej, en stabil och tålig resväska är den bästa försäkringen mot just de reserelaterade mardrömmarna. Men hur vet man om en väska kommer att hålla i flera år? Pris brukar kunna ge en indikation på kvaliteten, men det är ofta inte hela sanningen.
Därför lät Testfakta det oberoende testlaboratoriet PZT i Tyskland testa 9 mellanstora resväskor av hårdplast. Där tillverkare hade flera olika modeller valdes toppmodellen.
[PDF]
I Testfaktas stora test av resväskor identifierades såväl budgetfynd som några bottennapp, även om kvaliteten överlag är god. Bäst i test blir Regent från Rusta som också är testets billigaste resväska tillsammans med väskan från Clas Ohlson. Regent är enkel att köra och mycket tålig. Teleskophandtag, hjul, handtag och skal klarar merparten av de påfrestningar som väskan utsätts för, men missar lite på vattentätheten. Priset är också sympatiskt, den ligger i det lägsta prisspannet av alla testade väskor, under 1000 kronor. Även American Touristers modell Dashpop och North Pioneers premiumväska Superb kommer också mycket väl ut i testet. De är mycket tåliga mot oöm hantering, med visst avdrag även hos hos North Pioneer för vattentåligheten.
För att simulera långvarig användning av resväskan lät laboratoriet fullpackade väskor dras på två hjul i 50 km över en ojämn yta. Här var det framför allt teleskophandtagen som gav upp. Redan efter 9 km lossnade en skruv från Clas Ohlsons väska, och 20 km senare gick hela teleskophandtaget sönder. Efter 35 km gick handtaget på Airbox av, och efter 48 km gick även Samsonites teleskophandtag sönder. Thorsten Kutzner är testledare på PZT som genomfört testet.
– Även i ett tidigare test för Testfakta gick Samsonites teleskophandtag sönder. Det verkar vara Samsonites svaga punkt. Även om det går att använda väskan utan teleskophandtag så är det betydligt svårare att rulla den på ett ergonomiskt sätt.
Flera väskor klarade uthållighetsprövningarna med bibehållna hjul, men inte alla. På Airbox gick hjulfästet sönder efter 23 km och efter 50 kilometers körning var hjulinfästningen mycket sliten på Printisso.
Laboratoriet testade också hjulens hållbarhet genom att lyfta och släppa ner väskan. Där visade infästningarna på Clas Ohlson visst slitage efter att en väska fullpackad med 25 kg lyfts i det övre handtaget och satts ner på hjulen 1000 gånger.
För att simulera hur en resväska kan behandlas i till exempel bagagehanteringen på en flygplats lät laboratoriet en 5 kg tung vikt falla från två meters höjd ner på väskan.
– Här såg vi en tydlig skillnad i väskornas robusthet, berättar Thorsten Kutzner.
– Bra resväskor klarar kraftiga stötar utan att gå sönder, bucklor kan tryckas ut och väskan ser fortfarande bra ut efteråt.
Ingen resväska fick några sprickor i skalet, men Airbox blev rejält tilltygad och uppvisade tydliga skador även efter att bucklorna tryckts ut.
Är man ute efter en vattentät väska är dock risken stor att man blir besviken oavsett vilket märke man väljer. Alla väskor i testet tog in vatten när de utsattes för en dusch motsvarande ett medelkraftigt regn under 15 minuter. Samsonite, American Tourister och Epic klarade sig någorlunda och blev visserligen fuktiga, men det blev inga vattenpölar på insidan som på de resterande väskorna. Vattnet har framför allt runnit in vid teleskophandtagens fästen, förklarar Thorsten Kutzner.
– Så ett bra tips om du hamnar i en ordentlig regnskur och inte hinner in under tak kan därför vara att ställa väskan på sidan – eller lägga den platt - så att teleskophandtaget inte pekar uppåt.
Det skiljer rejält i pris på de olika resväskorna. De billigaste väskorna från Clas Ohlson och Rusta kostar 899 kronor, medan väskan från Samsonite går loss på nästan 5000 kr.
– Ett skäl till den stora prisskillnaden kan vara garantin, menar Thorsten Kutzner. Lång garanti som Samsonites 10 år är givetvis inte gratis.
Alla tillverkare erbjuder någon garanti, även om det varierar i tid och omfattning. Samtliga väskor har också utbytbara hjul, handtag och teleskophandtag ifall de skulle skadas. Men samtidigt går väskan sällan sönder när man är hemma och har gott om tid för reparationer, utan på resa när man har som störst behov av en fungerande väska.
– Därför är testerna både tuffa och krävande, och vi har pressat resväskorna till sin yttersta gräns, säger Thorsten Kutzner. Vi har återskapat de påfrestningar som väskor utsätts för i verkligheten – allt från långa sträckor på hjul till den ibland hårdhänta hanteringen på flygplatser – för att se vilka som verkligen håller i längden.