71

Luddiga löften om vad vinterskorna ska klara

Publicerad: 8 Jan, 2018 i Hem > Sport & fritid > Luddiga löften om vad vinterskorna ska klara
Man skulle kunna tro att ett par vinterskor ska klara ett svenskt vinterklimat med fukt, kyla och ishalka. Men faktum är att en vintersko som beskrivs som ”perfekt för vinterdagar” eller ”varmfodrad och med bra grepp”, inte har några konkreta löften att leva upp till enligt skobransch

Tusentals missar rotavdraget

Publicerad: 2 Nov, 2015 i Hem > Ekonomi > Tusentals missar rotavdraget
Har du tidigarelagt köksrenoveringen till i år för att kunna plocka ut fullt rotavdrag innan minskningen börja gälla 2016? Se då till att ha ett skriftligt avtal med din hantverkare som reglerar vad som händer om Skatteverket inte får in ansökningARNa i tid. I fjol kom nästan 5 000 rot-

Husägare ska ersättas för fasadmålning

Publicerad: 31 Aug, 2015 i Hem > Husägare ska ersättas för fasadmålning
Målningen av husets fasat blev en lång räcka med problem, skriver Byggahus.se. Enligt anmälan till ARN ska firman ha målat och behandlat fasaden på ett sätt så att den sprack vid torkning. HantverkARNa ska då ha fräst ne

Rätt till ersättning för trasig balklänning

Publicerad: 18 Jul, 2014 i Hem > Konsument > Rätt till ersättning för trasig balklänning
En student från Hässleholm fick sin studentbal förstörd efter att hennes klänning spruckit i blixtlåset hela vägen ned till midjan redan under förrätten. När butiken, där klänningen var köpt, bara ville ersätta halva köpesumman vände sig studenten till Allmänna Reklamationsnämnd

Pengar tillbaka för felaktig synundersökning

Publicerad: 18 Jul, 2014 i Hem > Konsument > Pengar tillbaka för felaktig synundersökning
Allmänna Reklamationsnämnden, ARN, rekommenderar optikerkedjan Synsam att betala tillbaka 545 kronor till en kvinna i Göteborgstrakten efter att man ställt en felaktig diagnos. Den närsynthet som optikern konstaterat visade sig senare vara falsk, men företaget ersatte inte kvinnan för ett

Reklamationsrätt även på medeltiden

Publicerad: 26 Dec, 2013 i Hem > Konsument > Reklamationsrätt även på medeltiden
Att hitta hål i nya tröjan eller inse att espressomaskinen läcker redan från första kopp är inte roligt. Men erfarenheten av att få felaktiga varor eller bli lurad vid köp är något vi delar med våra förfäder sedan urminnes tider. Vi nutidsmänniskor är hell

Ryanair ersätter drabbade resenärer

Publicerad: 11 Oct, 2012 i Hem > Konsument > Ryanair ersätter drabbade resenärer
I målet har konsumentombudsmannen företrätt två makar som man anser ska ha rätt till ersättning för ett inställt flyg mellan Bryssel och Skavsta 2006. När flygbolaget inte kunde erbjuda någon hemresa i rimlig tid tog sig paret hem på egen hand – en resa som kostade

Långa väntetider hos ARN

Publicerad: 5 Oct, 2012 i Hem > Konsument > Långa väntetider hos ARN
I snitt tar ett ARN-beslut cirka sex månader. Men antalet anmälningar har ökat med 30 procent i år jämfört med i fjol. Därför befarar man att väntetiderna kan öka till upp till nio månader.

Beslut i ARN kan bli tvingande

Publicerad: 5 Oct, 2012 i Hem > Konsument > Beslut i ARN kan bli tvingande
Ett avgörande i Allmänna reklamationsnämnden är inte tvingande och i fjol struntade nästan var tredje näringsidkare i att följa nämndens beslut om att kompensera kunder ekonomiskt. Nu vill hälften av riksdagspartierna – S, C, V och SD – se över om inte ARN:s beslu

Ingen ersättning vid nätbedrägerier

Publicerad: 1 Oct, 2012 i Hem > Konsument > Ingen ersättning vid nätbedrägerier
ARN har nyligen avgjort ett flertal ärenden där konsumenter blivit lurade att lämna ut sina bankkoder och därefter blivit av med stora summor pengar från sina konton. BedragARNa har skickat falska e-postmeddelanden som mottagARNa trott kom från banken. Enligt nämn

Bilverkstaden struntade i ARN:s fällning

Publicerad: 27 Jul, 2012 i Hem > Motor > Bilverkstaden struntade i ARN:s fällning
Det var i juni förra året som han lämnade in sin Volkswagen Passat från 2004 för service och byte av kamrem. Men när servicen var klar förstod han att något var fel.– Bilen gick dåligt och det var flera vARNingslampor som lyste, så de fick behålla den för f

Familj ersätts för störande barmusik

Publicerad: 11 May, 2012 i Hem > Hem & hushåll > Familj ersätts för störande barmusik

Dyra hemlarm fungerar dåligt

Publicerad: 26 Apr, 2012 i Hem > Hem & hushåll > Dyra hemlarm fungerar dåligt
GP skrev i måndags om en familj som drabbades av ett inbrott när de var bortresta. Trots både larm och övervakning från Securitas Direct kunde tjuvARNa härja ostört.Efter artikeln har tidningen kontakts av många läsare med liknande erfarenheter. E

Konsumenternas klagomål ökar

Publicerad: 10 Apr, 2012 i Hem > Konsument > Konsumenternas klagomål ökar
Att klagomålen ökar behöver dock inte betyda att de svenska företagen börjat sköta sig sämre.-Ökningen av antalet anmälningar beror troligen på att konsumenterna fick möjlighet att göra anmälan via webben, säger Britta Ahnmé Kågerman, ord

Hög tid att boka årets ridläger

Publicerad: 5 Apr, 2012 i Hem > Sport & fritid > Hög tid att boka årets ridläger
Vårsolen lyser på hästARNa som strövar fritt i hagARNa på Skå Ridcenter på Ekerö. Här arrangeras åtta läger per sommar för både knattar och mer erfARNa ryttare. Tove Svärdh är tillförordnad ridskolechef och har själv ridit sedan hon var två å

Din bil är mer skyddad än din kropp

Publicerad: 28 Jan, 2012 i Hem > Konsument > Din bil är mer skyddad än din kropp
SvenskARNa lägger allt mer pengar på sitt utseende – alltifrån frisörbesök till tatueringar och mer avancerade skönhetsoperationer. Men vad händer om man inte är nöjd med hårfärgningen eller bröstförstoringen? Vilka rättigheter har man egentligen som konsument?

Branscherna som toppar svarta listan

Publicerad: 1 Dec, 2011 i Hem > Konsument > Branscherna som toppar svarta listan
Allmänna reklamationsnämnden får varje år in ungefär 10 000 klagomål från konsumenter. Av de prövas ungefär 75 procent av fallen och av de får konsumenten rätt i mellan 30 och 40 procent av fallen. Det vill säga runt 2 500 konsumenter ska få kompensation i de tvist

Allt fler företag struntar i ARN

Publicerad: 30 Nov, 2011 i Hem > Konsument > Allt fler företag struntar i ARN
Allmänna reklamationsnämnden ska lösa tvister mellan konsumenter och enskilda företag. Det kan till exempel röra sig om dåligt utförda hantverkstjänster, produkter som inte levereras eller inställda resor. Men även om du får rätt i ARN är det ändå osäkert om du

Flygbolag vägrar följa beslut i ARN

Publicerad: 28 Oct, 2011 i Hem > Konsument > Flygbolag vägrar följa beslut i ARN
Resenärerna hade fastnat i München våren 2010 på grund av askmolnet efter vulkanutbrottet på Island. Flygbolagets personal ska då ha uppmanat resenärerna att ta sig hem till Sverige för egen maskin och att man skulle få ersättningen för detta. För två av resenärer

Vart tredje företag struntar i ARN

Publicerad: 15 Aug, 2011 i Hem > Konsument > Vart tredje företag struntar i ARN
Totalt ignorerades 29 procent av alla beslut i ARN förra året. Sämst på att följa nämndens beslut är företag inom bostadssektorn och textilsektorn. Hela fyra av tio företag inom dessa branscher struntar i ARN. Konsumentminister Birgitta Ohlsson upprörs av statistiken