4

"Matbutikernas priser är vilseledande"

Publicerad: 22 Aug, 2011 i Hem > Livsmedel > "Matbutikernas priser är vilseledande"
Konsumentföreningen har granskat 21 matbutiker i Stockholmsområdet och är kritiska till hur prisinformationen ser ut. Enligt rapporten saknas ofta ordinariepriser för kampanjvaror och skyltar för kampanjvaror och ordinariepriser är i många fall förvillande lika.

Fakta om testet

Publicerad: 9 Jan, 2009 i Hem > Hem & hushåll > Fakta om testet
Laboratorietestet har utförts av Eurofins ATS i franska Aix en Provence och omfattar fläckborttagning (tvätteffektivitet), bevarande av färgnyans och motverkande av färgblödning.Laboratorietestet har utförts enligt en ny och mer omfattande internationell teststandar

Lagar och branschens riktlinjer om charkuterier

Publicerad: 15 Oct, 2008 i Hem > Livsmedel > Lagar och branschens riktlinjer om charkuterier
De nationella branschriktlinjerna är livsmedelsbranschens egna beskrivningar av hur företagen kan göra för att uppfylla kraven i lagstiftningen. Företagarna måste följa bestämmelserna i lagar, förordningar och föreskrifter, men nationella branschriktlinjer är frivill

Vilseledande märkning av livsmedel granskas

Publicerad: 16 Jul, 2008 i Hem > Ekonomi > Vilseledande märkning av livsmedel granskas
I Konsumentföreningen Stockholms (KfS) rapport ”Tvivelaktig marknadsföring” som släpptes i veckan finns en rad exempel på hur konsumenter kan vilseledas i livsmedelsdjungeln.– Den här undersökningen har vi gjort för att våra medlemmar ska veta vad de egentligen