Dubbdäcken slets ner efter bara 50 mil

Dubbdäcken slets ner efter bara 50 mil

Laboratorietest

Många väljer att köra med dubbdäck under vintern, men i en stor del av Sverige rullar däcken för det mesta på barmark. Hur klarar däcken det slitaget? Inte bra, visade det sig senaste gången Testfakta testade.

Laboratorietest
Fredrik Nejman Susanne Ståhl Publicerad: 16 Nov, 2007
Läs senare

Första blixthalkan slår till lika oväntant varje år. Mängder av svenska bilister hamnar i diken, på åkrar eller krockar med varandra.
– Om alla bilisterna bara sätter på sina vinterdäck i tid skulle olyckorna minska, säger Clas Tingvall, trafiksäkerhetsdirektör på Vägverket.
Men vilka vinterdäck ska de då välja?
Testfakta har låtit det finska testföretaget Test World testa dubbarnas hållbarhet på fem så kallade premiumdäck. Och resultatet är nedslående.
Redan efter 50 mils asfaltskörning så har många dubbar ramlat av eller så har stiften brutits av eller nötts ned. Sämst resultat i testet fick Goodyears Ultra Grip 500.
På de fyra testdäcken återstod endast 60 procent av stiften. Dessutom hade 22 dubbar lossnat helt. Nästan lika illa gick det för Nokian Hakkapeliitta 4. Hela 174 stift hade förstörts under testen och på de två mest slitna däcken hade mer än hälften av stiften förstörts.
Med tanke på att ett dubbdäck beräknas hålla i 3.000 mil är resultatet alarmerande.
– Nu ska man veta att testkörningen var på asfalt, och inte på is eller snö. Slitaget blir väldigt stort då. Men de flesta vinterdäck körs ju inte alltid på vinterunderlag. Så resultatet var överraskande, säger Jukka Antila, testansvarig på Test World.
Om Goodyear och Nokians däck inte höll måttet i testet så gick det betydligt bättre för Gislaved Nordfrost 3. Efter de 50 testmilen som kördes med en Alfa Romeo var de flesta däcken intakta. 89 procent av alla dubbar hade kvar stiften. Motsvarande siffror för testets två andra godkända däck Michelin X-ice North och Vredestein Icetrack var 76 och 73 procent.
Hur mycket sämre blir däcken när dubbar och stift försvinner?
– Exakt hur mycket det påverkar är svårt att säga. Men självklart blir det sämre prestanda, säger Jukka Antila.
Samtliga däck i testet är dubbdäck. Men många bilister väljer hellre att köra med så kallade friktionsdäck – vinterdäck utan dubbar. Förutom miljöfördelar som att de inte river upp farliga partiklar ur vägbanan så låter det heller inte så mycket om dem.
Trots det så rekommenderar både Vägverket och många experter dubbdäck. Åtminstone när det gäller landsvägskörning.
– Jag rekommenderar dubbdäck i alla lägen. Inte minst här på västkusten kan det vara + 4 grader ena stunden för att någon timme senare eller ett par mil bort vara – 2 grader och glashalt. Då är dubbdäck oslagbart, säger Göte Eriksson, som driver en Däckteam-gummiverkstad i Stenungsund.
– Dessutom finns det ett annat problem om många kör med friktionsdäck. Det blir helt enkelt isigare och slirigare i korsningar och vid ljussignaler. Kör många med dubbdäck rivs snön och isen upp så att fästet blir lite bättre.
Däremot menar Göte Eriksson att alla bilister inte behöver köpa dyra premiumdäck. För vissa bilister räcker det gott med billigare däck.

Fakta om vinterdäck

  • Du måste ha vinterdäck mellan 1 december och 31 mars om det är vinterväglag.
  • Dubbade vinterdäck får endast användas mellan första oktober och 30 april.
  • Ett godkänt vinterdäck ska ha ett mönsterdjup på minst tre millimeter.
  • Sätt på vinterdäcken innan första kylan. De bör köras in minst 20 mil på barmark för att bästa prestandan efter sommarförvaringen.
  • Ha alltid de bästa däcken bak. Det minskar risken för sladd. Du kan byta fram- och bakdäck. Men byt aldrig sida. Högerdäck ska aldrig vara på vänster sida.
  • Tänk på att andra länder har helt olika lagar om vinterdäck. I Tyskland är dubbdäck förbjudna.
  • Den största delen av dubben sitter inne i själva däcket. Endast en liten del är synlig. På den delen sticker ett litet stift upp. Det är i första hand stiftet som ser till att ge däcket ett bra grepp.
  • Kontrollera lufttrycket i dina däck ofta.

 

Fakta

Fem av de största däcktillverkarna ombads skicka in fyra inkörda vinterdäck till testlaboratoriet Test World i finska Ivalo. Ingen tillverkare visste vad testen gick ut på.
Däcken provades på fem identiska bilar, Alfa Romeo 140 2.0 TJS. Bilarna var utrustade med både ABS-bromsar och antispinn.
Bilarna kördes sedan runt i 50 mil i olika typer av kröning. Efter de 50 milen togs däcken av. Dubbar och stift räknades och slitaget analyserades.
Samtliga testade däck är så kallade premiumdäck.
Priserna på de testade däcken varierar kraftigt på olika inköpsställen. Dessutom erbjuds ofta förmånliga paketpriser som inkluderar montering.

Ladda ner tabell med testresultat som PDF

Fler nyheter

Laboratorietest

Här är bästa spagettin - test av åtta märken

Dyr spagetti är inte alltid bättre – det finns bra budgetalternativ också. Och att pastan är bronsvalsad betyder inte att den är bättre på att ta upp sås, visar Testfaktas test.

Grästrimmer släpper ut hälsofarliga ämnen

En grästrimmer inköpt på Clas Ohlson släpper ut olagliga halter av miljö- och hälsofarliga ämnen, visar tyskt test.

Streamingtjänster kan bli kostnadfälla – så håller du kollen

Att streama film och musik och läsa böcker och tidningar via nätet börjar bli standard i de flesta hem. Men se upp – tjänsterna kan lätt bli en post i hushållsbudgeten som vi tappar kontrollen över.

UPPDRAGSTEST
Laboratorietest

Så blir du inte blåst på din luftrenare

Allergisk eller inte – kvalitén på inomhusluften blir allt viktigare. En luftrenare kan göra stor skillnad, men tillverkarnas kapacitetsmått är ofta svårtolkade och det är inte lätt att jämföra olika fabrikat.

MC-hjälmar byggda för standardens krav

MC-hjälmar kan vara designade för att klara standardens krav, avslöjar Testfaktas uppföljningstest. Bara genom att ändra vinkeln på islaget blir resultaten i flera fall helt annorlunda.

– Det är så klart inte bra. Standarden är gammal och kan behöva förnyas, säger Peter Halldin, forskare vid KTH och hjälmexpert.

Laboratorietest

Vattentäta vantar för barn håller inte tätt

Flera vantar till barn marknadsförs som vattentäta trots att de inte är det, visar Testfaktas test.
– Även om tyget är vattentätt så behöver inte sömmar och tejpningar vara det. För konsumenten kan det så klart bli missvisande, säger Rebecka Landin vid textillaboratoriet Swerea IVF.

Bästa sällskapet i höstmörkret. Fem streamingtjänster för film och tv i test

Har du svårt att välja rätt streamingtjänst för film och tv? Ingen fara. Testfakta har testat de fem största leverantörerna och jämfört bildkvalitet, utbud och teknik – för att du ska få det bästa sällskapet i höstmörkret.

UPPDRAGSTEST
Laboratorietest

Smart borste bäst för plack och tandkött

Byt till eltandborste är ofta rådet från tandläkaren. Men hur mycket bättre blir det med en eltandborste och är det någon skillnad på olika modeller? Testfakta Research har testat sex olika modeller i premiumklassen. Resultatet bekräftar tandläkarens råd men visar också att vissa modeller är klart mer effektiva.

Laboratorietest

Slut på sladdtrassel men till högre pris. Åtta trådlösa in-ear-hörlurar i test

Du slipper sladdtrasslet men får räkna med sämre samtalsljud och sinande batterier. Testfakta har testat åtta trådlösa in-ear-lurar för att se vilka som är bäst. 

Säkraste lösenorden – och fem tjänster som hjälper dig minnas dem

Lösenorden skyddar allt som vi vill ha för oss själva i datorer, mobiler och på internet. Testfakta reder ut vad som är ett säkert lösenord och jämför fem tjänster som hjälper dig komma ihåg dem.

Laboratorietest

Miljögifter i flera vinterskor för barn visar Testfaktas test

Årets vinterkängor för barn är mer vattentäta än någonsin. Men flera skor innehåller miljögifter, visar Testfaktas test.

UPPDRAGSTEST
Laboratorietest

Mest och bäst dun för pengarna

Andelen dun, dunets kvalitet, textiliernas täthet och täckets konstruktion – det är många faktorer som styr hur bra duntäcket är, visar Testfakta Researchs laboratorietest av tio vanliga märken.

Fett är nödvändigt, men vad är nyttigast – smör, margarin eller olja?

Smör, margarin eller olja – vad är egentligen nyttigast? Testfakta har kollat med en näringsfysiolog. 

Om Testfakta

Sedan 2001 har Testfakta underlättat köpbeslut och påverkat tillverkare genom oberoende tester, guider och journalistik.

Läs mer om Testfakta här.