Så bokar du tåget till Europa i sommar

Så bokar du tåget till Europa i sommar

Sträckan Malmö - Rom tar 29 timmar med tåg, om du åker raka vägen. Men du kan också göra stopp på vägen och ta en titt på de österrikiska alperna. Foto: Shutterstock

Sugen på att resa i sommar, men med bättre miljösamvete? Att ta tåget till kontinenten behöver inte bli dyrare än att flyga. Här är bästa tipsen om hur du bokar sommarens tågäventyr. Rutter, restider, biljetter och prisexempel. 

Martin Hansson
Martin Hansson Publicerad: 7 Maj, 2018
Läs senare

I klimatdebattens spår har tågresandet till Europa fått ett rejält uppsving. Det märker inte minst Ivar Karlsson som bokat utlandståg i många år. Han jobbade tidigare med utlandstrafik inom SJ men är som pensionär delägare i Centralens Resebutik i Kalmar som drivits i privat regi sedan år 2000 när SJ la ner. Butiken är en av få aktörer som bokar tågresor till Europa,  och har i år sett ett explosionsartat intresse från resenärer som vill köpa direktresor till utlandet och interrailkort med platsbiljettbokning.

– Försäljningen har tredubblats jämfört med förra året, mejlkorgen svämmar över och telefonerna glöder, säger Ivar Karlsson.

Tåg ut i Europa görs på två olika sätt: Antingen via direktbiljetter som bokas mellan två sträckor, eller med interrailkort och tillhörande platsbiljetter (valfritt). På frågan om interrailkort eller vanliga biljetter blir billigast finns inget enkelt svar, eftersom priserna på vanliga biljetter är rörliga.

– Mellan tummen och pekfingret kan man säga att Interrail lönar sig om man startar i Mälardalen och åker längre än någon stans mitt i Tyskland, säger Ivar Karlsson.

Ivar Karlsson. Foto: Lindah TisjöTidigare har det i debatten nämnts att tåget är fem gånger dyrare än flyget, men det stämmer inte, menar Ivar Karlsson.

– Varje vuxen kan ta med två barn gratis på sitt interrailkort, så en familj med två vuxna och två barn under 12 år kan resa Stockholm -Rom tur och retur för under 12000 kronor totalt. Särskilt under högsäsong blir det ofta billigare än att flyga, och då kan man även göra spännande stopp på vägen, säger Ivar Karlsson.

För längre resor rekommenderas nattåg en del av sträckan. Sedan Deutsche Bahn slutade med nattåg från Köpenhamn har detta blivit krångligare för svenskarna, men å andra sidan har det österrikiska tågbolaget ÖBB utökat nattågsutbudet från Hamburg. Svenska Snälltåget har också ökat antalet avgångar med nattåg från Malmö till Berlin under våren och sommaren.

Förutom Centralens resebutik i Kalmar finns numera även tågbokningen.se och resebyråer som BIG travel som bokar främst interrailbiljetter ut i Europa mot en bokningsavgift.

 

Att boka på nätet går också, men kan kännas krångligt. Europas tågbokningssajter kan inte kommunicera sinsemellan och kunderna får söka fram sina sträckor på till exempel appen Railplanner och pussla ihop resorna på olika tågbolags webbsajter. 

Många vill se heltäckande databaser likt flygbokningssajterna, där man skriver in start och mål och får fram reseförslag. Men det är en komplicerad historia att få ihop ett liknande system för tåg, säger Malin Boshuis, försäljningsansvarig för SJ:s internationella marknader.  

– Exempelvis Englands tågsystem har fler tågstationer än alla flygplatser i hela världen, då kan man tänka sig hur komplext det är att få ihop alla Europeiska länders tågstationer i ett system, säger hon.

Att SJ slutat sälja internationella tågresor beror bland annat på bristen på tekniska möjligheter. Att boka utlandsbiljetter manuellt för respektive tågbolag och skicka per post var för arbetskrävande. 

– Men när tekniken finns för att sälja resor i Europa på vår sajt och få biljetter i PDF-format, kommer SJ säkert överväga att ta upp detta igen. Och jag tror vi snart får se ett flertal aktörer som har teknik för digital bokning till hela Europa, säger Malin Boshuis.

Kostnad för olika rutter – Sex prisexempel med Interrail.

För dessa resor räcker ett 15 dagars kort med fem resdagar. Varje vuxen får ta med sig två barn under tolv år på sitt interralkort. Kortet gäller också för resor genom Sverige, men platsbiljetter tillkommer. I prisexemplen ingår bokningsavgifter.

Malmö – Rom t/r, två vuxna och två barn. Totalpris: 11870 kr

Rutt: Malmö - Köpenhamn - Hamburg - Innsbruck - Venedig – Rom
I priset ingår platsbiljetter: 3020 kr/väg (varav 1980 kr för 4-bädd liggkupé
Hamburg – Innsbruck) och Interrailkort för två vuxna, 15 dagar med 5 resdagar: 5830 kr.
Restid: 29 timmar (om man åker direkt).

Malmö – Barcelona t/r, två vuxna och två barn. Totalpris: 11750 kr
Rutt: Malmö- Köpenhamn - Hamburg – Basel – Lyon- Barcelona 
I priset ingår platsbiljetter: 2960 kr /väg (varav 1980:- för 4-bädd liggkupé Hamburg – Basel) och Interrailkort för två vuxna, 15 dagar 5 resdagar: 5830 kr.
Restid : 29 timmar.

Malmö –Paris t/r, två vuxna och två barn. Totalpris: 11190 kr
Rutt: Malmö – Köpenhamn - Hamburg – Karlsruhe - Paris: 
I Priset ingår platsbiljetter: 2680 kr/väg (varav 1980:- för 4-bädd liggkupé 
Karlsruhe – Paris) och Interrailkort för två vuxna 15 dagar 5 resdagar: 5830 kr
Restid: 20 timmar.

Malmö – Grekland t/r, två vuxna och två barn. Totalpris: 10950 kr
Resrutt: Malmö – Köpenhamn - Hamburg – Innsbruck – Bologna. Från Bologna till Ancona (där du kan ta färja till Grekland) går snabba regionaltåg utan platsbokning.
I priset ingår: Platsbiljetter Malmö - Bologna: 2560 kr/ väg (varav 1980 kr för 4-bädd liggkupé Hamburg- Innsbruck) och Interrailkort för två vuxna, 15 dagar 5 resdagar: 5830 kr.
Restid: Malmö – Ancona 30 timmar.

Malmö – Budapest t/r, två vuxna och två barn. Totalpris: 10030 kr
Resrutt: Malmö – Köpenhamn - Hamburg – Wien – Budapest
I priset ingår platsbiljetter: 2100 kr/väg (varav 1980:- för 4-bädd liggkupé Hamburg – Wien) 
Och Interrailkort för två vuxna, 15 dagar 5 resdagar: 5830 kr
Restid: 23 timmar.

Malmö – London t/r, två vuxna och två barn. Totalpris: 9190 kr
Resrutt: Malmö - Köpenhamn - Hamburg - Köln - Bryssel - London
I totalpriset ingår platsbiljetter 1680 per väg och Interrailkort för två vuxna, 15 dagar 5 resdagar: 5830
Restid: Malmö – Hamburg 5 timmar och nästa dag Hamburg – London 9 timmar (Paus görs i Köln där stationen ligger intill domen och Rhen och i Bryssel.)

Källa: Centralens resebutik.

Så bokar du tåg till Europa

Boka i tid, minst två veckor före du ska resa, för att hinna få biljetterna utskrivna och skickade.
Vill du boka själv- sök efter möjliga resrutter mellan två orter till exempel på appen Railplanner. Sök sedan efter biljetter på respektive lands bokningssajter.
Om du bor en bit upp i landet är det en extra poäng att köpa Interrailkort eftersom anslutningsresan i Sverige ingår. 
Oavsett interrail eller vanlig biljett så kostar resan inte mer för att du pausar en eller två gånger på vägen, så passa på att uppleva fler platser när du väl är ute och far.
I Facebookgruppen Tågsemester diskuterar över 16000 tågentusiaster resor på tåg. Där kan du få tips inför din resa.

Här kan du boka tågbiljetter på egen hand:
Bahn.de Tyska järnvägsbolaget.
CD.cz Tjeckiska järnvägsbolaget.
Loco2.com Privat återförsäljare som säljer biljetter till flera länder. 
Interrail.se.
Intercity.pl Polska järnvägsbolaget.
acprail.com SJs’ partner för utlandsbokning.
Oebb.at Österrikiska järnvägsbolaget .
Thalys.com Privat tågbolag.
Seat61.com - har bra tips om biljetter.
Eurail.com har appen railplanner för ruttplanering.

Resebyråer som bokar tågbiljetter i Sverige:
europarunt.se säljer interrailkort på nätet och platsbiljetter via telefonbokning.
Tågbokningen tågbokningen.se (webbaserad sajt)
Centralens resebutik resebutik.se
BIG travel (finns på många orter i Sverige) bigtravel.se
Alingsås resebutik www.alingsas-resebutik.se
resia.se bokar resor till Norden och interrailkort, men inte platsbiljetter.
sj.se bokar till Norden och länkar vidare till Tågbokningen.se för interrailkort.
www.snälltåget.se (nattåg till Berlin).

Fler nyheter

Testfaktas guide till luftrenare

Damm, pollen, virus och bakterier – vad krävs för att andas ren luft?
Försäljningen av luftrenare har ökat rejält de senaste åren, och med pandemins intåg har den formligen exploderat. Men hur fungerar egentligen en luftrenare och har den någon effekt på virus och bakterier? Testfakta ger dig några goda råd på vägen inför ett eventuellt köp.

 

Laboratorietest

Värmeslag bland strykjärnen

Hälften av ångstrykjärnen klarar inte att hålla värmen under Testfaktas laboratorietest.

Laboratorietest

Proteinrikaste kattmaten testvinnare

Kattmat i form av torrfoder innehåller ofta mer kolhydrater än vad katten behöver. I värsta fall kan det leda till övervikt.

Laboratorietest

Rusta ångstrykjärn Berry 2200W

Testfakta Research har på uppdrag av Rusta AB genomfört ett laboratorietest av Rustas ångstrykjärn Berry 2200 W. Rustas ångstrykjärn presterar genomgående bra och uppfyller kraven för Testfaktas kvalitetsmärkning Verified Quality & Performance.

Laboratorietest

Stora skillnader mellan olika maskindiskmedel

Ett stort test av maskindiskmedel visar att ett par produkter har svårt att få disken och diskmaskinen ren. Vinnaren klarar dock rengöringen med nästan full pott.

Laboratorietest

Byggmax impregnerad trall

Testfakta Research har på uppdrag av Byggmax laboratorietestat och verifierat kvaliteten på Byggmax tryckimpregnerade trallvirke. Resultatet för fyra olika batcher visar att trallvirket uppfyller kraven på virkeskvalitet och impregnering samt att levererade längder motsvarar specifikationen.

Laboratorietest

Bästa kontinentalsängen i standardklassen

Rätt stöd för axlar och nacke är avgörande för en god sömn. Men för att nackmusklerna ska kunna slappna av behövs en avlastande säng. Flera sängar i Testfaktas laboratorietest av kontinentalsängar har bra ergonomi, men det som utmärker de bästa är att de också andas bra och har bra uthållighet.

Laboratorietest

Två vinnare i stort test av bäddmadrasser

Man behöver inte vara prinsessan på ärten för att känna skillnad på olika bäddmadrasser. Men i Testfaktas stora laboratorietest blev det jämnt lopp mellan Mio Sleep Delux och Hilding Harmony Vent – båda blev Bäst i test.

Laboratorietest

Takboxarna som inte klarade krocktestet - packningen slungas ut

Tre takboxar klarar inte krocktesterna.
–  Vissa öppnar sig som en fiskmun i framkant och sakerna glider ut. Andra har även slagit sönder plasten, berättar provningsingenjör Frank Jagersjö.

Laboratorietest

Canvac luftrenare CLR6540V

Testfakta Research har på uppdrag av Elon laboratorietestat Canvac CLR6540V luftrenare.  Canvac har hög max-kapacitet, klarar att rena rum upp till 15 kvadratmeter vid mycket låg ljudnivå (20dB) och är enkel att använda.

Laboratorietest

Stor variation mellan D-vitamintillskott

Fem av tio analyserade D-vitamintabletter innehåller mer än två gånger det rekommenderade dagliga intaget och några så mycket som fem till tio gånger, visar Testfaktas analys av D-vitamintillskott.

Laboratorietest

Testfaktas kvalitetsmärkning av yogamattor

I Testfakta Researchs laboratorietest av yogamattor testas glidmotstånd, tryckfördelning, tålighet, rengöring och innehåll av skadliga kemikalier. För att uppfylla kraven för kvalitetsmärkningen måste yogamattan prestera genomgående bra i samtliga testmoment.

Ny energimärkning i mars – så funkar den

Från och med 1 mars gäller en ny energimärkning för bland annat kylar, frysar, diskmaskiner, tvättmaskiner och tv-apparater. 
Skalan med energiklasser på den nya etiketten ändras samtidig till A-G från tidigare A+++ - D.

Laboratorietest

Hitta dina favoriter – test av strumpbyxor

Strumpbyxor är stapelvara i många kvinnors garderober. Men det är ett ömtåligt plagg som ofta skapar stor omsättning i strumplådan. Testfakta har testat åtta par svarta strumpbyxor från några av de mest kända varumärkena på den svenska marknaden.

Laboratorietest

Godkänt babyskydd klarar inte sidokrock

Det finns två olika standarder för certifiering - UN-R 129 och UN-R 44 - som båda innebär att babyskyddet är testat och godkänt. Bara i den ena ingår bedömning av resultat från sidokollisionstest. Testfaktas laboratorietest av nio godkända modeller visar på stora skillnader i krocksäkerhet.

Laboratorietest

Hårfönen blåser ut öronen – risk för hörselskador

Hårfönen Ghd Helios låter hälsovådligt högt. 130 decibel är fem decibel mer än högsta tillåtna gräns för billarm.
– Om en anställd utsattes för den nivån skulle vi kräva åtgärder, säger Johanna Bengtsson Ryberg på Arbetsmiljöverket.

Laboratorietest

Nytt test av luftrenare avslöjar stora skillnader i kapacitet

Testfaktas laboratorietest av luftrenare för medelstora rum visar på stora skillnader i förmågan att rena luften - trots likvärdig prestanda enligt tillverkarnas information. Totalt har 13 modeller på europeiska marknaden testats och jämförts avseende förmågan att eliminera luftföroreningar och allergena partiklar.

Om Testfakta

Sedan 2001 har Testfakta underlättat köpbeslut och påverkat tillverkare genom oberoende tester, guider och journalistik.

Läs mer om Testfakta.

TEMA SOVA

Allt för din nattsömn

Tester av sängar, bäddmadrasser och kuddar samt guider och artiklar om sömnrelaterade produkter.