Marknadsdomstolen har flera gånger förbjudit påståenden i marknadsföring för ”bantningsmedel” som gett intrycket att preparatet ensamt leder till viktminskning. Ansvaret ligger inte bara på företaget bakom produkten, utan även på den som publicerar reklamen.
- År 2003 fälldes utgivarna av ett kuponghäfte för att ha
tagit in vilseledande annonser formulerade på liknande sätt som
Removyl-reklamen.
- Efter att tidigare ha publicerat annonser för bantningsbluffen Algolean accepterade tio tidningar år 2005 ett förbudsföreläggande från Konsumentverket. Om de tog in samma eller liknande annonser igen skulle de få betala vite. Tidningsförlaget Aller vägrade skriva på med hänvisning till att det var svårt att avgöra vad som var oseriöst. Året efter förlorade de striden i Marknadsdomstolen. Annonsen de tagit in innehöll uppenbart orimliga och felaktiga påståenden om effekterna, vilket också borde ha stått klart för Aller, menade domstolen.