Svensken shoppar mer än någonsin

Svensken shoppar mer än någonsin

Nu drar årets julhandel igång på allvar. I år spås svensken handla för i genomsnitt 7000 kronor. Vi köper allt fler prylar fast vi knappt har plats för dem längre. Förutom handeln är lagerbolagen en stor vinnare på de nya konsumtionstrenderna.

Charlotte Birgersson
Charlotte Birgersson Publicerad: 2 Dec, 2011
Läs senare

Hur lång är önskelistan i år? Känner du dig redan trött inför årets julhandel. Det är lika bra att vänja sig. Listorna kommer att fortsätta växa även de kommande åren. Utvecklingen beror inte bara på julen utan är följd av våra förändrade konsumtionsmönster.

För bara tio år sedan räckte det med en osthyvel i kökslådan. Idag har vi två olika: en för att hyvla osten med och en annan för att riva den. Och varför inte en tredje också när skaftet på den första börjar bli fult?

Ett svenskt hushåll har kraftigt ökat sin konsumtion av möbler och inventarier de senaste 50 åren, visar statistik från SCB.  I dag lägger vi lika mycket pengar på prylar i hemmet som vi lägger på kläder. För 50 år sedan var sko- och klädnotan mer än tre gånger större. Den stora vinnaren på utvecklingen är handeln, som trots den ekonomiska osäkerheten förväntas sätta rekord även i årets julhandel. Handelns utredningsinstitut räknar med en ökning på en procent till 65,2 miljarder kronor.

Det finns också en annan bransch som drar nytta av den ökade köplusten: lagerföretagen. Uthyrning av förråd är idag en stor marknad – i synnerhet i storstadsområden där vinds- och källarförråd ofta saknas i nybyggda bostäder.

– Folk samlar inte bara på sig mera prylar, vi blir också mera lättrörliga, säger Carl Waern, en av delägarna i Humlans Minilager i Helsingborg.

Humlans Minilager var först i Sverige med att erbjuda privatpersoner och företag att hyra förråd i stadsmiljö. Den första anläggningen på 1 500 kvadratmeter öppnade 1988. Tillväxten i lagerutrymme speglar branschens utveckling. I dag hyr bolaget ut 20 000 kvadratmeter, fördelade på åtta anläggningar i olika västsvenska städer.
Konsumtionstrenderna speglar också det samhälle vi lever i. Sofia Ulver Sneistrup är forskare vid Ekonomihögskolan på Lunds universitet och har studerat svenskarnas förändrade konsumtionsvanor.
– Dagens konsumenter har både en stor medvetenhet och en ängslighet kring att ”konsumera rätt”, säger hon.

Sofia Ulver Sneistrup spårar medvetenheten tillbaka till den politiska och ideologiska situationen i 1960- och 1970-talens Sverige. Marknadskritik och konsumentmakt fanns då i var mans medvetande. På senare år har medvetenheten förbytts till miljöfrågor och varumärken har blivit allt viktigare.

Samtidigt har även skillnaderna mellan hur olika sociala skikt konsumerar blivit större.
Sofia Ulver Sneistrups avhandling beskriver bland annat om hur svenska medelklassen uttrycker sin status genom valet av prylar, varumärken och lyxartiklar.

– Den svenska medelklassen håller på att ”konnässeras”. När vi har de prylar vi behöver för att överleva blir det allt viktigare att passa in i sitt sociala sammanhang. Motsatsen blir också allt viktigare det vill säga att skaffa vissa saker för att visa vilka grupper vi inte vill tillhöra.

Sofia Ulver Sneistrup tar barnen i kungafamiljen som exempel på unga vuxna som påverkar konsumtionen. Deras vanor har bidragit till att märkeskläder och märkesväskor som tidigare uppfattads som lyxartiklar blivit både eftertraktade av och tillgängliga för ungdomar i medelklassen.

Alla konsumtionstrender möter också motreaktioner. Samtidigt som världens medelklass vill ha mer ”lyxprodukter” växer en ny rörelse fram i överkonsumtionens spår.

– Intresset för att köpa kläder second hand, webbsidor som Blocket och ett växande antal garageloppisar runt om i Sverige är exempel på hur konsumenter hanterar den personliga överkonsumtionen.

Både ekologi och ekonomi kommer att påverka konsumenternas beteenden i framtiden, spår Sofia Ulver Sneistrup. Miljön fortsätter att ha stor betydelse. Samtidigt ökar fokus på ekonomisk hållbarhet och rättvisa genom exempelvis medvetenhet och satsning på rättvis handel.

– Konsumenterna vill vara snäll mot miljön och samtidigt god mot människan, säger hon.

 

Hushållens utgifter (kronor löpande priser)                 2009         1958

 

Kläder och skor                                                               16.220        1.300

Möbler, inventarier, textilier, hushållsutrustning             16.070        416 (1)

Sport o fritid (2)                                                               45.530 (3)   2.189

Totala utgifter för konsumtion                                          280.610      11.955

 

(1) Total för möbler, hushållsmaskiner, husgeråd, hushållstextilier.

(2) Inklusive radio, tv, musikinstrument, mopeder, leksaker, optiska artiklar, klockor, resor, tidningar, nöjen.

(3) Exklusive fritidsbostad, mobil och fast telefon.

 

Källa: SCB

 

Fakta

Julhandelns utveckling

1991 omsatte julhandeln i Sverige 37,6 miljarder kronor. I år är prognosen att fjolårets försäljningssiffra på 64,6 miljarder ökar med en procent till 65,2 miljarder kronor. Sedan mätningarna inleddes har handeln inför jul ökat alla år utom 1992, då den sjönk med hela 7,7 procent.

Källa: Handelns utredningsinstitut

facebook Comments

Fler nyheter

Bästa försäkringen för din hund

Det finns betydande skillnader mellan försäkringsbolagens olika husdjursförsäkringar. Det visar Testfaktas stora jämförelse av olika hundförsäkringar. En helt vanlig hundägare kan spara tusentals kronor om året genom att välja rätt försäkringslösning.

Laboratorietest

Varma fötter med risk för överhettning

Testfaktas laboratorietest av eluppvärmda strumpor visar på stora skillnader i såväl pris som kvalitet och prestanda. Några blir till och med så varma att man riskerar att bränna sig om man inte är försiktig. Men testet visar också att det går att hitta en bra strumpa till ett rimligt pris.

Laboratorietest

Äkta honung var sockerdopad

Åtta av tio sorter kan klassas som äkta honung, med varierande kvalitet.

De två övriga lever inte upp till EU-kraven – och en av dem borde inte ens få kallas honung. Det visar Testfaktas laboratorieanalys av honung.

Laboratorietest

Mest kronljus för kronan

Den som köper ett riktigt kronljus får som regel ett högkvalitativt ljus som håller vad det lovar i form av brinntid och låga – oavsett vad det kostar. Testfaktas test visar också att det kan förekomma relativt stora variationer i brinntid i samma förpackning. 

Laboratorietest

Clas Ohlson Ceramic Frying Pan

Testfakta Research har på uppdrag av Clas Ohlson AB genomfört ett laboratorietest av Clas Ohlsons non-stick-stekpanna med keramisk beläggning. Clas Ohlsons stekpanna presterar mycket bra till bra genom testets samtliga delmoment och uppfyller med råge kraven för Testfaktas kvalitetsmärkning Verified Quality & Performance.

Laboratorietest

Clas Ohlson Vinterviken - konstgjord julgran

Testfakta Research har på uppdrag av Clas Ohlson genomfört ett laboratorietest av Clas Ohlsons julgran Vinterviken. Julgranen har testats tillsammans med jämförbara julgranar från Star Trading och Jula. Clas Ohlsons julgran presterar genomgående bra i samtliga testmoment och uppfyller med god marginal kraven för Testfaktas kvalitetsmärkning Verified Quality & Performance.

Laboratorietest

Dyr airfryer ingen garanti för perfekta pommes

En airfryer i budgetklass fixar i många fall både godare pommes och är mer energisnål än en dyrare variant. Dessutom är risken att bränna sig mindre. 

Laboratorietest

Vinteroveraller - priset ingen garanti för kvalitet

Vi förväntar oss att de ska hålla barnen torra och tåla rutschkanan och tuffa tag på lekplatsen. Det klarar också flera av vinter-overallerna i Testfaktas test men långt ifrån alla. Och priset är ingen garanti för kvalitet – testets dyraste overall utmärker sig negativt.

Laboratorietest

Padelbollen som håller längst

Padelbollar är en förbrukningsvara och enligt tillverkarna bör man byta ut bollarna efter två till tre matcher. Testfaktas test av tio kända varumärken visar att flera av bollarna tappar sugen långt tidigare än så, och dessutom är det stora skillnader i studs och hastighet mellan olika fabrikat.

Laboratorietest

Mio Delux Dream

Kontinentalsängen Delux Dream med bäddmadrassen Delux Sleep från möbelkedjan Mio har genomgått Testfaktas omfattande laboratorietest av sängar. Resultaten visar på goda ergonomiska egenskaper för samtliga tre kroppstyper, bra andningsförmåga och bra kvalitet och uthållighet i material och konstruktion. Kontinentalsängen Delux Dream uppfyller därigenom kraven för Testfakta Verified Quality & Comfort för såväl mindre som medelstora och större personer.

Om Testfakta

Sedan 2001 har Testfakta underlättat köpbeslut och påverkat tillverkare genom oberoende tester, guider och journalistik.

Läs mer om Testfakta.

TEMA CYKLA

Allt inför cykelsäsongen

Tester av elcyklar, cykelhjälmar, och andra cykelrelaterade produkter. Här hittar du även tips och guider.

TEMA SOVA

Allt för din nattsömn

Tester av sängar, bäddmadrasser och kuddar samt guider och artiklar om sömnrelaterade produkter.