Missnöjd resenär anmäler säljmetod

Missnöjd resenär anmäler säljmetod

"Frossa i orkidéer" var rubriken i reklamutskicket för en bussresa anordnad av resebolaget Svenska Dagsresor. Men orkidéfrossan handlade mest om ullsängkläder för tiotusentals kronor. – De mest oseriösa och omoraliska säljmetoderna jag någonsin varit med om, säger en resenär som nu anmält bolaget till Konsumentverket.

Sara Brinkberg Publicerad: 8 Mar, 2010
Läs senare

Bolaget Cloudberry i Sundsvall säljer madrasser, täcken och kuddar som enligt bolaget är tillverkade av ull från Merinofår. Bäddsetet kostar mellan 8 950 och 13 450 kronor. Prisbilden motiverar bolaget med att sängkläderna "vårdar och lindrar värk", "förebygger allergier" och är "naturligt hygieniska".

Grundarna av företaget sade redan för sex år sedan i Dagens Industri att bussresebolaget Svenska Dagsresor startats för att nå potentiella köpare av Cloudberrys sängkläder.

Vd:n Anders Granström förklarade att affärsidén i praktiken innebar att bussbolaget subventionerade resan för att få ett säljtillfälle. Han beskrev samtidigt Svenska Dagsresor som landets största arrangör av dagsresor, som årligen skickar ut tio miljoner reklamblad.[[{"type":"media","view_mode":"media_large","fid":"6986","attributes":{"class":"media-image media-element file-media-large"},"link_text":null}]]

Det var just ett av dessa reklamblad som en man från Borås och hans fru nyligen nappade på. Utskicket dominerades av rubriken "Frossa i Orkidéer" och det stod att resan skulle gå till en orkidéutställning i Falkenberg, arrangerad av två av Sveriges största orkidéexperter.
Mannen tolkade erbjudandet som att lunch och en föreläsning av de två orkidéexperterna skulle ingå och anmälde både sig själv och hustrun till resan.
Av erbjudandet framgår att representanter för Cloudberry hälsar välkommen och berättar om företagets produkter i samband med lunchen.

Men enligt mannen från Borås tog representanten från Cloudberry mycket mer av resan i anspråk för att göra reklam för ullsängkläderna. 
– Det pågick under fyra timmar ? mellan nio och ett, säger mannen, som vill vara anonym, till Testfakta.

Enligt mannen ska Cloudberry- representanten ha beskrivit sängkläderna som en investering som botar värk och reumatiska besvär. Dessutom påstods täckena hjälpa personer som lider psoriasis och allergi.

"Orkidéfrossan" innebar att resenärerna kördes till blomsterlandet i Falkenberg där de under en timma kunde köpa orkidéer.

– Det var de mest oseriösa och omoraliska säljmetoderna jag någonsin varit med om, säger mannen.

Han har nu anmält Svenska Dagsresor till sin lokala konsumentrådgivare som lämnat anmälan vidare till Konsumentverket.

– Såhär i efterhand handlar det inte om pengarna, 160 kronor, utan om all tid jag blev lurad på. Företaget verkar metodiskt rikta in sig på pensionärer och äldre.
Mikael Olsson, representant för Svenska Dagsresor, känner inte igen sig i den kritik som mannen från Borås ger uttryck för.
Han säger att av bolagets årliga 40 000 kunder är ?fler nöjda än missnöjda?.

– Att det bara skulle vara en timma som ägnas åt orkidéerna stämmer inte.  En demonstration av Cloudberrys produkter ska vara 45 minuter lång, säger han.

Uppgifterna om att representanten från Cloudberry skulle ha sagt att täckena kan bota sjukdomar avfärdar Mikael Olsson som uppdiktade.

– De kan däremot hjälpa personer med reumatism eftersom kroppstemperaturen är jämnare under ett ulltäcke, säger han.

Viktigt med tydlighet

 

Mannen från Borås förstod inte av reklamutskicket att både bussbolaget och Cloudberry har samma ägare och att affärsidén bygger på försäljningen av ulltäckena.
Henrik Hoffmeister, jurist på Konsumentverket, anser att otydligheten i det här fallet är problematiskt.

– Det måste finnas en tydlig avsändare, annars är det oklart vad man egentligen vill sälja och det finns en risk att konsumenten köper något som hon eller han annars inte skulle ha köpt. Det kan då handla om vilseledande marknadsföring, men vi måste alltid göra bedömningen i det enskilda fallet, säger han.

Mikael Olsson på Svenska Dagsresor anser å sin sida att bolaget varit tillräckligt tydlig med att Svenska Dagsresor och Cloudberry har samma ägare i utskicket till kunderna.

Svenska Dagsresor och Cloudberry har sedan tidigare sammanlagt fyra anmälningar dokumenterade hos Allmänna Reklamationsnämnden, ARN.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fler nyheter

Laboratorietest

Bli inte blåst på alkoholmätaren

Hälften av de testade alkoholmätarna uppvisar felaktiga resultat. De är opålitliga och ger inte korrekt promillehalt. Testresultatet fick Elgiganten att omedelbart avsluta försäljningen av Sencor Alkomätare. 

Laboratorietest

Diskmedlet som gör rent hus

750 tallrikar diskade och rena jämfört med 100.
Skillnaden mellan toppen och botten är stor i Testfaktas stora laboratorietest av handdiskmedel. Topp tre saknar dock miljömärkning.

Laboratorietest

Byggmax Wiksbo Plantjord Eko

Byggmax Wiksbo plantjord Eko har genomgått Testfaktas test av odlingsjordar. Resultatet visar att jorden har bra odlingsegenskaper för samtliga testade grödor och uppfyller därigenom kraven för Testfaktas kvalitetsmärkning Verified Quality & Performance.

Laboratorietest

Snart 500 000 elcyklar - men bromsarna fortfarande frågetecken

Elcykel-boomen fortsätter även i år. Trots leveransproblem är var femte nyinköpt cykel eldriven. Enligt branschens beräkningar finns det snart 500 000 elcyklar i Sverige.

Laboratorietest

Torsk på omega 3 i fiskpinnar

Frityroljan är viktigare än fisken för tillskott av omega 3 från fiskpinnen. Testfaktas laboratorietester visade fyra gånger så höga halter omega 3 hos de fiskpinnar som friterats i rapsolja.

 

Laboratorietest

Högt tryck räcker inte när bästa högtryckstvätten ska koras

En stark motor hjälper inte när högtryckstvätten slutar fungera efter 27 av 300 rengöringar och en styv och svårhanterad slang gör spolningen utmanande.

Laboratorietest

Det kan vara ditt padelrackets fel om ditt spel har blivit sämre

Man ska ju inte skylla på materialet, men världens första laboratorietest av padelracketar visar att ditt racket faktiskt kan ha förändrats. Ett testat märke visade avvikande mätvärden med 25 procent efter uthållighetstestet.

Laboratorietest

Barlinek parkettgolv 3-stav ek

Testfakta Research har på uppdrag av Byggmax AB genomfört ett laboratorietest av Byggmax parkettgolv från Barlinek. Golvet testades tillsammans med två likvärdiga produkter.

Laboratorietest

Billigare med effektivt maskindiskmedel

Diskmaskinens fyra timmar är billigare än att diska för hand. Men då ska maskindiskmedlet också göra rent på första disken.

Laboratorietest

Små skillnader på batterier för elverktyg

Lägg inte pengarna på ett dyrare batteri. Fundera i stället på vilka verktyg du behöver. Testfaktas laboratorietest av laddbara batterier visar att det billigaste alternativet levererar lika bra resultat som de som kostar dubbelt så mycket.

 

 

Laboratorietest

Byxblöjorna som håller tätt hela natten

Byxblöjor har blivit allt vanligare för småbarnsföräldrar. Under årens lopp har byxblöjor förbättrats för att ge bra skydd mot läckage inte bara på dagen utan även på natten.
-Skillnaderna ligger snarare i passformen för ditt barn, förklarar Cedric Schoorens, testledare på laboratoriet SGS France som utförde testerna.

Laboratorietest

Rusta fönstermarkis

Testfakta Research har på uppdrag av Rusta AB genomfört ett laboratorietest av Rustas fönstermarkis. Markisens konstruktion testades mot hållfasthetskraven i EN 13561:2015 och väven mot två jämförbara markiser.
Rustas fönstermarkis uppfyller standardens krav med god marginal och kvalificerar för Testfaktas kvalitetsmärkning Verified Quality & Performance.

Om Testfakta

Sedan 2001 har Testfakta underlättat köpbeslut och påverkat tillverkare genom oberoende tester, guider och journalistik.

Läs mer om Testfakta.