Missnöjd resenär anmäler säljmetod

Missnöjd resenär anmäler säljmetod

"Frossa i orkidéer" var rubriken i reklamutskicket för en bussresa anordnad av resebolaget Svenska Dagsresor. Men orkidéfrossan handlade mest om ullsängkläder för tiotusentals kronor. – De mest oseriösa och omoraliska säljmetoderna jag någonsin varit med om, säger en resenär som nu anmält bolaget till Konsumentverket.

Sara Brinkberg Publicerad: 8 mar, 2010
Läs senare

Bolaget Cloudberry i Sundsvall säljer madrasser, täcken och kuddar som enligt bolaget är tillverkade av ull från Merinofår. Bäddsetet kostar mellan 8 950 och 13 450 kronor. Prisbilden motiverar bolaget med att sängkläderna "vårdar och lindrar värk", "förebygger allergier" och är "naturligt hygieniska".

Grundarna av företaget sade redan för sex år sedan i Dagens Industri att bussresebolaget Svenska Dagsresor startats för att nå potentiella köpare av Cloudberrys sängkläder.

Vd:n Anders Granström förklarade att affärsidén i praktiken innebar att bussbolaget subventionerade resan för att få ett säljtillfälle. Han beskrev samtidigt Svenska Dagsresor som landets största arrangör av dagsresor, som årligen skickar ut tio miljoner reklamblad.[[{"type":"media","view_mode":"media_large","fid":"6986","attributes":{"class":"media-image media-element file-media-large"},"link_text":null}]]

Det var just ett av dessa reklamblad som en man från Borås och hans fru nyligen nappade på. Utskicket dominerades av rubriken "Frossa i Orkidéer" och det stod att resan skulle gå till en orkidéutställning i Falkenberg, arrangerad av två av Sveriges största orkidéexperter.
Mannen tolkade erbjudandet som att lunch och en föreläsning av de två orkidéexperterna skulle ingå och anmälde både sig själv och hustrun till resan.
Av erbjudandet framgår att representanter för Cloudberry hälsar välkommen och berättar om företagets produkter i samband med lunchen.

Men enligt mannen från Borås tog representanten från Cloudberry mycket mer av resan i anspråk för att göra reklam för ullsängkläderna. 
– Det pågick under fyra timmar ? mellan nio och ett, säger mannen, som vill vara anonym, till Testfakta.

Enligt mannen ska Cloudberry- representanten ha beskrivit sängkläderna som en investering som botar värk och reumatiska besvär. Dessutom påstods täckena hjälpa personer som lider psoriasis och allergi.

"Orkidéfrossan" innebar att resenärerna kördes till blomsterlandet i Falkenberg där de under en timma kunde köpa orkidéer.

– Det var de mest oseriösa och omoraliska säljmetoderna jag någonsin varit med om, säger mannen.

Han har nu anmält Svenska Dagsresor till sin lokala konsumentrådgivare som lämnat anmälan vidare till Konsumentverket.

– Såhär i efterhand handlar det inte om pengarna, 160 kronor, utan om all tid jag blev lurad på. Företaget verkar metodiskt rikta in sig på pensionärer och äldre.
Mikael Olsson, representant för Svenska Dagsresor, känner inte igen sig i den kritik som mannen från Borås ger uttryck för.
Han säger att av bolagets årliga 40 000 kunder är ?fler nöjda än missnöjda?.

– Att det bara skulle vara en timma som ägnas åt orkidéerna stämmer inte.  En demonstration av Cloudberrys produkter ska vara 45 minuter lång, säger han.

Uppgifterna om att representanten från Cloudberry skulle ha sagt att täckena kan bota sjukdomar avfärdar Mikael Olsson som uppdiktade.

– De kan däremot hjälpa personer med reumatism eftersom kroppstemperaturen är jämnare under ett ulltäcke, säger han.

Viktigt med tydlighet

 

Mannen från Borås förstod inte av reklamutskicket att både bussbolaget och Cloudberry har samma ägare och att affärsidén bygger på försäljningen av ulltäckena.
Henrik Hoffmeister, jurist på Konsumentverket, anser att otydligheten i det här fallet är problematiskt.

– Det måste finnas en tydlig avsändare, annars är det oklart vad man egentligen vill sälja och det finns en risk att konsumenten köper något som hon eller han annars inte skulle ha köpt. Det kan då handla om vilseledande marknadsföring, men vi måste alltid göra bedömningen i det enskilda fallet, säger han.

Mikael Olsson på Svenska Dagsresor anser å sin sida att bolaget varit tillräckligt tydlig med att Svenska Dagsresor och Cloudberry har samma ägare i utskicket till kunderna.

Svenska Dagsresor och Cloudberry har sedan tidigare sammanlagt fyra anmälningar dokumenterade hos Allmänna Reklamationsnämnden, ARN.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

facebook Comments

Fler nyheter

Laboratorietest

Greppvänliga sulor minskar halkolyckor

Varje år skadas runt 25 000 personer i Sverige sedan de halkat omkull på is eller snö enligt Konsumentverket. Risken för att halka ökar markant om man inte har rätt sorts skor på fötterna. Testfakta har testat 40 olika sorters skor för att avgöra vilka som håller dig på benen – och vilka du riskerar att halka med. 

Laboratorietest

Otillåtna pesticidhalter i färska örter – flera dillsorter borde inte säljas i butik

Testfaktas stora laboratoriegranskning av färska örter visar att flera av dem innehåller det förbjudna bekämpningsmedlet DDT och otillåtet höga halter av svamppesticiden penkonazol.

Laboratorietest

Stor skillnad på smak och pris mellan olika kaffesorter

Bryggkaffe har onekligen en särskild plats i svenska hjärtan; puttrandet från en bryggare är nog ett av de svenskaste ljud som finns. Samtidigt har kaffet ökat rejält i prisde senaste åren. Testfakta har testat smak och akrylamidhalt på de tolv vanligaste 
sorterna av bryggkaffe i butik, och hittar både toppval och bottennapp. 

Laboratorietest

Test av Clas Ohlsons noppborttagare

På uppdrag av Testfakta har det ackrediterade laboratoriet Weber & Leucht GmbH i Fulda, Tyskland, genomfört ett omfattande prestanda- och kvalitetstest av Clas Ohlsons noppborttagare (artikelnummer 44-6180). Testet omfattar mekanisk prestanda, ergonomi, säkerhet och användarvänlighet och bygger på etablerade och standardiserade testmetoder för textila produkter.

Viktigt med rätt säng för god sömn

Fast eller mjuk, skum eller spiralfjädrar, zonindelad eller inte? Många begrepp och ett gigantiskt utbud gör det svårt att hitta rätt i sängdjungeln. Testfakta och ergonomiexpert Dr Florian Heidinger reder ut begreppen.

Laboratorietest

Håller kalsongerna måttet? Testfaktas stora kalsongtest ger svar.

Kalsonger som tappar formen och blir noppiga efter några tvättar gör ingen glad. Testfaktas stora laboratorietest av boxerbriefs i bomull visar att skillnaderna i kvalitet är stora. Jack & Jones, Calvin Klein och Calida klarade tvätt, torktumling och töjning bäst – medan Björn Borg och Uniqlo tappade formen.

Laboratorietest

Mögelgift i tomatpuré

Tomater som möglat under odling eller lagring kan bilda mögelgifter med potentiellt allvarliga hälsorisker. Testfaktas analys av 14 fabrikat av tomatpuré visar på anmärkningsvärt höga nivåer i vissa produkter.

Laboratorietest

Som man bäddar får man sova

En bra bäddmadrass kan göra din säng både bättre och skönare. Men det är stora skillnader mellan olika märken visar Testfaktas stora test av bäddmadrasser under 3000 kronor.

Laboratorietest

Premiumglas är bäst – men alla klarar kraven

Priset på glasögonglas skiljer sig rejält mellan olika tillverkare och optikerkedjor. Testfaktas stora test av glasögonglas visar att premiumglasen från tillverkarna är något bättre, framför allt när det gäller reptålighet, men inga glasögonglas är dåliga.

Laboratorietest

Bästa ljusslingan till vintermörkret

Slingor av smålampor som lyser upp trädgården eller balkongen är en upplyftande syn under vinterhalvåret och gör den mörka årstiden lite ljusare. Men vad kostar det att ha dem tända dag och natt hela vintern, och hur vet man vilka som håller år efter år och vilka som bara klarar en säsong innan de ger upp? 

Om Testfakta

Sedan 2001 har Testfakta underlättat köpbeslut och påverkat tillverkare genom oberoende tester, guider och journalistik.

Läs mer om Testfakta.