Post- och paketstrul – så kan du få ersättning

Post- och paketstrul – så kan du få ersättning

Klagomålen på post- och paketutdelningen i Sverige har ökat markant det senaste året. Som drabbad konsument kan du ha rätt till ersättning, men du måste klaga på rätt sätt. Testfakta reder ut vad som gäller.

Lotta Hedin Publicerad: 3 Okt, 2016
Läs senare

Att det är stora problem med post- och paketleveranserna i Sverige är det många konsumenter som fått känna på. Klagomålen till Post och Telestyrelsen, PTS, har också ökat kraftigt – fram till augusti i år tog myndigheten emot mer än dubbelt så många klagomål som under samma period förra året. Det handlar om försändelser som kommit bort, inte levererats, gått sönder eller hamnat i grannens brevlåda.

– PTS ser allvarligt på kvalitetsproblemen och kommer därför nu öka våra tillsynsinsatser i höst, säger Sten Selander, chef för PTS postavdelning.

Myndigheten uppmanar konsumenter som drabbas att i första hand klaga hos postoperatören. Under förra året tog statliga PostNord, den största aktören på marknaden, emot 74 000 reklamationer av brev och paket. Men i bara tio procent av fallen betalades någon kompensation ut. Vanliga brev som läggs på lådan ersätts till exempel aldrig.

– I de fallen finns ju inget kvitto på att man faktiskt har skickat brevet. Vi ersätter bara rekommenderade brev eller specialbrev som är spårbara, säger Per Ljungberg, kommunikationschef på Postnord.

När det gäller saknade paket menar Per Ljungberg att tre av fyra kommer till rätta efter att de reklamerats. Men ofta betalar PostNord inte ut någon ersättning även om paketet är borta, försenat eller skadat. Förklaringen menar PostNord är att det är fel person som reklamerat. Det gäller till exempel när du handlat på nätet och fått paketet skickat till dig.

– Det är e-handlaren som har skickat paketet som är den som har avtal med oss. Vi kan inte ersätta paketmottagaren om det inte är vår avtalspart, säger Per Ljungberg.

Så vad gör man då som konsument? Enligt Josephine Slotte, jurist på Konsumentverket ska man i de fallen vända sig till e-handlaren, som är ansvarig för att varan kommer fram.

– Om det är fel på en tjänst eller vara ska man vända sig till den som man har handlat av. Försening är också ett fel, och kan vara grund för att häva köpet. Om förseningen gör köpet meningslöst kan köpet kan vara förfelat, som det heter, säger Josephine Slotte.

Det kan till exempel gälla om grillen till sommarstugan inte kommer förrän semestern är slut, eller du köpt en present som levereras försent, och efter att födelsedagen är passerad.

Du kan också ha rätt till kompensation om leveransen av ditt e-köp inte utförts på det sätt som utlovats. Då ska du också vända dig till den du handlat av.

– Har du haft utgifter för att du till exempel fått åka och hämta paketet på annan ort kan du ha rätt till ersättning, men det beror på omständigheterna, säger Josephine Slotte.

 

 

Klaga på post och paketstrul

Om du är missnöjd med en postoperatörs eller fraktföretags service, vänd dig till dem och klaga.

För att få ersättning för försvunna, försenade eller skadade försändelser, måste du dock vända dig till den du har avtal med. Vi e-handel betyder det företaget du handlat av.

Har du inte fått hjälp av postoperatören när du har anmält ditt klagomål kan du göra en anmälan till Post- och telestyrelsen, PTS, som sköter tillsynen av postoperatörerna. PTS kan inte ingripa i enskilda fall men kan använda klagomålen som grund för tillsynsåtgärder. När det gäller fraktföretag som DHL, UPS m.fl. ska du vända dig till Konsumentverket med klagomål.

Olika regler beroende på vem som skickar

Om du köper en vara på distans är det företaget som skickat den som är ansvarig för att varan kommer fram. Konsumentköplagen och distansavtalslagen gäller. Vid försening eller leveransproblem kan du i vissa fall häva köpet eller få ersättning för egna merkostnader.

Om du själv anlitar ett post- eller fraktföretag gäller avtalsvillkoren hos de olika företagen, så länge de inte är oskäliga. Läs avtalen, de kan variera hos olika företag och för olika tjänster. Till exempel: För paket som skickas av privatpersoner med PostNord finns en leveransgaranti. Från att konsumenten reklamerat den uteblivna leveransen har PostNord 30 dagar (60 för utrikespaket) på sig att leta. Kommer inte paketet innan dess har du rätt att få fraktkostnaden tillbaka och ersättning för innehållet om du kan styrka värdet med kvitto. (Maxbelopp normalt 50 000).

Källor: Konsumentverket, PTS, PostNord.

Fler nyheter

Laboratorietest

Test av krossade tomater - stora skillnader i smak och konsistens

Krossade tomater skördas och konserveras solmogna till skillnad mot färska som mognar på vägen till butik. Men hur påverkar produktionsprocessen smak och näringsämnen? Är det någon skillnad mellan olika fabrikat och är priset en garanti för bättre kvalitet? Testfakta har testat och analyserat.

Wifi-högtalare - stora skillnader i ljudkvalitet

Allt fler upptäcker fördelarna med uppkopplade högtalare. Testfakta har undersökt sju av de vanligaste för mellan 1 000 och 4000 kronor - och hittat både flera guldkorn och ett riktigt bottennapp. 

UPPDRAGSTEST
Laboratorietest

Få maskindiskmedel klarar hela disken

I Testfakta Researchs omfattande test av maskindiskmedel har nio av de vanligaste fabrikaten på marknaden jämförts. I testet har laboratoriet kört drygt 600 maskiner fulla med smutsiga tallrikar, glas och bestick. Och när allt är diskat och klart framstår ett diskmedel som ganska mycket bättre på det mesta.

Laboratorietest

Dyraste laddkabeln sämst

Laddkablar till mobiltelefoner säljs idag nästan överallt. Och det är stora skillnader, både i pris och kvalitet. Den dyraste är till exempel allra sämst, visar Testfaktas test.

UPPDRAGSTEST
Laboratorietest

Lackens kvalitet viktig för parkettens tålighet

Parkett i köket eller hallen? För 30 år sedan var det otänkbart att lägga in ett snyggt parkettgolv på hemmets mest utsatta områden. Men Testfaktas laboratorietest visar att de flesta parkettgolv idag klarar hårda tag. Oftast faller kvaliteten på ytlacken, som är avgörande för slitage, fläckar och slag mot golvet.

Billig kolklassiker ger varmast händer i kylan

Kalla händer kan förstöra den härligaste vinterdagen. Därför finns handvärmare. Men det är inte alla som håller måttet. 

UPPDRAGSTEST

Kundkorten som ger mest tillbaka

Det är stora skillnader mellan dagligvaruhandelns olika medlemsprogram. Det visar Testfaktas stora jämförelse av olika lojalitetsprogram. För en barnfamilj kan det skilja flera tusen kronor om året i återbäring.

Laboratorietest

Mer fossilplast med ny skatt på bärkassar

Tre kronor extra i skatt per bärkasse i butiken ska få oss att välja mer hållbara alternativ att bära hem maten i. Men vad är egentligen problemet med plastpåsar i Sverige? Testfakta reder ut.

UPPDRAGSTEST
Laboratorietest

Pulserande ljus får håret på fall

Släta ben utan rakning, smärta eller kladdiga krämer? Med IPL-teknik används ljus för att ta bort håret. Men funkar tekniken och vilken apparat är bäst? Testfakta har testat sex apparater och jämfört resultaten.

UPPDRAGSTEST
Laboratorietest

Bästa kontinentalsängen under 17000 kronor

Det finns flera bra sängar att välja på bland de lite billigare modellerna – men bara en som är riktigt bra på allt. Läs Testfaktas stora laboratorietest av kontinentalsängar för att se vilken som passar dig. 

UPPDRAGSTEST
Laboratorietest

Rätt bäddmadrass kan göra stor skillnad

En bra säng kan göra stor skillnad – både för hur bra man sover och hur utvilad man känner sig när man vaknar. Här spelar bäddmadrassen en avgörande roll. Och det är tydliga skillnader mellan olika tillverkare, visar Testfaktas test.

Här går skrynklorna upp i rök

Fräsch nystruken skjorta eller brända fingrar och alla skrynklor kvar. Skillnaden mellan olika handhållna klädångare är stor och resultatet varierar kraftigt när Testfakta testar steamers. 

Laboratorietest

Billigaste ugnsrengöringen bäst – och luktar minst

En skinande ren ugn är det bästa sättet att städa ut julen. Men vilket medel är bäst? Och kan vanlig såpa göra jobbet lika bra som starka specialmedel? Testfakta har testat. 

Laboratorietest

Bästa locktången ger bra lockar som håller länge

Det skiljer rejält i pris mellan olika locktänger – men är det någon skillnad i kvalitet och prestanda? Tre certifierade frisörer, sex hårmodeller och ett tyskt laboratorium har testat och utvärderat.

Laboratorietest

Plastfolien – en barriär mot mögel och bakterier

En bra plastfolie hindrar inte bara maten från att torka, utan skyddar också mot de bakterier och mögelsporer som kan finnas i ditt kylskåp. Men vilken produkt skyddar maten bäst och är lättast att använda? Testfakta har testat. 

Laboratorietest

Minst rom i testets godaste kaviartub

Lagom rökig och tillräckligt salt eller söt, oljig och tam. Smaken varierar kraftigt när Testfakta testar kaviar. Och den med minst rom av alla visar sig vara allra godast.

Om Testfakta

Sedan 2001 har Testfakta underlättat köpbeslut och påverkat tillverkare genom oberoende tester, guider och journalistik.

Läs mer om Testfakta.

TEMA SOVA

Allt för din nattsömn

Tester av sängar, bäddmadrasser och kuddar samt guider och artiklar om sömnrelaterade produkter.