Post- och paketstrul – så kan du få ersättning

Post- och paketstrul – så kan du få ersättning

Klagomålen på post- och paketutdelningen i Sverige har ökat markant det senaste året. Som drabbad konsument kan du ha rätt till ersättning, men du måste klaga på rätt sätt. Testfakta reder ut vad som gäller.

Lotta Hedin Publicerad: 3 Okt, 2016
Läs senare

Att det är stora problem med post- och paketleveranserna i Sverige är det många konsumenter som fått känna på. Klagomålen till Post och Telestyrelsen, PTS, har också ökat kraftigt – fram till augusti i år tog myndigheten emot mer än dubbelt så många klagomål som under samma period förra året. Det handlar om försändelser som kommit bort, inte levererats, gått sönder eller hamnat i grannens brevlåda.

– PTS ser allvarligt på kvalitetsproblemen och kommer därför nu öka våra tillsynsinsatser i höst, säger Sten Selander, chef för PTS postavdelning.

Myndigheten uppmanar konsumenter som drabbas att i första hand klaga hos postoperatören. Under förra året tog statliga PostNord, den största aktören på marknaden, emot 74 000 reklamationer av brev och paket. Men i bara tio procent av fallen betalades någon kompensation ut. Vanliga brev som läggs på lådan ersätts till exempel aldrig.

– I de fallen finns ju inget kvitto på att man faktiskt har skickat brevet. Vi ersätter bara rekommenderade brev eller specialbrev som är spårbara, säger Per Ljungberg, kommunikationschef på Postnord.

När det gäller saknade paket menar Per Ljungberg att tre av fyra kommer till rätta efter att de reklamerats. Men ofta betalar PostNord inte ut någon ersättning även om paketet är borta, försenat eller skadat. Förklaringen menar PostNord är att det är fel person som reklamerat. Det gäller till exempel när du handlat på nätet och fått paketet skickat till dig.

– Det är e-handlaren som har skickat paketet som är den som har avtal med oss. Vi kan inte ersätta paketmottagaren om det inte är vår avtalspart, säger Per Ljungberg.

Så vad gör man då som konsument? Enligt Josephine Slotte, jurist på Konsumentverket ska man i de fallen vända sig till e-handlaren, som är ansvarig för att varan kommer fram.

– Om det är fel på en tjänst eller vara ska man vända sig till den som man har handlat av. Försening är också ett fel, och kan vara grund för att häva köpet. Om förseningen gör köpet meningslöst kan köpet kan vara förfelat, som det heter, säger Josephine Slotte.

Det kan till exempel gälla om grillen till sommarstugan inte kommer förrän semestern är slut, eller du köpt en present som levereras försent, och efter att födelsedagen är passerad.

Du kan också ha rätt till kompensation om leveransen av ditt e-köp inte utförts på det sätt som utlovats. Då ska du också vända dig till den du handlat av.

– Har du haft utgifter för att du till exempel fått åka och hämta paketet på annan ort kan du ha rätt till ersättning, men det beror på omständigheterna, säger Josephine Slotte.

 

 

Klaga på post och paketstrul

Om du är missnöjd med en postoperatörs eller fraktföretags service, vänd dig till dem och klaga.

För att få ersättning för försvunna, försenade eller skadade försändelser, måste du dock vända dig till den du har avtal med. Vi e-handel betyder det företaget du handlat av.

Har du inte fått hjälp av postoperatören när du har anmält ditt klagomål kan du göra en anmälan till Post- och telestyrelsen, PTS, som sköter tillsynen av postoperatörerna. PTS kan inte ingripa i enskilda fall men kan använda klagomålen som grund för tillsynsåtgärder. När det gäller fraktföretag som DHL, UPS m.fl. ska du vända dig till Konsumentverket med klagomål.

Olika regler beroende på vem som skickar

Om du köper en vara på distans är det företaget som skickat den som är ansvarig för att varan kommer fram. Konsumentköplagen och distansavtalslagen gäller. Vid försening eller leveransproblem kan du i vissa fall häva köpet eller få ersättning för egna merkostnader.

Om du själv anlitar ett post- eller fraktföretag gäller avtalsvillkoren hos de olika företagen, så länge de inte är oskäliga. Läs avtalen, de kan variera hos olika företag och för olika tjänster. Till exempel: För paket som skickas av privatpersoner med PostNord finns en leveransgaranti. Från att konsumenten reklamerat den uteblivna leveransen har PostNord 30 dagar (60 för utrikespaket) på sig att leta. Kommer inte paketet innan dess har du rätt att få fraktkostnaden tillbaka och ersättning för innehållet om du kan styrka värdet med kvitto. (Maxbelopp normalt 50 000).

Källor: Konsumentverket, PTS, PostNord.

Fler nyheter

Så vårdar du din elcykel – mekanikerns bästa tips

Försäljningen av elcyklar slår nya rekord. Men vad många nyblivna elcyklister inte vet är att underhållet skiljer sig från en vanlig cykel. Testfakta listar cykelmekanikerns bästa tips. 

Laboratorietest

Sexton golv- och minipumpar i stort test

Många minipumpar marknadsförs med att klara höga lufttryck. Men i praktiken är det nästan omöjligt att pumpa upp ett smalare däck med dem, visar Testfaktas test av sexton olika cykelpumpar.

Äggbranschen: "Vi har fått ner dioxinhalterna i ekoäggen"

Larmet om högre gifthalter i ekoägg än i vanliga ägg har fått många konsumenter att tveka vid ägghyllan. Enligt branschen har man nu lyckats sänka dioxinhalterna i ekoäggen betydligt, men mer arbete kvarstår.

UPPDRAGSTEST
Laboratorietest

Bästa kontinentalsängen under 20 tusen kronor

Har du problem att sova gott om nätterna, känns madrassen obekväm eller vill du helt enkelt unna dig en ny säng? I Testfakta Research test av kontinentalsängar under 20 000 kronor får du vägledning inför köpet.
 - och Arne Lowden, docent och sömnspecialist, tipsar om knepen för att sova bättre.

 

Laboratorietest

Vårens bästa barnstövlar

Vill du att barnens gummistövlar ska hålla ett tag gäller det välja rätt märke, visar Testfaktas test. Även stabilitet och sulgrepp skiljer sig åt.

UPPDRAGSTEST

Effektivaste diskmedlet rengör även maskinen

Missnöjd med diskresultatet? Det är stora skillnader på olika maskindiskmedel, visar Testfakta Researchs laboratorietest av nio fabrikat. Framför allt är skillnaderna stora när det handlar om rengöring av vissa typer av matrester och förmågan att bryta ned och hindra fettet från att få fäste i maskinen och på disken.

Stäng ute vårsolen med rätt rullgardin

Skiljer det något mellan vanliga vita rullgardiner? Testfakta har jämfört åtta modeller och undersökt hur de mörklägger och hur lätta de är att montera och använda.

UPPDRAGSTEST
Laboratorietest

Fel toa till fritidshuset ger högre värmekostnader

En förbränningstoalett kräver vare sig tillgång till vatten eller avlopp och man slipper det obehagliga jobbet med att tömma latrinen. Men det är stora skillnader i prestanda, säkerhet och energiförbrukning – en kall vinterdag kan en spolning dra ut all värme ur fritidshuset, visar Testfakta Researchs laboratorietest av fem modeller på den nordiska marknaden.

UPPDRAGSTEST
Laboratorietest

Bästa ramsängen under 7000 kronor

Hur bra är de lite billigare sängarna och hur skiljer de sig åt?
Generellt håller de en ganska hög nivå men skillnaderna i komfort och kvalitet varierar, det visar Testfakta Researchs test av tio ramsängar i det lägre prissegmentet.

Äga, dela eller hyra bil – så mycket kostar det

Att äga bil är dyrt och många funderar på att nyttja delningstjänster i stället. Men hur mycket delad bil eller hyrbil kan man egentligen köpa för de pengar man ”sparar” på att inte äga bil? En hel del, visar vår uträkning.

UPPDRAGSTEST
Laboratorietest

Så väljer du rätt för fläckfri tvätt

En fläckborttagare gör standardtvättmedlet effektivare. Den fixar ofta fläcken, men påverkar även klädernas färg och vithet, visar Testfakta Research laboratorietest. Det gäller att välja medel efter önskat resultat. Utmanaren Via Tabort vinner på vithet och skonsamhet.

Laboratorietest

Test av bältesstolar gav motstridiga resultat

En bältesstol klarade krocktestet överlägset. Men NTF som undersökte hur stolarna är att använda är tveksamma.
– Stolen har en bälteslösning som riskerar att göra bältet slappt, säger NTF:s expert.

Laboratorietest

Gjutjärnspannorna steker ojämnt på induktionshällen

Hållbara, javisst! Men om du har bråttom och vill utnyttja induktionshällens snabbhet är gjutjärnspannan inget bra val. 

 

UPPDRAGSTEST
Laboratorietest

Rätt bäddmadrass kan rädda en dålig säng

Har du en hård och obekväm säng kan det vara idé att använda en bra bäddmadrass. Men inte ens den bästa bäddmadrassen kan kompensera en usel säng.
Testfakta Research har testat tio bäddmadrasser och hittat en tydlig vinnare.

Nya bilförsäkringar premierar säker körning


Flera försäkringsbolag erbjuder numera sänkta premier för skötsamma bilförare och ”sällan-bilister”. En dosa i bilen mäter köregenskaper och körsträcka.

Om Testfakta

Sedan 2001 har Testfakta underlättat köpbeslut och påverkat tillverkare genom oberoende tester, guider och journalistik.

Läs mer om Testfakta.

TEMA SOVA

Allt för din nattsömn

Tester av sängar, bäddmadrasser och kuddar samt guider och artiklar om sömnrelaterade produkter.