Pressmeddelande från Helly Hansen om testet

Testfakta Publicerad: 28 Maj, 2008
Läs senare
Helly Hansen byter ut äldre modell mot testvinnare

När Helly hansens modell, ”Navigare Scan”, fick ett mycket sämre resultat än Helly Hansens toppmodell för barn, ”Kidsafe” (i klassen 10-15 kg), i ett norskt test för en tid sedan, bestämde Helly Hansen sig för att ta bort den äldre modellen i den nämnda storleken från affärerna. De kunder som köpt den äldre modellen och är oroliga kan nu därför få byta in den mot testvinnaren Kidsafe.

”Vår klassiker Navigare Scan är fullt godkänd och det har inte rapporterats om några allvarliga olyckor där barn har använt flytvästen. Men modellen kommer nu att utgå ur sortimentet fortare än planerat. Vi vill inte att föräldrarna ska vara oroliga i onödan efter att de eventuellt har hört om testet på Norska TV2. Beslutet att ta bort västen från marknaden sker därför ett år tidigare än planlagt. Nu fokuserar vi helt och hållet på testvinnaren Kidsafe, som ändå står för 97 procent av försäljningen av flytvästar för barn”, säger Karl Einar Jensen från Helly Hansen.

Alla flytvästar från Helly Hansen, även Navigare Scan i viktklassen 10-15 kg, är godkända. Skillnaden är att Kidsafe är bättre anpassad till barns anatomi och är betydligt bättre på att vända barnet om de hamnar med huvudet ned i vattnet än de traditionellt utformade flytvästarna, vilket gör den säkrare.

Kidsafe har vunnit flera tester, men den speciella designen gjorde att vissa köpare var skeptiska i introduktionsfasen. En skepsis som nu är borta.

”I början var många skeptiska till utseendet på Kidsafe och västen blev därför inte så populär de första säsongerna som vi hade trott. Därför behöll vi Navigare Scan på marknaden fram tills nu. Nu är konsumenterna övertygade, och det är en god anledning att fasa ut produkten nu”, säger Jensen.

De bekymrade föräldrar som nyligen (under de senaste tre åren) har köpt en Helly Hansen Navigare Scan i viktklassen 10-15 kg som vill returnera produkten kan göra det genom att ta kontakt med butiken där de köpte västen, eller direkt med Helly Hansen.  De kommer då att få testvinnaren Kidsafe i samma viktklass som ersättning.

Konsumenter når Helly Hansen på: +46 200 882 600.

Mediakontakt:
Karl Einar Jensen, Helly Hansen +47 69 24 90 00 / +47 906 490 55

Billigaste fläckborttagaren bäst

Billigast var bäst när Testfakta lät ett tyskt laboratorium testa fläckborttagare. Vinnare är fläckborttagaren Effekt Oxi som kostar mindre än en tiondel jämfört med tvåan Leather Master Textile Stain Away. Men resultaten överlag är långt ifrån imponerande tycker laboratoriet.

Smart lampa sätter hemmet i nytt ljus

Du behöver inte längre använda timer eller ha ljuset tänt för att vilseleda inbrottstjuven när du njuter av semestern utomlands. Testfakta guidar dig genom marknaden av den nya generationens lampor som kopplas upp via wifi eller bluetooth och kan styras via en app i telefonen.

Bästa kontinentalsängen i premiumsegmentet

En säng med bra ergonomi ger skön vila utan problem för rygg eller axel. Men vad innebär en bra ergonomi och vad får man för pengarna? Testfakta Research har laboratorietestat och jämfört ett urval av kontinentalsängar i det övre prissegmentet.

Rustas flyttlåda PRO

Testfakta Research har på uppdrag av Rusta AB genomfört ett laboratorietest av Rustas uppgraderade flyttlåda PRO. Rustas flyttlåda presterar genomgående bra och uppfyller med god marginal kraven för Testfaktas kvalitetsmärkning Verified Quality & Performance.

Laboratorietest

Få maskindiskmedel klarar hela disken

I Testfakta Researchs omfattande test av maskindiskmedel har nio av de vanligaste fabrikaten på marknaden jämförts. I testet har laboratoriet kört drygt 600 maskiner fulla med smutsiga tallrikar, glas och bestick. Och när allt är diskat och klart framstår ett diskmedel som ganska mycket bättre på det mesta.

New York kontinentalsäng

Kontinentalsängen New York från möbelvaruhuset Mio har genomgått Testfaktas omfattande laboratorietest av sängar. Resultaten visar på goda ergonomiska egenskaper för större och tyngre personer, bra andningsförmåga och bra kvalitet och uthållighet i material och konstruktion. Kontinentalsängen New York uppfyller därigenom kraven för Testfakta Verified Quality & Comfort för kroppstyp L (large).

UPPDRAGSTEST

Kundkorten som ger mest tillbaka

Det är stora skillnader mellan dagligvaruhandelns olika medlemsprogram. Det visar Testfaktas stora jämförelse av olika lojalitetsprogram. För en barnfamilj kan det skilja flera tusen kronor om året i återbäring.

Midun Lätt Hand- och Skarvspackel

Testfakta Research har på uppdrag av Byggmax laboratorietestat Midun Lätt Hand- och Skarvspackel. Midun presterar genomgående bra och uppfyller med god marginal kraven för Testfaktas kvalitetsmärkning Verified Quality & Performance.

Laboratorietest

Pulserande ljus får håret på fall

Släta ben utan rakning, smärta eller kladdiga krämer? Med IPL-teknik används ljus för att ta bort håret. Men funkar tekniken och vilken apparat är bäst? Testfakta har testat sex apparater och jämfört resultaten.

Bästa kontinentalsängen under 17000 kronor

Det finns flera bra sängar att välja på bland de lite billigare modellerna – men bara en som är riktigt bra på allt. Läs Testfaktas stora laboratorietest av kontinentalsängar för att se vilken som passar dig.

Laboratorietest

Rätt bäddmadrass kan göra stor skillnad

En bra säng kan göra stor skillnad – både för hur bra man sover och hur utvilad man känner sig när man vaknar. Här spelar bäddmadrassen en avgörande roll. Och det är tydliga skillnader mellan olika tillverkare, visar Testfaktas test.

Midun takfärg vit helmatt

Testfakta Research har på uppdrag av Byggmax laboratorietestat Midun takfärg. Midun presterar genomgående bra och uppfyller med god marginal kraven för Testfaktas kvalitetsmärkning Verified Quality & Performance.

Problematiskt innehåll i läppbalsam

Läppbalsam eller cerat ska hjälpa oss att behandla torra läppar. Men vad innehåller produkterna och varifrån kommer det som du stryker på munnen? Testfakta har testat nio vanliga fabrikat på den svenska marknaden.

Laboratorietest

Varmt kaffe halva dagen med bästa termosmuggen

Är det möjligt att ta med sig varmt kaffe i en mugg utan att det kallnar? Ja, med en termosmugg är det faktiskt det. Men vilken är bäst? Testfakta har testat.

Laboratorietest

Så bra är de miljömärkta handdiskmedlen

Testfakta har testat miljövänliga handdiskmedel och frågat sig hur bra de klarar att diska också i kallare vatten. Resultatet från laboratoriet visar att skillnaderna är stora när det kommer till hur mycket ren disk vi får för pengarna.

Enkla glassmaskiner riktigt bra på att göra god glass

Inget hör sommaren till lika mycket som glass. Och ingen glass är godare än den som görs på bra råvaror och äts direkt vid tillverkningen. Men vilken maskin gör den bästa glassen? Och vilken är lättast att använda?

Bästa fläkten i sommarvärmen – både tyst och stark

Lika underbart som det är med ett fläktande vinddrag i värmen, lika irriterande är det med höga ljud från fläkten. Därför står både fläktkraft och ljudnivå i fokus när Testfakta testar sommarens fläktar. Och ja: det finns en fläkt som klarar båda delarna.

Laboratorietest

Billiga badhanddukar nästan lika bra som de dyraste

En badhandduk ska göra dig torr snabbt, vara slittålig och se fräsch ut länge. Vårt laboratorietest visar att det finns pengar att spara. Av nio vanliga badhanddukar lever nämligen både de exklusiva och billigare alternativen upp till förväntningarna.

Laboratorietest

Bästa elcyklarna ger mycket extra kraft på vägen

De lättcyklade elcyklarna blir allt mer populära. Men vilken är bäst? Vårt laboratorietest visar på stora skillnader, både när det gäller support och räckvidd, bromsverkan och köregenskaper.

Laboratorietest

Enorma skillnader mellan olika solcellsladdare

Idag har du goda chanser att ladda dina elektronikprylar med hjälp av solen. Men det är enormt stora skillnader i hur mycket el du får från olika solcellsladdare. Testfakta har testat.

Om Testfakta

Sedan 2001 har Testfakta underlättat köpbeslut och påverkat tillverkare genom oberoende tester, guider och journalistik.

Läs mer om Testfakta.

TEMA SOVA

Allt för din nattsömn

Tester av sängar, bäddmadrasser och kuddar samt guider och artiklar om sömnrelaterade produkter.