Pressmeddelande från Helly Hansen om testet

Testfakta Publicerad: 28 Maj, 2008
Läs senare
Helly Hansen byter ut äldre modell mot testvinnare

När Helly hansens modell, ”Navigare Scan”, fick ett mycket sämre resultat än Helly Hansens toppmodell för barn, ”Kidsafe” (i klassen 10-15 kg), i ett norskt test för en tid sedan, bestämde Helly Hansen sig för att ta bort den äldre modellen i den nämnda storleken från affärerna. De kunder som köpt den äldre modellen och är oroliga kan nu därför få byta in den mot testvinnaren Kidsafe.

”Vår klassiker Navigare Scan är fullt godkänd och det har inte rapporterats om några allvarliga olyckor där barn har använt flytvästen. Men modellen kommer nu att utgå ur sortimentet fortare än planerat. Vi vill inte att föräldrarna ska vara oroliga i onödan efter att de eventuellt har hört om testet på Norska TV2. Beslutet att ta bort västen från marknaden sker därför ett år tidigare än planlagt. Nu fokuserar vi helt och hållet på testvinnaren Kidsafe, som ändå står för 97 procent av försäljningen av flytvästar för barn”, säger Karl Einar Jensen från Helly Hansen.

Alla flytvästar från Helly Hansen, även Navigare Scan i viktklassen 10-15 kg, är godkända. Skillnaden är att Kidsafe är bättre anpassad till barns anatomi och är betydligt bättre på att vända barnet om de hamnar med huvudet ned i vattnet än de traditionellt utformade flytvästarna, vilket gör den säkrare.

Kidsafe har vunnit flera tester, men den speciella designen gjorde att vissa köpare var skeptiska i introduktionsfasen. En skepsis som nu är borta.

”I början var många skeptiska till utseendet på Kidsafe och västen blev därför inte så populär de första säsongerna som vi hade trott. Därför behöll vi Navigare Scan på marknaden fram tills nu. Nu är konsumenterna övertygade, och det är en god anledning att fasa ut produkten nu”, säger Jensen.

De bekymrade föräldrar som nyligen (under de senaste tre åren) har köpt en Helly Hansen Navigare Scan i viktklassen 10-15 kg som vill returnera produkten kan göra det genom att ta kontakt med butiken där de köpte västen, eller direkt med Helly Hansen.  De kommer då att få testvinnaren Kidsafe i samma viktklass som ersättning.

Konsumenter når Helly Hansen på: +46 200 882 600.

Mediakontakt:
Karl Einar Jensen, Helly Hansen +47 69 24 90 00 / +47 906 490 55