Enligt en undersökning som gjorts av Gymnasium.se bland 130 gymnasieskolor runtom i Sverige upplever 58 procent av gymnasieskolorna att de har konkurrenter som marknadsför sig oseriöst. Nio av tio skolor tror att det finns en risk att eleverna gör felaktiga val på grund av detta.
- Alltfler oroliga elever kontaktar oss. Många upplever att de har valt fel. Det är lätt att lockas av exempelvis en gratis dator eller läxfri skola, säger Lina Eriksson, Informationschef på Gymnasium.se och Studentum till tidningen Norra Västerbotten.
Fler än åtta av tio gymnasieskolor efterfrågar nu ett etiskt regelverk som styr marknadsföringen av skolor och utbildningar enligt undersökningen.
Bryggkaffe har onekligen en särskild plats i svenska hjärtan; puttrandet från en bryggare är nog ett av de svenskaste ljud som finns. Samtidigt har kaffet ökat rejält i prisde senaste åren. Testfakta har testat smak och akrylamidhalt på de tolv vanligaste
sorterna av bryggkaffe i butik, och hittar både toppval och bottennapp.