Jultidningspremien som får Konsumentverket att se rött

Jultidningspremien som får Konsumentverket att se rött

Skulle du sätta din 10-åring på en motorcykel som går i 85 km i timmen? Konsumentverket rasar mot förlagens nya jultidningspremier, men det är Arbetsmiljöverket som är tillsynsmyndighet. – Tyvärr är det en produkt som inte prioriterats särskilt högt, säger Carl-Axel Sundström som arbetar med trafiksäkerhet på myndigheten.

Martin Hansson
Martin Hansson Publicerad: 16 nov, 2012
Läs senare

Under höstmånaderna beger sig tiotusentals svenska barn ut för att sälja jultidningar. Målet är sälja så många tidningar att man kan kamma hem någon av de fina premierna som förlagen erbjuder. Vanligast är elektroniska produkter som spelkonsoler, ipads eller mobiler. Men de senaste åren har en helt annan kategori smugit sig in bland premierna – motordrivna mini-motorcyklar och fyrhjulingar med toppfarter på mellan 50 och 85 kilometer i timmen. Detta har fått Konsumentverket att gå i taket. 

– Vi såg det hos ett förlag första gången 2010. Men nu lockar alla förlagen med den här typen av premier. Det är upprörande och oansvarigt att marknadsföra så här farliga produkter till barn, säger Maria Holmberg, utredare inom produktsäkerhet på Konsumentverket.

I informationen kring premierna skriver förlagen att motorfordonen endast får köras i inhägnat område. Två av de fyra största förlagen rekommenderar hjälm, och ett skriver att produkten kräver ”ett visst mått av tekniskt kunnande”. I övrigt finns inga varningar, åldersrekommendationer eller tips på nödvändig skyddsutrustning. Snarare framhävs hur lättanvända produkterna är. Om sin fyrhjuling skriver till exempel Svenska Julförlaget följande: ”Nybörjare? Oroa er inte! Med helautomatisk växellåda och elstart är det bara att gasa och köra!”. Förlagets Dirtbike med en toppfart på 85 kilometer i timmen får beskrivningen ”Perfekt nybörjarhoj”.

– Man undrar vilken riskbedömning förlagen har gjort. När det gäller eldrivna leksaksfordon finns en maxgräns på 8 kilometer i timmen, eftersom barn inte anses klara högre hastigheter än så. Att ett barn kan köra i 60 till 80 kilometer i timmen är helt orimligt, säger Maria Holmberg.  

När Testfakta ringer två av förlagen blir de förvånade över kritiken. Shadi Bitar är vd för Svenska Julförlaget.
– Det här handlar om populära premier som vi inte haft några problem med vad jag vet. Det är ju också så att vårdnadshavaren alltid måste godkänna premien innan vi skickar något. Men självklart lämpar de sig bättre till lite äldre barn, säger han. 

På Bra Förlag har man inte heller reflekterat över frågan, enligt vd Fredrik Gerselius.
– Men visst, det handlar inte om några leksaker utan om fordon som ska köras på särskilda banor och som kräver utbildning. Om Konsumentverket hör av sig till oss kommer vi att lyssna på kritiken, säger han.

Att fordonen marknadsförs via premier i jultidningar är extra allvarligt, enligt Konsumentverket. Men man är även kritisk till produkten som sådan. Små motorcyklar och fyrhjulingar går så klart även att få tag på via vanliga moped- och mc-återförsäljare. På olika nätforum hittar man diskussioner mellan föräldrar som vill köpa minimotorcyklar till så små barn som fyra år.

– Frågan är ju hur fort ett barn ska få köra. Även om de endast får köras i inhägnat område så vet vi att de även används på både skogsvägar och i vanliga bostadsområden. Det har jag sett med egna ögon, säger Maria Holmberg. 

Konsumentverket skulle gärna se att motorfordon som marknadsförs till barn får tydligare säkerhetskrav och sänkta hastigheter. Problemet är att det varit oklart vilken myndighet det är som har tillsynsansvar för produkten. Konsumentverket ansvarar endast för hastigheten för eldrivna åkleksaker.
– Vi kan inte göra några marknadskontroller eller påverka utformningen av produkterna eftersom vi inte har tillsynen. Och tyvärr har heller ingen annan myndighet tagit på sig ansvaret. I dagsläget sätter tillverkarna själva kraven och de är inte intresserade av att införa ålderskrav eller hastighetsbegränsningar, säger Maria Holmberg.

Efter flera samtal till olika myndigheter visar det sig den här typen av små oregistrerade motorfordon faller in under maskindirektivet. Därför ligger ansvaret hos Arbetsmiljöverket. Carl-Axel Sundström arbetar med trafik och fordonssäkerhet på myndigheten.
– Det stämmer. Tyvärr är det en produkt som inte prioriterats särskilt högt. Vi sysslar ju främst med maskiner som används inom arbetslivet. Frågan har varit upp för diskussion, men i dagsläget finns inga åtgärder inplanerade, säger han.

Att produkten fallit mellan myndighetsstolarna bidrar också till att det är svårt att få fram olycksstatistik för små motorcyklar och fyrhjulingar. Testfakta gör ett försök med försäkringsbolagen utan framgång. De säger att de antingen inte försäkrar produkten eller att de inte går att separera från vanliga motorcyklar.

facebook Comments

Fler nyheter

Laboratorietest

Greppvänliga sulor minskar halkolyckor

Varje år skadas runt 25 000 personer i Sverige sedan de halkat omkull på is eller snö enligt Konsumentverket. Risken för att halka ökar markant om man inte har rätt sorts skor på fötterna. Testfakta har testat 40 olika sorters skor för att avgöra vilka som håller dig på benen – och vilka du riskerar att halka med. 

Laboratorietest

Otillåtna pesticidhalter i färska örter – flera dillsorter borde inte säljas i butik

Testfaktas stora laboratoriegranskning av färska örter visar att flera av dem innehåller det förbjudna bekämpningsmedlet DDT och otillåtet höga halter av svamppesticiden penkonazol.

Laboratorietest

Stor skillnad på smak och pris mellan olika kaffesorter

Bryggkaffe har onekligen en särskild plats i svenska hjärtan; puttrandet från en bryggare är nog ett av de svenskaste ljud som finns. Samtidigt har kaffet ökat rejält i prisde senaste åren. Testfakta har testat smak och akrylamidhalt på de tolv vanligaste 
sorterna av bryggkaffe i butik, och hittar både toppval och bottennapp. 

Laboratorietest

Test av Clas Ohlsons noppborttagare

På uppdrag av Testfakta har det ackrediterade laboratoriet Weber & Leucht GmbH i Fulda, Tyskland, genomfört ett omfattande prestanda- och kvalitetstest av Clas Ohlsons noppborttagare (artikelnummer 44-6180). Testet omfattar mekanisk prestanda, ergonomi, säkerhet och användarvänlighet och bygger på etablerade och standardiserade testmetoder för textila produkter.

Viktigt med rätt säng för god sömn

Fast eller mjuk, skum eller spiralfjädrar, zonindelad eller inte? Många begrepp och ett gigantiskt utbud gör det svårt att hitta rätt i sängdjungeln. Testfakta och ergonomiexpert Dr Florian Heidinger reder ut begreppen.

Laboratorietest

Håller kalsongerna måttet? Testfaktas stora kalsongtest ger svar.

Kalsonger som tappar formen och blir noppiga efter några tvättar gör ingen glad. Testfaktas stora laboratorietest av boxerbriefs i bomull visar att skillnaderna i kvalitet är stora. Jack & Jones, Calvin Klein och Calida klarade tvätt, torktumling och töjning bäst – medan Björn Borg och Uniqlo tappade formen.

Laboratorietest

Mögelgift i tomatpuré

Tomater som möglat under odling eller lagring kan bilda mögelgifter med potentiellt allvarliga hälsorisker. Testfaktas analys av 14 fabrikat av tomatpuré visar på anmärkningsvärt höga nivåer i vissa produkter.

Laboratorietest

Som man bäddar får man sova

En bra bäddmadrass kan göra din säng både bättre och skönare. Men det är stora skillnader mellan olika märken visar Testfaktas stora test av bäddmadrasser under 3000 kronor.

Laboratorietest

Premiumglas är bäst – men alla klarar kraven

Priset på glasögonglas skiljer sig rejält mellan olika tillverkare och optikerkedjor. Testfaktas stora test av glasögonglas visar att premiumglasen från tillverkarna är något bättre, framför allt när det gäller reptålighet, men inga glasögonglas är dåliga.

Laboratorietest

Bästa ljusslingan till vintermörkret

Slingor av smålampor som lyser upp trädgården eller balkongen är en upplyftande syn under vinterhalvåret och gör den mörka årstiden lite ljusare. Men vad kostar det att ha dem tända dag och natt hela vintern, och hur vet man vilka som håller år efter år och vilka som bara klarar en säsong innan de ger upp? 

Om Testfakta

Sedan 2001 har Testfakta underlättat köpbeslut och påverkat tillverkare genom oberoende tester, guider och journalistik.

Läs mer om Testfakta.