Tusentals lurade på bilverkstäder

Tusentals lurade på bilverkstäder

Bilverkstaden lagade Millie Lindroths avgasrör med tätningsmassa och gummislang. Prislappen? 2 400 kronor. Varje år tar Konsumentverket emot över 5 000 klagomål från verkstadskunder som blivit lurade.

Martin Hansson Publicerad: 9 Mar, 2009
Läs senare
För ett år sedan lämnade Millie Lindroth in sin Seat Leon 1,6 på sin lokala bilverkstad Vällingby City Verkstad utanför Stockholm. Avgasröret satt löst och behövde svetsas fast, och dessutom behövde flexröret bytas eftersom det var hål på det. Båda felen är relativt enkla att åtgärda och bilen blev färdig redan samma dag. Millie betalade reparationskostnaden på 2 400 kronor och körde iväg. Men så fort bilen startade märkte hon att något var fel.
– Den vrålade som värsta jänkaren och avgasröret skramlade värre än någonsin. Jag vände tillbaka till verkstaden direkt och de hissade upp bilen så jag kunde se vad de hade gjort, säger Millie Lindroth som själv anser sig vara relativt bilkunnig.   

mlns="http://xmlns.escenic.com/2009/import" source="teknomediaPictures" sourceid="http://www.testfakta.se/img/2009/3/9/137805.jpg"/>
Millie Lindroth
Istället för att svetsa fast röret som brukligt är, hade man dragit fast det med en klammer runt främre balken och skarven mellan avgasröret och det nya flexröret hade tätats med tätningsmassa. I ett försök att dämpa skramlet hade verkstaden dessutom lagt en bit gummislag mellan balken och avgasröret.
– Jag höll på att svimma när jag såg det. Det var en sådan där provisorisk lagning man gjorde själv när man var ung och inte hade råd att lämna in bilen på en verkstad.   

När Millie påpekade det dåligt utförda arbetet hävdade verkstaden att man gjort så gott man kunnat. Man vägrade också ge några pengar tillbaka. Millie vände sig då till en annan bilverkstad, som direkt såg att arbetet inte var fackmannamässigt genomfört. De lagade avgasröret och skrev ett utlåtande som Millie skickade in till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, tillsammans med en yrkan på de 2 400 kronorna hon betalat hos den första verkstaden. I oktober förra året beslutade ARN till Millie Lindroths fördel och hon har nu fått tillbaka pengarna.
– Men det tog en himla massa tid och energi. Dessutom är det jobbigt när någon försöker lura en sådär. Man undrar ju också hur många andra kunder de har lurat eller kommer att lura. Verkstaden finns ju kvar och alla är inte lika kunniga på bilar som jag, säger hon.  

Nej, Millie Lindroth är inte den enda personen som känt sig bedragen av en bilverkstad. Enligt en undersökning som tidningen Vi Bilägare gjorde förra året, med nära 12 000 personer, svarade hela 22,6 procent att de tror sig blivit lurade i samband med reparation av bilen. Och varje år får Konsumentverket och kommunernas konsumentvägledare ta emot mellan 5 000 och 6 000 klagomål som rör bilreparationer.
– Det handlar om fel som inte åtgärdas, reparationer som tar för lång tid eller plötsligt kostar mycket mer än vad som först avtalats. Det sistnämnda är ett tydligt brott mot konsumenttjänstlagen. Verkstaden måste alltid komma överens med kunden om vad som ska göras och hur mycket det kommer att kosta, säger Agneta Hedlund, konsumentvägledare på Örebro kommun.

Hon tycker att det är ett stort problem om man inte kan lite på sin bilverkstad, särskilt när det handlar om så värdefulla produkter som bilar.
– Men jag vill tro att det i de flesta fall handlar mer om dålig kunskap om lagen än rena bedrägerier. Som konsument bör du alltid be om ett skrivet avtal eller kvitto när du lämnar in din bil på en verkstad. Och skulle du stöta på problem kan du alltid vända dig till oss eller till Motorbranschens riksförbund om verkstaden är ansluten till dem, säger Agneta Hedlund.

Konsumentverket har tillsammans med bland andra Motorbranschens riksförbund, MRF, startat kontrollorganet Kontrollerad Bilverkstad och kvalitetsmärkningen Gröna Lyktan. De cirka 900 verkstäder som i dag är anslutna måste leva upp till vissa kvalitetskrav och personalen ska känna till vilka lagar och regler som gäller. Leif Fagerlund på Kontrollerad Bilverkstad uppskattar dock att det finns mellan 2500 och 3000 verkstäder som inte är anslutna men som borde vara det.
– Vem som helst som kan hålla i en skiftnyckel kan egentligen öppna en bilverkstad. Det är helt klart ett stort problem med dagens moderna och tekniskt avancerade bilar. Men vi kan inte tvinga någon att ansluta sig till oss. Man kan bara hoppas att konsumenterna vänder ryggen åt verkstäder som inte sköter sig, säger han.  

Fler nyheter

Laboratorietest

Cykelhållare håller inte måttet

Bara en av cykelhållarna i Testfaktas test klarar en krock i 30km/h. Och en kurva i hög hastighet är tillräckligt för att tre av hållarna med cyklar på ska släppa taget om bilens dragkrok.

Laboratorietest

Bästa handgräsklipparen är ett riktigt klipp

Den klassiska handjagaren gör klippningen till en motionsrunda och använder ingen annan energi än din egen. Testfakta har jämfört sju modeller.  

UPPDRAGSTEST
Laboratorietest

Skinande ren testvinnare i diskmedelstest

I årets upplaga av Testfakta Researchs diskmedelstest har nio olika produkter jämförts. I testet har laboratoriet kört drygt 600 maskiner fulla med smutsiga tallrikar, glas och bestick.
Och när allt är diskat och klart framstår ett diskmedel som en ganska klar vinnare.

Prylarna som håller växterna vid liv när du är borta

Semester men ingen som vattnar blommorna? Testfakta har långtidstestat olika system för självbevattning av krukväxter.

 

Testfakta uppgraderar betygskalan

Den nuvarande betygsskalan 1 till 5 räcker inte längre till. Fler testparametrar och generellt bättre produkter kräver en mer detaljerad betygsskala. Den nya skalan 1 till 10 kommer att göra det tydligare för dig som läsare.

Laboratorietest

Här är bästa och sämsta borrskruvdragaren

Det är högsäsong för hemmafixare. Men se till att välja rätt skruvdragare till sommarprojektet. Flera modeller klarar inte tjockare skruv, visar Testfaktas test.

Laboratorietest

Så bra är de billigaste elcyklarna

Hälften av cyklarna går för snabbt och vissa har riktigt dåliga köregenskaper. Men det finns ändå ett par prisvärda alternativ, visar Testfaktas test av billigare elcyklar under 12 000 kronor.

UPPDRAGSTEST
Laboratorietest

Bästa rakhyveln för len hud

En nära och följsam rakning som inte irriterar eller skadar huden är några av de viktigaste egenskaperna för en rakhyvel. I Testfaktas omfattande laboratorietest har åtta olika hyvlar testats på 21 försökspersoner och stålets skärpa och uthållighet jämförts.
 

Bästa grillen för picknicken

En bärbar grill är både bättre och säkrare än en engångsgrill, och går samtidigt lätt att ta med på utflykten. Testfakta har testat åtta kolgrillar för picknicken.

UPPDRAGSTEST
Laboratorietest

Plantagen Premiumjord

Plantagens Premiumjord har genomgått Testfaktas test av odlingsjordar och fyller därigenom kraven för Testfaktas kvalitetsmärkning Verified Quality & Performance.

Laboratorietest

Höga halter allergena konserveringsmedel i boxviner

Storsäljande vinboxar innehåller så mycket svaveldioxid att de bör undvikas av överkänsliga personer, visar Testfaktas test. En förklaring är vinernas höga sockerhalter.
– Tillsätter du socker behöver du tillsätta mer konserveringsmedel, säger vinexperten.

UPPDRAGSTEST
Laboratorietest

Rusta Reflekt Nyans väggfärg

Rusta Reflekt Nyans väggfärg har genomgått Testfaktas omfattande laboratorietest och uppfyller kraven för Testfaktas kvalitetsmärkning Verified Quality & Performance.

Experten: Supermaten gör oss inte friskare

Dyr ”superfood” från andra sidan jordklotet är oftast pengarna i sjön. Nyttig svensk vardagsmat kan vara minst lika hälsosamt, menar näringsexperten.

Så mycket påverkar filtret kaffesmaken

”Mjukt och välbalanserat ” eller ”platt utan karaktär” men med tydlig bismak. Valet av kaffefilter betyder mer än vad man tror, visar Testfaktas test.

Stort smaktest: Bästa peston utsedd

Om du vill köpa färdig pesto till pastan finns det många sorter att välja mellan. Men vilket märke smakar bäst? Testfakta lät kock- och sommelierstudenter från Grythyttan smaka sig fram till sin favorit bland nio vanliga fabrikat.

Om Testfakta

Sedan 2001 har Testfakta underlättat köpbeslut och påverkat tillverkare genom oberoende tester, guider och journalistik.

Läs mer om Testfakta.

TEMA SOVA

Allt för din nattsömn

Tester av sängar, bäddmadrasser och kuddar samt guider och artiklar om sömnrelaterade produkter.