Livsmedelsverket har tolkat EU:s regler om hälsopåståenden kring Omega-3 och antioxidanter och överfört dem till nationell nivå, skriver Svenska Dagbladet. I framtiden riskerar tillverkare åtal för vilseledande marknadsföring om de i marknadsföringen gör kopplingar mellan Omega-3 och effekter på hälsan.
Dessutom portas uttrycket "rik på" i samband med Omega-3, framöver får det på förpackningen endast konstateras att livsmedlet "innehåller" eller är en "källa till" fettsyrorna. Men bara om de innehåller minst 0,33 gram Omega-3 per 100 gram. Det ska även anges om syrorna är animaliska eller vegetabiliska. Det får stå "ökat innehåll av omega-3-fettsyror" på en förpackning, förutsatt att livsmedlet innehåller minst 30 procent mer Omega-3 än liknande produkter.
De nya reglerna gäller från och med nu men produkter med påståenden som exempelvis "rik på omega-3" får fortsätta säljas under en övergångsperiod fram till 31 juli 2009. Livsmedelsverket har även begränsat möjligheten att använda påståenden om antioxidanter i sin marknadsföring. I samband med det får endast uttrycket "som bidrar till att skydda kroppens celler" användas.
Kalsonger som tappar formen och blir noppiga efter några tvättar gör ingen glad. Testfaktas stora laboratorietest av boxerbriefs i bomull visar att skillnaderna i kvalitet är stora. Jack & Jones, Calvin Klein och Calida klarade tvätt, torktumling och töjning bäst – medan Björn Borg och Uniqlo tappade formen.