Under flera års tid har
Kronofogdemyndigheten sett en ständig ökning av antalet betalningsföreläggande
på grund av obetalda mobiltelefoniräkningar. Men plötsligt har det vänt. Under
första halvåret i år har det skett en minskning med hela 30 procent jämfört
samma period 2010 – från 69.000 till 48.000 ärenden. Statistiken kommer från de
fyra stora operatörerna Telia, Tele2, Telenor och 3. Enligt Jan Åkerlund beror
minskningen på gemensamma krafttag från operatörerna för att få bukt med
problemen.
– De handlar främst om hårdare
kreditprövning och ändrade kravrutiner. I stället för att skicka obetalda
räkningar direkt till inkasso så kontaktar man kunden och försöker få till en
avbetalningsplan, säger han.
Dessutom har operatörerna
gemensamt tagit fram förebyggande information till konsumenterna.
Har Kronofogden satt
tryck på operatörerna?
– Vi har varit ute mycket
i media och pekat på problemen med onödig skuldsättning. Men initiativet till
det här kommer från operatörerna själva. Jag hoppas det här kan vägleda andra
branscher.
Kalsonger som tappar formen och blir noppiga efter några tvättar gör ingen glad. Testfaktas stora laboratorietest av boxerbriefs i bomull visar att skillnaderna i kvalitet är stora. Jack & Jones, Calvin Klein och Calida klarade tvätt, torktumling och töjning bäst – medan Björn Borg och Uniqlo tappade formen.