Körkortet – så pressar du kostnaderna

Körkortet – så pressar du kostnaderna

Det är dyrt att ta körkort – inte minst för en ung plånbok. Men för den som är motiverad går att pressa kostnaderna. Samtidigt varnar trafikexperter för att ta allt för snabba vägar till körkortet.

Lotta Hedin
Lotta Hedin Publicerad: 14 Aug, 2011
Läs senare

Körkortet är för många den första riktigt stora utgiften i livet. Och när man väl har börjat övningsköra tickar tusenlapparna lätt iväg. Allt kostar: tillstånd, teoriböcker, halkkörning, och körlektioner.

Den som har möjlighet att öva privat kan komma lindrigare undan. Men även för privatister finns en lång lista med obligatoriska kostnader. Dessutom går det åt en hel del bränsle, som inte heller är gratis.
– Det bästa är att kombinera körlektioner med att öva mycket privat, säger Ingela Strand på Sveriges Trafikskolors Riksförbund.

Enligt henne hänger prislappen på körkortet ihop med motivationen.
– Många börjar övningsköra utan att ha funderat så mycket på varför. Körkort är bara något man ”ska ha”, och så sätter man igång. Men att köra runt planlöst i många mil är inte särskilt kostnadseffektivt, säger hon.

Ingela Strands råd är att lägga upp en tydlig strategi för övningsskörningen: sätt upp ett mål för när du vill vara färdig och hur du ska nå dit. Gör sen en plan för hur mycket du kan övningsköra privat och på trafikskola, och kombinera egna övningar med lektioner.
– Om du väljer att köra mest privat kan du använda trafikskolan som en konsult för hur du ska lägga upp det hemma med konkreta övningar, säger hon.

Oavsett om förarutbildningen sker hemma eller på trafikskola ska den följa en viss kursplan.  Den finns att hämta på bland annat Trafikverkets och STR:s webbsidor. På webben finns också färdiga övningar som man kan följa när man tränar hemma.
– Ibland hör man folk som säger ”vi har ju övat jättemycket hemma” eller ”jag har ju tagit tio körlektioner på trafikskolan men inte kommit längre”. Då kanske man ska fråga sig varför. Har du verkligen tränat på konkreta saker eller har du bara kört fram och tillbaka till affären? Har du verkligen förberett dig ordentligt inför körlektionerna? Har du övat hemma mellan lektionstillfällena?

I en undersökning från Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, från 2005, studerades hur nyblivna körkortsinnehavare mellan 18 och 24 år lagt upp sin övningskörning. Syftet var bland annat att ta reda på varför vissa av ungdomarna klarade körprovet och andra inte.
   Att börja övningsköra tidigt, både privat och på trafikskola, och fördela sina körlektioner jämnt över hela utbildningsperioden visade sig vara positivt för provresultatet.

Genomsnittet av de som klarade körkortet i undersökningen hade övningskört i drygt 70 timmar totalt, varav 13 timmar på körskola och nästan 60 timmar privat.
 

De som klarat körprovet genom att enbart övningsköra privat hade lagt ner 3,5 gånger så mycket övningstid som de som bara kört på trafikskola.

Enligt undersökningen hade inte övningsmängden någon betydelse för provresultatet. Med andra ord var det inte alltid de som hade övningskört mest som klarade sig bäst på uppkörningen, vilket kan tolkas som att det inte är hur mycket man övar som är avgörande, utan hur man övar.

 

Intensivkurs – inget för nybörjare

Ett alternativ för den som ska ta körkort är att åka på en intensivutbildning. Ofta innebär det att man bor i anslutning till trafikskolan och övningskör intensivt i en eller ett par veckors tid. De flesta intensivkurserna inkluderar de obligatoriska riskkurserna, teoriutbildning, och avslutas med teoriprov och uppkörning. Priset ligger på mellan 13 000 och 20 000 kronor, beroende på vad som ingår.
– Det kan vara ett bra alternativ, om du kan tillgodogöra dig träningen, säger Ingela Strand på Sveriges Trafikskolors Riksförbund.

– Men för att ha förutsättningar att lyckas på en intensivkurs måste man ha en del förkunskaper. Grunderna måste sitta i kroppen.

– Jag brukar jämföra det med att lära sig att spela piano. Om du aldrig har spelat förut kommer du inte särskilt långt på ett par veckor, även om du får specialträning varje dag. Men kan du en del innan kan du göra stora framsteg.

 

Fakta

Sämre konsumentsskydd hos trafikskolor

Eftersom körlektioner och andra tjänster hos trafiksskolor räknas som utbildning omfattas de inte av konsumenttjänstlagen. Som konsument har man därför ett sämre skydd än när man köper vissa andra tjänster. Konsumentverkets jurister råder därför den som är kund hos en trafikskola att vara extra noga med att skriva avtal, och noga gå igenom vad man betalar för innan man köper till exempel ett körkortspaket.

Störst chans att klara körprovet i Umeå

Det är stora skillnader i landet på hur många som får godkänt på körprovet, visar  Trafikverkets statistik. Högst antal godkända körprov har Umeå, tätt följt av Örnsköldsvik. Där får 75,8 respektive 73,7  procent av proven godkänt. I Jakobsberg utanför Stockholm får bara 39,7 procent av alla körprov godkänt.

Användbara körkortslänkar

gratisteori.se

körkortonline.se

körkort.se

webbplatser med information och teorifrågor

str.se

Sveriges trafikskolors riksförbund. Körkortskalkylator där du själv kan räkna ut priset på ditt körkort. Handledarguide med förslag på övningar.

Körkortsportalen.se

Transportstyrelsens och Trafikverkets samlade körkortsinformation.

facebook Comments

Fler nyheter

Bästa försäkringen för din hund

Det finns betydande skillnader mellan försäkringsbolagens olika husdjursförsäkringar. Det visar Testfaktas stora jämförelse av olika hundförsäkringar. En helt vanlig hundägare kan spara tusentals kronor om året genom att välja rätt försäkringslösning.

Laboratorietest

Varma fötter med risk för överhettning

Testfaktas laboratorietest av eluppvärmda strumpor visar på stora skillnader i såväl pris som kvalitet och prestanda. Några blir till och med så varma att man riskerar att bränna sig om man inte är försiktig. Men testet visar också att det går att hitta en bra strumpa till ett rimligt pris.

Laboratorietest

Äkta honung var sockerdopad

Åtta av tio sorter kan klassas som äkta honung, med varierande kvalitet.

De två övriga lever inte upp till EU-kraven – och en av dem borde inte ens få kallas honung. Det visar Testfaktas laboratorieanalys av honung.

Laboratorietest

Mest kronljus för kronan

Den som köper ett riktigt kronljus får som regel ett högkvalitativt ljus som håller vad det lovar i form av brinntid och låga – oavsett vad det kostar. Testfaktas test visar också att det kan förekomma relativt stora variationer i brinntid i samma förpackning. 

Laboratorietest

Clas Ohlson Ceramic Frying Pan

Testfakta Research har på uppdrag av Clas Ohlson AB genomfört ett laboratorietest av Clas Ohlsons non-stick-stekpanna med keramisk beläggning. Clas Ohlsons stekpanna presterar mycket bra till bra genom testets samtliga delmoment och uppfyller med råge kraven för Testfaktas kvalitetsmärkning Verified Quality & Performance.

Laboratorietest

Clas Ohlson Vinterviken - konstgjord julgran

Testfakta Research har på uppdrag av Clas Ohlson genomfört ett laboratorietest av Clas Ohlsons julgran Vinterviken. Julgranen har testats tillsammans med jämförbara julgranar från Star Trading och Jula. Clas Ohlsons julgran presterar genomgående bra i samtliga testmoment och uppfyller med god marginal kraven för Testfaktas kvalitetsmärkning Verified Quality & Performance.

Laboratorietest

Dyr airfryer ingen garanti för perfekta pommes

En airfryer i budgetklass fixar i många fall både godare pommes och är mer energisnål än en dyrare variant. Dessutom är risken att bränna sig mindre. 

Laboratorietest

Vinteroveraller - priset ingen garanti för kvalitet

Vi förväntar oss att de ska hålla barnen torra och tåla rutschkanan och tuffa tag på lekplatsen. Det klarar också flera av vinter-overallerna i Testfaktas test men långt ifrån alla. Och priset är ingen garanti för kvalitet – testets dyraste overall utmärker sig negativt.

Laboratorietest

Padelbollen som håller längst

Padelbollar är en förbrukningsvara och enligt tillverkarna bör man byta ut bollarna efter två till tre matcher. Testfaktas test av tio kända varumärken visar att flera av bollarna tappar sugen långt tidigare än så, och dessutom är det stora skillnader i studs och hastighet mellan olika fabrikat.

Laboratorietest

Mio Delux Dream

Kontinentalsängen Delux Dream med bäddmadrassen Delux Sleep från möbelkedjan Mio har genomgått Testfaktas omfattande laboratorietest av sängar. Resultaten visar på goda ergonomiska egenskaper för samtliga tre kroppstyper, bra andningsförmåga och bra kvalitet och uthållighet i material och konstruktion. Kontinentalsängen Delux Dream uppfyller därigenom kraven för Testfakta Verified Quality & Comfort för såväl mindre som medelstora och större personer.

Om Testfakta

Sedan 2001 har Testfakta underlättat köpbeslut och påverkat tillverkare genom oberoende tester, guider och journalistik.

Läs mer om Testfakta.

TEMA CYKLA

Allt inför cykelsäsongen

Tester av elcyklar, cykelhjälmar, och andra cykelrelaterade produkter. Här hittar du även tips och guider.

TEMA SOVA

Allt för din nattsömn

Tester av sängar, bäddmadrasser och kuddar samt guider och artiklar om sömnrelaterade produkter.