Körkortet – så pressar du kostnaderna

Körkortet – så pressar du kostnaderna

Det är dyrt att ta körkort – inte minst för en ung plånbok. Men för den som är motiverad går att pressa kostnaderna. Samtidigt varnar trafikexperter för att ta allt för snabba vägar till körkortet.

Lotta Hedin
Lotta Hedin Publicerad: 14 Aug, 2011
Läs senare

Körkortet är för många den första riktigt stora utgiften i livet. Och när man väl har börjat övningsköra tickar tusenlapparna lätt iväg. Allt kostar: tillstånd, teoriböcker, halkkörning, och körlektioner.

Den som har möjlighet att öva privat kan komma lindrigare undan. Men även för privatister finns en lång lista med obligatoriska kostnader. Dessutom går det åt en hel del bränsle, som inte heller är gratis.
– Det bästa är att kombinera körlektioner med att öva mycket privat, säger Ingela Strand på Sveriges Trafikskolors Riksförbund.

Enligt henne hänger prislappen på körkortet ihop med motivationen.
– Många börjar övningsköra utan att ha funderat så mycket på varför. Körkort är bara något man ”ska ha”, och så sätter man igång. Men att köra runt planlöst i många mil är inte särskilt kostnadseffektivt, säger hon.

Ingela Strands råd är att lägga upp en tydlig strategi för övningsskörningen: sätt upp ett mål för när du vill vara färdig och hur du ska nå dit. Gör sen en plan för hur mycket du kan övningsköra privat och på trafikskola, och kombinera egna övningar med lektioner.
– Om du väljer att köra mest privat kan du använda trafikskolan som en konsult för hur du ska lägga upp det hemma med konkreta övningar, säger hon.

Oavsett om förarutbildningen sker hemma eller på trafikskola ska den följa en viss kursplan.  Den finns att hämta på bland annat Trafikverkets och STR:s webbsidor. På webben finns också färdiga övningar som man kan följa när man tränar hemma.
– Ibland hör man folk som säger ”vi har ju övat jättemycket hemma” eller ”jag har ju tagit tio körlektioner på trafikskolan men inte kommit längre”. Då kanske man ska fråga sig varför. Har du verkligen tränat på konkreta saker eller har du bara kört fram och tillbaka till affären? Har du verkligen förberett dig ordentligt inför körlektionerna? Har du övat hemma mellan lektionstillfällena?

I en undersökning från Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, från 2005, studerades hur nyblivna körkortsinnehavare mellan 18 och 24 år lagt upp sin övningskörning. Syftet var bland annat att ta reda på varför vissa av ungdomarna klarade körprovet och andra inte.
   Att börja övningsköra tidigt, både privat och på trafikskola, och fördela sina körlektioner jämnt över hela utbildningsperioden visade sig vara positivt för provresultatet.

Genomsnittet av de som klarade körkortet i undersökningen hade övningskört i drygt 70 timmar totalt, varav 13 timmar på körskola och nästan 60 timmar privat.
 

De som klarat körprovet genom att enbart övningsköra privat hade lagt ner 3,5 gånger så mycket övningstid som de som bara kört på trafikskola.

Enligt undersökningen hade inte övningsmängden någon betydelse för provresultatet. Med andra ord var det inte alltid de som hade övningskört mest som klarade sig bäst på uppkörningen, vilket kan tolkas som att det inte är hur mycket man övar som är avgörande, utan hur man övar.

 

Intensivkurs – inget för nybörjare

Ett alternativ för den som ska ta körkort är att åka på en intensivutbildning. Ofta innebär det att man bor i anslutning till trafikskolan och övningskör intensivt i en eller ett par veckors tid. De flesta intensivkurserna inkluderar de obligatoriska riskkurserna, teoriutbildning, och avslutas med teoriprov och uppkörning. Priset ligger på mellan 13 000 och 20 000 kronor, beroende på vad som ingår.
– Det kan vara ett bra alternativ, om du kan tillgodogöra dig träningen, säger Ingela Strand på Sveriges Trafikskolors Riksförbund.

– Men för att ha förutsättningar att lyckas på en intensivkurs måste man ha en del förkunskaper. Grunderna måste sitta i kroppen.

– Jag brukar jämföra det med att lära sig att spela piano. Om du aldrig har spelat förut kommer du inte särskilt långt på ett par veckor, även om du får specialträning varje dag. Men kan du en del innan kan du göra stora framsteg.

 

Fakta

Sämre konsumentsskydd hos trafikskolor

Eftersom körlektioner och andra tjänster hos trafiksskolor räknas som utbildning omfattas de inte av konsumenttjänstlagen. Som konsument har man därför ett sämre skydd än när man köper vissa andra tjänster. Konsumentverkets jurister råder därför den som är kund hos en trafikskola att vara extra noga med att skriva avtal, och noga gå igenom vad man betalar för innan man köper till exempel ett körkortspaket.

Störst chans att klara körprovet i Umeå

Det är stora skillnader i landet på hur många som får godkänt på körprovet, visar  Trafikverkets statistik. Högst antal godkända körprov har Umeå, tätt följt av Örnsköldsvik. Där får 75,8 respektive 73,7  procent av proven godkänt. I Jakobsberg utanför Stockholm får bara 39,7 procent av alla körprov godkänt.

Användbara körkortslänkar

gratisteori.se

körkortonline.se

körkort.se

webbplatser med information och teorifrågor

str.se

Sveriges trafikskolors riksförbund. Körkortskalkylator där du själv kan räkna ut priset på ditt körkort. Handledarguide med förslag på övningar.

Körkortsportalen.se

Transportstyrelsens och Trafikverkets samlade körkortsinformation.

Fler nyheter

Husmorsknep bättre än specialmedel mot fläckar

Lägg inte pengar på sprayer och andra fläckborttagningsmedel – ibland gör de mer skada än nytta. Det du redan har hemma i skåpen funkar ofta bättre eller lika bra, visar Testfaktas test.

Falska löften om barnhörlurar

Många hörlurar för barn utlovar en begränsad maxvolym för att skydda barnens hörsel. Men det är inte alltid löftet på förpackningen stämmer – om hörlurarna kopplas till en dator kan gränsen överskridas, visar Testfaktas test.

Hitta rätt mobilabonnemang till ditt barn

Funderar du på vad som är bästa telefonlösningen till ditt barn? Testfakta har jämfört några av operatörernas billigaste abonnemang och hittat stora variationer.

UPPDRAGSTEST
Laboratorietest

Skärpa och ergonomi viktigt för en bra sekatör

Vare sig man vill fixa en blomsterbukett, befria prydnadsväxter från vissnade blomsterstjälkar eller klippa bort grenar så är sekatören ett uppskattat verktyg. Men det är stora skillnader på olika fabrikat, visar Testfakta Researchs omfattande laboratorietest.

Laboratorietest

Billigt dubbdäck bäst i test

Fler dubbar ger inte automatiskt bättre grepp på vägen, visar Testfaktas test av nio vinterdäck för cykel. Testvinnaren har minst antal dubbar och är dessutom billig.

UPPDRAGSTEST
Laboratorietest

Lättklippt med bästa grensaxen

När lite kraftigare grenar behöver beskäras kommer grensaxen väl till pass. Grensaxens längre handtag och större skäryta ger hävstång och kapacitet även för tjockare grenar. Men Testfakta Researchs laboratorietest visar att det är stora skillnader mellan olika modeller.

Så mycket smakförstärkare döljer sig i maten

EU bekymrar sig över medborgarnas intag av livsmedelstillsatsen glutamat. En oro har varit att ämnet döljs i ingredienser som jästextrakt. Men Testfaktas analys tyder på att detta inte bidrar i någon större utsträckning.

UPPDRAGSTEST
Laboratorietest

Bästa ställbara sängen under 19 000 kronor

 Den vanligaste liggställningen är på sidan eller på rygg. Men en säng med ställbar huvud- och fotända kan vara gynnsamt både för sömnen och hälsan. När Testfakta testar olika alternativ i standardsegmentet, sängar under 19 000 kronor, sticker några fabrikat ut. Och bäst i test är Mios nya modell Godmorgon.

Storhandla utan bil – åtta rullande shoppingväskor i jämförelse

Slit inte på axlar och armar i onödan genom att släpa på tunga matkassar- en shoppingväska på hjul kan vara till stor hjälp för den som inte har bil, men ändå vill storhandla. Testfakta har jämfört åtta modeller. 

UPPDRAGSTEST
Laboratorietest

Rusta Reflekt Nyans väggfärg

Rusta Reflekt Nyans väggfärg har genomgått Testfaktas omfattande laboratorietest och uppfyller kraven för Testfaktas kvalitetsmärkning Verified Quality & Performance.

Forskare: oron för mikroplaster kan vara överdriven

Rädslan för mikroplaster sprider sig. Men hur stor miljö- och hälsofara det faktiskt är vet vi inte. Nu varnar forskare för överdrivna och felaktiga slutsatser.
– Det får inte bli vilseledande och skrämma folk i onödan, säger biologen Martin Ogonowski

UPPDRAGSTEST
Laboratorietest

Plantagen Premiumjord

Plantagens Premiumjord har genomgått Testfaktas test av odlingsjordar och fyller därigenom kraven för Testfaktas kvalitetsmärkning Verified Quality & Performance.

Laboratorietest

Årets bästa vinteroverall

En vinteroverall för barn ska vara vattentät, slittålig, andas och inte minst – fri från skadliga kemikalier. Men fyra av tio overaller i Testfaktas test innehåller miljöfarliga PFAS-ämnen. 

Tänk på städningen när du väljer golv

Dags att lägga nytt golv? Gå inte bara på utseendet - titta också på hur golvet ska skötas innan du bestämmer dig. Många golvfabrikanter förordar speciella rengöringsmedel som kan vara både dyra och dåliga för miljön.

Test av sju kameradrönare – se själv hur stora skillnader det är

Det är stora skillnader mellan olika kameradrönare, både när det gäller bildkvalitet och flygsäkerhet. Det visar Testfaktas test av sju kameradrönare under 10 000 kronor.
– Testets sämsta drönare är inte bara dålig, den är farlig, säger Testfaktas expert.

Om Testfakta

Sedan 2001 har Testfakta underlättat köpbeslut och påverkat tillverkare genom oberoende tester, guider och journalistik.

Läs mer om Testfakta.

TEMA SOVA

Allt för din nattsömn

Tester av sängar, bäddmadrasser och kuddar samt guider och artiklar om sömnrelaterade produkter.