– Batteriet började krångla och laddade ur efter bara några timmar, så jag lämnade in den till en auktoriserad Nokiareparatör. Efter en vecka fick jag beskedet att den var fuktskadad och att garantin inte gällde, säger han.
Lars fick då två alternativ. Antingen kunde han betala en serviceavgift på 400 kronor och få tillbaka sin telefon, eller så erbjöd sig verkstaden att skrota telefonen utan kostnad.
– Jag blev naturligtvis väldigt irriterad eftersom jag visste att jag hade tagit väl hand om min telefon, och absolut inte hade utsatt den för någon form av vätska. Och att de "erbjuder" sig att skrota min nya telefon gratis, gjorde mig ännu argare. Som att de gjorde mig en tjänst…
När Testfakta ringer upp Nokia för att fråga om reglerna kring garantin blir företagets service manager Anders G Larsson fundersam.
– Det där måste jag kolla upp. Klart att han inte ska behöva betala för att få tillbaka sin telefon, det låter konstigt.
Han ber att få återkomma. Dagen efter ringer han tillbaka och meddelar att reglerna för fuktskador är tydliga.
– Om telefonen är fuktskadad så upphör garantin att gälla, och då får kunden mycket riktigt betala en serviceavgift för att få den tillbaka.
Det här upplägget gäller på ingalunda vis bara Nokias telefoner. Det är snarare branschpraxis när det gäller elektronikprylar. Men det är trots allt skillnad på en dvd-spelare och en mobiltelefon; den senare är gjord för att bära med sig och användas utomhus.
– Men man måste vara försiktig med elektronikprylar. Man ska tänka på att inte prata i mobilen om det regnar, det kan hända att några några regndroppar kommer in på fel ställe. Fukt sprider sig dessutom i telefonen, ungefär som mögel. Det är väldigt svårt att reparera en fuktskadad telefon eftersom problemen kommer tillbaka så småningom, säger Anders G Larsson.
mlns="http://xmlns.escenic.com/2009/import" source="teknomediaPictures" sourceid="http://www.testfakta.se/img/2009/2/23/129858.jpg"/> |
Marek Andersson, Konsumentverket |
– Det ska man naturligtvis inte tåla som konsument Man har lämnat in telefonen för att få ett visst fel åtgärdat och att verkstaden då hänvisar till en fuktskada på en annan del av telefonen är helt fel. Då ska man stå på sig och om man ändå inte får rätt ska man vända sig till Allmänna reklamationsnämnden, säger han.
För Lars Bygdén blev elektronikbranschens garantisystem ett dyr affär. En månad efter det första inköpet, tvingades han köpa en ny telefon.
– Det är klart att det känns bittert. De är ju trots alt mobila telefoner. Om de ska vara så känsliga att man inte kan prata utomhus eller i fuktiga miljöer är de ju helt överflödiga.