Trimmade elcyklar oroar myndigheter

Trimmade elcyklar oroar myndigheter

Foto: Ola Jacobsen

Vanliga elcyklar kan enkelt trimmas till betydligt högre hastigheter än tillåtet. Nu befarar myndigheterna att antalet allvarliga olyckor kommer öka. Men någon kontroll av elcyklarna görs inte. 

 

Martin Hansson
Martin Hansson Publicerad: 22 Jan, 2018
Läs senare

Mellan 50 och 99 kilometer i timmen beroende på motor. Så höga hastigheter lovar näthandlare och vissa enskilda cykelbutiker att du kan få upp din elcykel i med hjälp av små trimsatser. Produkterna är skräddarsydda för särskilda motorer från till exempel Bosch, Yamaha eller Shimano och säljs bland annat via annonser på nätet hos exempelvis Amazon och svenska elcykeltrim.se. I annonserna finns även instruktionsfilmer om hur produkterna monteras och används. 

– De här produkterna är i dagsläget inte olagliga att sälja. Men det är bekymmersamt att de säljs så öppet, säger Jörgen Persson, utredare på Trafikverket.

Trafikverket har sammankallat en rad andra myndigheter, organisationer och branschföretag för att ta fram en ny inriktning för säker cykel- och mopedtrafik som ska bli klar till våren. En av diskussionspunkterna har varit riskerna med trimmade elcyklar. 
– När det gäller mopedolyckor med dödlig utgång vet vi att det ofta handlar om mopeder som är trimmade. Risken är att vi får samma problematik här. Och en elcykel med assistans har ju ingen åldersgräns och endast krav på hjälm upp till femton år, säger Jörgen Persson som har bett ansvariga myndigheter att titta på frågan.

Att förbjuda försäljningen av trimprodukter utifrån marknadsföringslagen blir svårt, enligt Konsumentverket.
– Återförsäljarna skriver tydligt att produkterna bara får användas inom inhägnat område så det är inget fel på informationen till konsumenten. Dessutom kommer man ändå kunna beställa de här produkterna från utländska sajter, säger Jonas Eriksson, utredare på Konsumentverket.

Han menar att man i stället borde fokusera på själva cyklarna. Det finns ett lagstiftningskrav om att elcyklar måste vara svårtrimmade.
– Om det är så här lätt trimma cyklarna bör man undersöka om man verkligen gjort rätt när man konstruerar och kontrollerar dem, säger Jonas Eriksson.

Cycleurope som tillverkar Monarks och Crescents elcyklar utför inga särskilda kontroller av hur lätta företagets cyklar är att trimma, utöver det som testas enligt elcykelstandarden. Samtidigt är standarden inte särskilt tydlig här, medger företagets kvalitetschef Claes Alstermark.
– Det står bara att elcyklarna inte får vara lätt-trimmade, men inte hur det ska vara konstruerat. Detta borde vara något för ansvariga kontrollmyndigheter att titta på och eventuellt förtydliga, säger han.

Men några marknadskontroller av elcyklar på den svenska marknaden görs inte. För elcyklar med assistans är Arbetsmiljöverket ansvarig myndighet, medan Transportstyrelsen har hand om cyklar med lite kraftigare motor.
– Vi har hårda prioriteringar och elcyklar är helt enkelt inte högprioriterat i dagsläget. Men vi kommer att diskutera frågan med Transportstyrelsen, säger Carl Axel Sundström vid Arbetsmiljöverket.

Jörgen Persson på Trafikverket är inte helt nöjd med detta svar. 
– Detta är ett angeläget område. Vi vill ha en ökad cykling, men också en säker cykling. Elcyklar är en relativt ny men kraftigt ökande marknad och jag tror att man skulle få mest effekt av att kontrollera detta nu i början. Att komma om några år och försöka ställa saker till rätta är svårare, säger han. 

Så säger lagen

En elassisterad cykel får inte ha en motor över 250 watt och inte ge stöd över 25 kilometer i timmen. Om den fortsätter ge kraft över 25 kilometer i timmen klassas den i lagens mening som moped klass 1 och då ska den vara registrerad och föraren ha körkort för att få framföras på allmän väg. 

Källa: Transportstyrelsen

Vad riskerar den som trimmar sin elcykel?

* Att köra en trimmad elcykel på allmän väg räknas som olovlig körning. Kör man i riktigt höga hastigheter och bland andra cyklister skulle det även kunna rubriceras som vårdslöshet i trafik, enligt Trafikpolisen i Stockholm. Straffen för detta är dagsböter och eventuellt indraget körkort.

* Garantin på din elcykel kan upphöra. Enligt de cykelhandlare Testfakta pratat med skulle de flesta leverantörer av elcyklar neka ett garantiärende om det visar sig att cykeln varit trimmad.

* Du kan få nedsatt ersättning från ditt försäkringsbolag vid en eventuell olycka. 

facebook Comments

Fler nyheter

Laboratorietest

Kvalitet kostar när det gäller hantverksbyxor

Med ett par sköna, stretchiga hantverksbyxor blir arbetet både enklare och bekvämare. Vårt test visar att slitstarka byxor kostar mer men håller längre, och är därmed både mer ekonomiska i längden och samtidigt ett bättre miljöval.

Laboratorietest

Bästa brännan på burk - test av brun utan sol

Brun utan sol är ett enkelt knep för att få en solkysst ton utan att utsätta huden för skadliga UV-strålar - eller pigga upp sig när solen lyser med sin frånvaro. Testfaktas test av BUS-produkter i mousseform visar att det inte är de dyraste produkterna som är bäst.

Bästa försäkringen för din hund

Det finns betydande skillnader mellan försäkringsbolagens olika husdjursförsäkringar. Det visar Testfaktas stora jämförelse av olika hundförsäkringar. En helt vanlig hundägare kan spara tusentals kronor om året genom att välja rätt försäkringslösning.

Laboratorietest

Varma fötter med risk för överhettning

Testfaktas laboratorietest av eluppvärmda strumpor visar på stora skillnader i såväl pris som kvalitet och prestanda. Några blir till och med så varma att man riskerar att bränna sig om man inte är försiktig. Men testet visar också att det går att hitta en bra strumpa till ett rimligt pris.

Laboratorietest

Äkta honung var sockerdopad

Åtta av tio sorter kan klassas som äkta honung, med varierande kvalitet.

De två övriga lever inte upp till EU-kraven – och en av dem borde inte ens få kallas honung. Det visar Testfaktas laboratorieanalys av honung.

Laboratorietest

Mest kronljus för kronan

Den som köper ett riktigt kronljus får som regel ett högkvalitativt ljus som håller vad det lovar i form av brinntid och låga – oavsett vad det kostar. Testfaktas test visar också att det kan förekomma relativt stora variationer i brinntid i samma förpackning. 

Laboratorietest

Clas Ohlson Ceramic Frying Pan

Testfakta Research har på uppdrag av Clas Ohlson AB genomfört ett laboratorietest av Clas Ohlsons non-stick-stekpanna med keramisk beläggning. Clas Ohlsons stekpanna presterar mycket bra till bra genom testets samtliga delmoment och uppfyller med råge kraven för Testfaktas kvalitetsmärkning Verified Quality & Performance.

Laboratorietest

Clas Ohlson Vinterviken - konstgjord julgran

Testfakta Research har på uppdrag av Clas Ohlson genomfört ett laboratorietest av Clas Ohlsons julgran Vinterviken. Julgranen har testats tillsammans med jämförbara julgranar från Star Trading och Jula. Clas Ohlsons julgran presterar genomgående bra i samtliga testmoment och uppfyller med god marginal kraven för Testfaktas kvalitetsmärkning Verified Quality & Performance.

Laboratorietest

Dyr airfryer ingen garanti för perfekta pommes

En airfryer i budgetklass fixar i många fall både godare pommes och är mer energisnål än en dyrare variant. Dessutom är risken att bränna sig mindre. 

Laboratorietest

Vinteroveraller - priset ingen garanti för kvalitet

Vi förväntar oss att de ska hålla barnen torra och tåla rutschkanan och tuffa tag på lekplatsen. Det klarar också flera av vinter-overallerna i Testfaktas test men långt ifrån alla. Och priset är ingen garanti för kvalitet – testets dyraste overall utmärker sig negativt.

Om Testfakta

Sedan 2001 har Testfakta underlättat köpbeslut och påverkat tillverkare genom oberoende tester, guider och journalistik.

Läs mer om Testfakta.

TEMA CYKLA

Allt inför cykelsäsongen

Tester av elcyklar, cykelhjälmar, och andra cykelrelaterade produkter. Här hittar du även tips och guider.

TEMA SOVA

Allt för din nattsömn

Tester av sängar, bäddmadrasser och kuddar samt guider och artiklar om sömnrelaterade produkter.