mlns="http://xmlns.escenic.com/2009/import" source="teknomediaPictures" sourceid="http://www.testfakta.se/img/2007/10/31/21218.jpg"/> |
Så här ser inloggningssidan ut till Coops webbutik. |
– Vi tror att tiden är mogen för e-handel till privatpersoner. Vi kommer att följa försäljningen noga, och vi har goda förhoppningar om att detta kommer att slå väl ut och räknar med att kunna erbjuda e-handel till privatpersoner på fler orter ganska snart, säger Peter Wahlfort, projektledare för Coops e-handel.
Vad är skillnaden nu mot satsningarna i början av 2000-talet?
– Då satsade alla väldigt stort på stora lösningar som drog mycket kostnader, men det blev ingen lönsamhet. Nu tar vi små steg, säger Peter Wahlfort.
Västerås är först ut, men snart kommer pilotbutik nummer två, där varorna inte hämtas färdigpackade, utan istället körs hem till beställaren. Vilken ort som får den här butiken vill Peter Wahlfort inte avslöja.
– Vi tror att konsumenterna är redo, men det är bara testet som kan visa om de är beredda att betala för det, säger han.
Netxtra i Stockholm startade 1996/97 och levererar varor till innerstan och närförorterna.
– Vi var jättemå från början, men det går bättre för varje år, säger Carina Andersson, ekonomiansvarig.
Det började ta fart runt 2003. Anledningen till att Netxtra inte floppade tror Carina Andersson är att de satsade enbart på Netxtra och skiljde det från moderbutiken Prisxtra.
– De andra hade det blandat med butiken, vi hade till exempel egna plockare och använde inte butikens anställda.
Finns det planer på att expandera till fler städer?
– Tanken finns, men det är inget vi satt i bruk, säger Carina Andersson.
Ica har inga planer på att börja med näthandel, uppger man till Testfakta. I alla fall planer som de vill prata högt om.
– Vi följer utvecklingen av e-handeln med stort intresse, inte minst kring vad som händer på området i USA . Det vi gör i dagsläget är att vi omvärldsbevakar och samlar kunskap. Några konkreta planer har vi däremot inte, säger Ellinor Bjennbacke, pressekreterare ICA AB, i en skriftlig kommentar.
Om Coops satsning i Västerås slår väl ut kan fler städer komma ifråga. Nu är det alltså upp till västeråsarna att visa sitt intresse.