”Så gick jag ner 12 kilo i vikt på 30 dagar, och jag åt
fortfarande vad jag ville”. Så lyder rubriken i företaget Healthzones annons i
Sverigehäftet. Vittnesmålet kommer från ”Patricia Andersson”, som berättar att
hon var tjock och olycklig innan hon hittade mirakelmedlet Removyl. I annonsen
påstås att inga vanor behöver ändras, och att den vikt man gått ner inte kommer
tillbaka.
Stephan Rössner är professor emeritus i hälsoinriktad beteendeforskning vid
Karolinska institutet och har arbetat med överviktsfrågor i 35 år. Han är
upprörd efter att ha sett annonsen.
– Det är beklagligt och upprörande att vår lagstiftning fortfarande är så
tandlös, att påståenden av detta slag, som är uppenbart felaktiga, vilseledande
och biologiskt omöjliga fortfarande kan användas i en cynisk marknadsföring
till desperata och hjälpsökande individer med viktproblem, säger han till
Testfakta.
Redan 2002 skrev Stephan Rössner ett utlåtande till Konsumentverket om
bantningsprodukter. Det är en urgammal sanning att viktnedgång bara kan uppnås
om energiuttagen över en längre tid är större än energiintaget, konstaterade
han. Det finns inte några metoder att gå ned i vikt som inte bygger på att man
ändrar några av komponenterna i den ekvationen.
Marknadsdomstolen har flera gånger förbjudit påståenden i marknadsföring för
”bantningsmedel” som gett intrycket att preparatet ensamt leder till
viktminskning. Ansvaret ligger inte bara på företaget bakom produkten, utan
även på den som publicerar reklamen. År 2003 fälldes utgivarna av ett
kuponghäfte för att ha tagit in vilseledande annonser formulerade på liknande
sätt som Removyl-reklamen.
Mailbox Media är ansvarig utgivare för Sverigehäftet, som
distribueras till 3 150.000 hushåll i Sverige. Över 400 000 personer beställer
något ur varje utskick, enligt företagets egen statistik.
VD Odd Westman känner inte till Healthzones nu kritiserade Removylannons, men
säger:
- Är det så att vi gjort fel kommer det företaget inte få köpa annonsplats av
oss igen.
På hemsidan som vänder sig till
annonsköparna är ny tydliga med att ni ” säger ’nej tack’ till alla former av
oseriösa produkter". Trots det har ni tagit in denna?
- Man kan tycka att vissa saker är självklarheter, men det är inte alltid så
lätt. Men har vi fel i våra rutiner ska vi givetvis korrigera dem.
På Konsumentverket har man i år fått in ett 30-tal anmälningar mot Healthzones
produkter. Bland dessa finns bantningsplåstret Cellu-Diet, där användaren
påstås gå ner minst 10 kilo fett och celluliter på fyra veckor. Företaget hade enligt anmälarna bland
annat levererat varor utan att någon beställning gjort, lockat med en gratis
resa till Venedig, och vissa har haft problem att säga upp abonnemanget på
produkterna.
Konsumentverket öppnade i maj ett tillsynsärende mot Healthzone, vars adress är
en postbox i Malmö. Henrik
Örnstedt är jurist på Konsumentverket:
– Vi har skrivit i flera vändor till Healthzone. De har svarat och sagt att de
ska rätta till det som är fel i marknadsföringen för Cellu-Diet. Flera saker
kvarstår dock, och vi har inte fått något svar på den sista skrivelsen.
Samtidigt har Healthzone fortsatt marknadsföra andra produkter, som
Thermo-Active patch – ”Du kommer att gå ned all din övervikt” och Removyl.
Hans
Lundin, presschef på Konsumentverket, förklarar varför Konsumentverket inte kan
gå ut och varna för produkterna:
- Vi står under förvaltningslagen och måste följa en likabehandlingsprincip.
Varje bolag måste få en möjlighet att inkomma med vetenskapliga bevis för sin
marknadsföring. Vi kan inte agera på något annat sätt.
Tre miljoner fick förbjuden bantningsreklam
Tre miljoner fick förbjuden bantningsreklam
facebook Comments
Fler nyheter
Bästa trådlösa in-ear-hörlurarna just nu
Ljudprestanda, användarvänlighet och batteritid på små trådlösa hörlurar har förbättrats avsevärt de senaste åren. Men vilka tar bort bruset bäst? Och vilka ger det bästa ljudet? Testfakta har låtit ett ljudlaboratorium testa tio trådlösa in-ear-hörlurar med brusreducering och hittar skillnader i både prestanda och egenskaper.
Test av värmeljus: Vilket brinner längst och jämnast?
Ingen jul utan ljus. Men vilket ska man välja? Värmeljus av stearin kan variera stort i brinntid och brinner ofta med olika stor låga. Det skiljer också rejält i pris mellan olika tillverkare, där vissa kostar nästan dubbelt så mycket som andra. Testfakta har på uppdrag av Rusta låtit laboratorietesta värmeljus av stearin som säljs på den nordiska marknaden och hittat en tydlig vinnare.
En tydlig vinnare i årets stora test av vinterskor för barn
Blöta, kalla fötter är en dålig förutsättning för lek och lärande. Men vilka vinterskor håller barnens fötter både torra och varma genom regn och slask? Testfakta har testat hur väl vinterkängor för barn och unga står sig genom en svensk vinter och kan kora en överlägsen vinnare.
Konsistensen avgörande i smaktest av vegetariska bitar
Allt fler väljer att äta veganskt eller vegetariskt, åtminstone emellanåt. Ett snabbt och lätt sätt att laga en köttfri måltid är att använda ett vegetariskt köttsubstitut som till exempel vegobitar. Men är det någon skillnad mellan olika märken och är priset en garanti för bättre kvalitet? Testfakta har testat och analyserat vegobitar och ser att det sitter i själva tugget.
Julienne kuvertlakan
Testfakta Research har på uppdrag av möbelkedjan Mio genomfört ett omfattande laboratorietest av kuvertlakanet Julienne. Julienne presterar mycket bra till bra genom testets samtliga delmoment och uppfyller kraven för Testfaktas kvalitetsmärkning Verified Quality & Performance.
Smart teknologi för renare tänder - vilken eltandborste är bäst?
Att använda en eltandborste är en bra start för att förbättra munhälsan och slippa hål. Undersökningar visar också att hela kroppen påverkas av hur munnen mår, och att dåliga tänder kan kopplas till hjärt- och kärlsjukdomar. Testfakta har låtit testa fem appstödda eltandborstar i premiumklassen och resultatet visar att vissa modeller är klart mer effektiva.
Från billiga till dyra – vilka torkarblad presterar bäst?
Alla tar dem för givet så längre de fungerar, men den dagen ett torkarblad inte längre torkar felfritt kan det orsaka både irritation och incidenter. Därför är det extra viktigt att byta ut torkarbladen i tid. Men hur ska man tänka och är dyra bättre än de billiga?
Krispiga, degiga eller fett goda pommes
Pommes frites är standardtillbehör på alla hamburgerkedjor. Basen är potatis som skärs i stavar, friteras och saltas. Men det enkla receptet till trots är skillnaderna i smak, konsistens och fettinnehåll stora. Det visar Testfaktas test av pommes frites från de sex största kedjorna.
Pulserande ljus tar bort oönskad hårväxt
Släta ben utan rakning, smärta eller kladdiga krämer? Med IPL-teknik används ljus för att ta bort håret. Men funkar tekniken och vilken apparat är bäst? Testfakta har testat fem apparater och jämfört resultaten.
Undvik de billigaste T-shirtarna
Testfaktas analys av T-shirts visar att man bör undvika de billigaste plaggen, som ofta har lägre slittålighet och hållbarhet. Däremot är inte ett högre pris en garanti för kvalitet.
Barnmat på burk – energibomb eller tomma kalorier?
Testfakta har låtit analysera färdig barnmat för 6–8 månaders bebisar. Testet visar på stora skillnader i energiinnehåll, fett och mineraler och att alla färdigrätter måste kompletteras med annan mat för att fylla barnets totala näringsbehov under dagen.
Håll drickan kall i värmen med en kylbox
Ljummen läsk och slokande sallader är inte skoj att plocka fram när det vankas lunch på stranden, men med en elektrisk kylbox håller sig picknickmaten fräsch även de varmaste dagar. Men några av dem tar lång tid att få ner i temperatur, och det är stor skillnad i hur mycket de rymmer i förhållande till sin storlek, visar Testfaktas test av tio termoelektriska kylboxar.