Tågbanan funkade inte, brorsan hade redan en juicepress, och faster hade gått upp en storlek sen du såg henne sist. Det finns många anledningar att vilja byta, lämna tillbaka eller reklamera en julklapp. Testfakta har tagit hjälp av Annika Wilow Sundh, konsumentvägledare i Falköpings kommun och ordförande i Konsumentvägledarnas förening, för att reda ut hur du kan få ut det mesta av dina misslyckade köp.
Vad är den vanligaste frågan då får såhär efter jul?
– Det handlar framför allt om rätten att ångra ett köp. Konsumenter har blivit så vana vid öppet köp och bytesrätt att de tar det för givet, men det är inget som är inskrivet i lagen utan något som butiker kan erbjuda om de vill.
Vad är det som gäller om jag ångrar mitt köp?
– Huvudregeln för köp i butik är att köpt är köpt. Många handlare har ändå generösa regler kring bytesrätt och öppet köp, men mindre butiker som inte ingår i någon kedja har ofta begränsade möjligheter. Fråga innan du betalar.
Om julklappen är köpt på nätet då?
– För varor som beställs på internet gäller särskilda regler. Om det är ett svenskt företag har man 14 dagars ångerrätt från det att man fått varan. Här finns vissa undantag, som cd-skivor där förseglingen brutits och biljetter till konserter och sportevenemang. Där finns det inte någon laglig grund för ånger.
Om jag handlat på en ickesvensk sajt?
– Om du handlat från ett företag i en EU-medlemsstat gäller sju dagars ångerrätt från det att du fått varan. Men en grundregel är att om företaget marknadsför sig på svenska till svenska konsumenter ska svensk rätt gälla.
Vem betalar för returportot vid distansköp?
– För köp på internet och postorder är grundregeln att konsumenten betalar returportot vid ånger, om inte företaget lovat något annat. Om det handlar om hemförsäljning eller telefonförsäljning, alltså där säljaren kontaktat konsumenten, ska säljaren stå för returkostnaderna.
Vad händer om varan fastnar hos Posten och dagarna går?
– Ånger ska meddelas säljaren inom 14 dagar från den dag som konsumenten tagit emot varan. Sen har du längre tid på dig att returnera, så det är ingen fara.
Många får presentkort i julklapp, vad gäller för dem?
– Butiker får begränsa giltighetstiden hur de vill, men då måste det stå tydligt på presentkortet. Står det inget om giltighetstid på presentkortet så gäller det i tio år.
Om det är fel på sakerna man köpt, vad gäller då?
– Som konsument har man rätt att reklamera en felaktig vara
i tre år. Det är alltid kunden som ska visa ATT det är fel på varan.
När det gäller att bevisa NÄR felet uppstod, alltså om det
fanns där från början eller är orsakat av konsumenten, finns det en gräns vid
sex månader: Om konsumenten klagar
inom de första sex månaderna anses felet vara ursprungligt, om inte säljaren
kan visa annat. Efter sex månader övergår bevisbördan på konsumenten.
Undantaget är om man har blivit lovad garanti, då tar
säljaren på sig bevisbördan under hela garantitiden.
Kan man reklamera en vara som man köpt på rean?
– Ja, men jag vet att det förekommer många missförstånd bland handlarna. Det är vanligt att kunden nekas att reklamera ett köp för att man handlat på rea. Men rätten att reklamera en felaktig vara gäller även reavaror, så länge du inte fått information om att varan är defekt när du köpte den.
Ska man acceptera tillgodokvitto istället för pengarna tillbaka?
– Nej, som kund har du rätt att få felet åtgärdat eller få en ny vara. Om inte säljaren kan uppfylla det har du rätt att få pengarna tillbaka om felet är väsentligt. För ett mindre fel har du rätt till prisavdrag
Måste man ha kvitto?
– Nej, det finns inget krav på det i lagen. Att kunden inte kan uppvisa kvitto är inget skäl att avvisa en reklamation. Om du kan bevisa på något annat sätt att varan är köpt i butiken så gäller det också. Det kan vara ett vittne som styrker köpet eller ett kontoutdrag.
Vad är ditt bästa tips för att få igenom en reklamation?
–Det är alltid bra att vara påläst om vad som gäller innan. Och bli aldrig arg, då blir det mycket svårare att komma överens.