Konsumentföreningen Stockholm har i en undersökning besökt ett 30-tal livsmedelsbutiker och kommit fram till att prisinformationen när det gäller extraerbjudanden och kampanjvaror är alldeles för otydlig.
- Skyltar och uttryck signalerar ”billigt” trots att det är ordinariepris och det kan vara svårt att se hur mycket man egentligen tjänar på att köpa extraprisvaror. Det är dags för skärpning, säger Louise Ungerth, chef för Konsument och Miljö på Konsumentföreningen Stockholm.
I undersökningen såg man bland annat att ”köp fler spara mer”- erbjudandena ökar, men att vinsten ibland är försumbar. Man såg också att ordinariepris ofta saknas på kampanjvarorna, vilket gör det omöjligt för konsumenten att se om det verkligen är ett bra erbjudande. Nu vill Konsumentföreningen i Stockholm se att butikerna bättrar sig.
Trots att extrapriserna är populära bland de som handlar är Konsumentföreningen Stockholm kritisk till systemet med kampanjvaror, eftersom de anser att det driver upp kostnaderna i hela livsmedelskedjan – något som i slutändan drabbar konsumenten.