Du har bestämt dig för en viss LCD-tv. Priset ligger på runt 7 000 kronor. Det är dyrt och du tvekar. Plötsligt dyker samma tv upp på en ny sajt för 5 000 kronor. Du slår till, glad över att ha sparat 2 000 kronor. Två veckor senare står det klart att det inte kommer någon tv, och att du i stället förlorat 5 000 kronor. Detta är en realitet för alltfler godtrogna konsumenter. Blufföretagen på internet poppar upp som svampar ur marken lagom till julhandeln.
– Folk blir lurade varje år. De känner inte till fenomenet och vill spara några hundralappar. Det är det som är drivkraften, säger Magnus Bengtsson på prisjämförelsesajten Prisjakt.
Blufföretagen är dock relativt lätta att avslöja. Om inte det löjligt låga priset får varningsklockor att ringa, så kanske företagsnamn som Snow-House och Jul-Huset slår fast att detta är rörelser som knappast har planer på att existera efter jul.
Men det finns också mer handgripliga sätt att avslöja dem.
– Många av dessa företag har inte ens ett organisationsnummer. Det är lag på att webbutiker ska uppge det på sin hemsida. Man kan också kontrollera med Skatteverket eller Allabolag.se om företaget är momsregistrerat. Men viktigast av allt: betala aldrig något i förskott om du är inte är säker på att det är en seriös verksamhet, säger Magnus Bengtsson.
Ett annat sätt är att googla själv. De finns alltid konsumenter som i forum, eller på prisjämförelsesajterna, diskuterar om sina egna erfarenheter av företagen. Många positiva omdömen bör vara en vägvisare så god som någon. Är omdömena i stället övervägande negativa, bör man åtminstone dra öronen åt sig.
– Det pågår ständigt diskussioner på nätet om de olika företagen. Vi medverkar dessutom i en grupp som granskar och certifierar e-handelsföretag. Vi har en mejlinglista och så fort vi hör att ett problem uppstår, så mejlar vi runt till konsumenter på listan och hör om de också haft problem med det aktuella företaget, säger Dick Malmlund, säkerhetschef på Svensk Handel.
Magnus Bengtsson håller med:
– Många på forumen är väldigt aktiva. Det tog till exempel bara tre dagar för dem att upptäcka att Jul-huset var ett blufföretag. Strax efteråt var sajten nere, säger han.
Det är inte bara de rena blufföretagen som kan ställa till det vid e-handeln. Problem kan uppstå även med etablerade aktörer. Framför allt gäller det försenade och felaktiga leveranser. Men värre problem, som utländska modeller, kan ställa till det rejält. Både när det gäller kompabilitet och garanti.
– En tv från ett annat EU-land kan till exempel ha svårt att koppla upp sig mot en svensk digitalbox. Och om du köper en tv som ursprungligen kommer från ett land utanför EU, gäller inga garantier. Det här är också information du kan kräva av nätbutiken, säger Magnus Bengtsson.
Det borde således vara relativt enkelt att undvika att bli lurad och besviken. Lite extra uppmärksamhet innan köpet är en bra försäkring. Men trots ständiga varningar och tips drabbas många svenska konsumenter varje år. Dick Malmlund, med 20 år i branschen har en enkel förklaring.
– Vi svenskar har alltid levt i en skyddad värld. Det är alltid någon annan som tar hand om våra problem. Men det finns ju fortfarande folk som blir lurade av Nigeriabrev, så det är klart att de blir lurade på nätet. Jag har slutat skratta åt roliga exempel på när folk blivit lurade, och börjat gråta i stället.
* Kolla upp företaget ordentligt. Kontakta och undersök om företaget har en fungerande kundtjänst. Försäkra dig via Skatteverket om att företaget är momsregistrerat och har ett svenskt organisationsnummer.
Att hemsidan ser proffsig ut är ingen garanti för att allt går schyst till.
* Läs vad andra konsumenter skrivit om företaget på nätet. Det finns ofta många och långa diskussioner i olika forum och på prisjämförelsesajter.
* För att undvika försenad och utebliven leverans: Fråga om företaget har eget lager och därmed kan garantera att produkten finns i lager.
* Kontakta företaget för att slippa utländsk modell samt meny och manual på annat språk än svenska.
* Betala aldrig i förskott om du inte är säker på företagets trovärdighet.
* Spara all eventuell mejlkontakt med företaget. Det kan vara betydelsefullt om en tvist uppstår.