I annonserna påstås att Removyl har egenskaper som leder till en rejäl, snabb och bestående viktminskning utan att användare behöver ändra sin kost eller sina levnadsvanor.
Konsumentverket har vid flera tillfällen påpekat för Aftonbladet att annonserna inte följer marknadsföringslagen och att även tidningen är medansvarig.
Aftonbladet har därefter lovat att inte publicera fler annonser. Trots det dök annonserna upp i tidningen vid två tillfällen under januari i år. Därför har Konsumentverket beslutat om ett förbudsföreläggande. Bryter man mot det måste man betala 750 000 kronor i vite.
– Det är anmärkningsvärt att det behövdes ett förbudsföreläggande för att förmå Aftonbladet att stoppa publiceringen. Företaget borde vid ett minimum av kontroll av annonserna ha upptäckt att det rörde sig om en ren bluff, säger Konsumentombudsmannen Gunnar Larsson. Jag förutsätter nu att alla seriösa medieföretag tar sitt ansvar och stoppar publicering av annonser av den här typen.