Konsumentombudsmannen tog redan för sex år sedan Siba till domstol för att hemelektronikkedjan marknadsfört mobiltelefonabonnemang utan att lämna tydlig information om en inträdesavgift och fasta löpande avgifter tillkom k abonnemanget.
Marknadsdomstolen gick då på KO:s linje och förbjöd Siba att fortsätta med denna marknadsföring. Förbudet var förenat med ett vite på 400 000 kronor.
Efter en granskning upptäckte KO att Siba återigen använde sig av liknande marknadsföring. Det vill säga, att konsumenter erbjöds att köpa en mobiltelefon till ett reducerat pris om man tecknade sig för ett abonnemang. Inte heller denna gång framgick det att det tillkom en anslutningsavgift för abonnemanget.
KO stämde därför Siba i Stockholms tingsrätt och krävde att vitet på 400 000 kronor skulle dömas ut.
Tingsrätten slår nu fast att Siba har brutit mot Marknadsdomstolens dom och ska därför betala vitesbeloppet.