Den här tjänsten kan vara bra för dig som misstänker att din uppkoppling inte kommer upp i den hastighet du vill. Operatörerna utlovar bara en teoretisk maxhastighet, som det inte är säkert att du någonsin uppnår. Dels kan det bero på din utrustning, som till exempel brandväggar och prestanda i datorn, och dels på saker som kvaliteten på telefonledningarna (ADSL). Men det kan ju också vara så att din operatör inte levererar det du betalar för. Då kan bredbandskollens mätning vara ett bra underlag.
– I takt med att Sverige blir allt mer beroende av bredband ökar samtidigt behovet av ett oberoende mätverktyg som konsumenterna själva kan använda för att kontrollera sin uppkoppling. Vi har med Bredbandskollen utvecklat en oberoende tjänst som är enkel att använda och som kan svara på frågor som uppstår i de fall där uppkopplingshastigheten inte håller måttet, säger Danny Aerts, vd på .SE.
.SE, Stiftelsen för Internetinfrastruktur, har tillsammans med Post- och telestyrelsen och Konsumentverket utvecklat tjänsten. Den mäter både hur fort det går att skicka och ta emot trafik. Om mätvärdet avviker mycket från det som du betalar för kan man ta hjälp av en felsökarguide för att utesluta vanliga fel i den egna utrustningen. Om mätvärdet fortsätter att vara för lågt rekommenderas att ta kontakt med sin operatör.
Tjänsten är gratis och finns tillgänglig på:
www.bredbandskollen.se