Mamma får en mp3-spelare i julklapp. Pappa får en massage för sin dåliga rygg. Mamma tycker mp3-spelaren är krånglig och byter ut den mot en annan. Pappa tycker inte att massagen var skön och … ja, vad gör pappa?
– Om en massör har utfört massagen rätt så är det svårt att argumentera att man inte gillade den. Det är samma sak som att gå på en indisk restaurang och efteråt hävda att man inte gillar indisk kryddning. Men om kycklingen var halvrå, då är det naturligtvis fel. Det är inte en fråga om tycke och smak, säger Mattias Grundström, jurist på Konsumentverket.
Enligt honom finns det en grundläggande regel. Näringsidkaren har ansvar för att kunden inte vilseleds; upplevelsen som erbjuds får inte avvika för mycket från beskrivningen av den.
– Ett exempel är en konsert där några hade köpt sittplatser långt fram. Men det blev strul med bokningarna, så de fick i stället stå längst bak. I ett sådant läge har man naturligtvis rätt till ersättning eftersom upplevelsen absolut inte motsvarade beskrivningen, säger han.
Under Dolly Partons konsert i Malmö tidigare i höst var många besökare besvikna över det dåliga ljudet. De anmälde upplevelsen till Allmänna reklamationsnämnden – och fick rätt. Men bara delvis; endast en mindre del av biljettpriset återbetalades. Enligt Ingemar Carlsson, handläggare på Allmänna Reklamationsnämnden, beror det på att det är svårt att bedöma konstnärliga upplevelser.
– Vi kan bara ta hänsyn till det som är objektivt konstaterbart. Det konstnärliga och känslomässiga är svårt att bedöma rent juridiskt, säger han.
Alltså, så länge pappa inte kan bevisa att massagen inte var avtalsenligt avvikande, har han mycket små chanser till ersättning och bot och bättring för sin rygg.
Mamma däremot, hon lyssnar på musik hela dagarna i sin nya mp3-spelare.
Läs tre exempel i faktarutan härintill.