– De handlar främst om bristande information från butiken och frågor om när man behöver en produktförsäkring eller inte, säger Anna Hallqvist på Konsumentverket.
I samarbete med Finansinspektionen har Konsumentverket nu granskat elektronikbranschens olika produktförsäkringar och jämfört dem med det skydd kunderna får via andra lagstadgade och frivilliga försäkringar som garanti, reklamation och hemförsäkring. Och det gäller att ha koll på sina försäkringspapper. Risken finns att du annars betalar för något du redan har.
– En hemförsäkring med drulle-tillägg ger ofta samma skydd som en produktförsäkring. Det är viktigt att läsa igenom villkoren i sin hemförsäkring innan man beger sig till affären, säger Anna Hallqvist.
En produktförsäkring är ofta dyr i förhållande till själva produkten – för en tv för 12 000 kronor kan den hamna på 2 000. En drulleförsäkring kostar mellan 350 och 500 kronor per år och skyddar alla dina ägodelar upp till ett visst belopp. Men till skillnad från produktförsäkringen måste du betala en självrisk på cirka 1 500 kronor vid varje skadetillfälle och dessutom drar försäkringsbolagen av mellan 15 och 20 procent per påbörjat år i så kallat åldersavdrag. Konsumentverket vill inte rekommendera den ena eller den andra varianten.
– Det är väldigt individuellt och beroende av din ekonomiska situation, produktens pris och risken för skador. Är det en dyr och ömtålig produkt som du transporterar mycket eller om du har små barn som springer omkring hemma kan en produktförsäkring vara bra.
När ska jag inte välja en produktförsäkring?
– Vet du med dig att det här är en produkt som du kommer byta ut inom två år är det kanske inte så meningsfullt. Och har du precis skaffat din första egna lägenhet och en mängd nya elektronikprylar som tv och stereo är det kanske läge att teckna ett tillägg på hemförsäkringen istället, säger Anna Hallqvist.
När Konsument Göteborg 2007 granskade elektronikföretagens försäljning av produktförsäkringar fick branschen kritik för brister i informationen till kunderna. Enligt Sara Widman, informationsansvarig på hemelektronikhandlaren Siba, har man sedan dess arbetat hårt med frågan.
– Alla våra säljare måste numera gå en utbildning i försäkringsrätt och konsumentlagstiftning. De får lära sig vad som ingår i informationsplikten, som att de även måste informera om undantagen i försäkringen och inte bara om fördelarna. Det är viktigt att kunden ska kunna göra en riktig bedömning om de behöver försäkringen eller inte, säger hon.