Länsförsäkringar är vinnare i undersökningen, som är gjord av Sveriges Kvalitetsindex. Den bygger på intervjuer med omkring 20 000 personer. Image, produktkvalitet, servicekvalitet och prisvärdhet är några av de områden som betygsätts. Länsförsäkringars ligger i topp flera av dessa kategorier, inte minst i servicekvalitet.
Storbankerna Handelsbanken, Nordea, SEB och Swedbank, har skiftande resultat i undersökningan. Den stora förloraren är Nordea som har tappat förtroende hos flera av sina kunder. Kortsvindel och bedrägeri har troligen påverkat Nordeas resultat. I maj tvingades 20 000 av Nordeas kunder byta sina kort efter ett dataintrång.
Trots att fler kunder är nöjda visar det sig att allt färre är lojala mot sin bank. Många kompletterar med en andra bank men den bristande lojaliteten är också ett tecken på att många kunder kan tänka sig att byta huvudbank, skriver SKI.
Nöjda kunder är också de mest lojala. Det betyder att de banker som bäst bemöter kundernas krav kan vinna kunder från sina konkurrenter.
SKI:s undersökning har genomförts av Handelshögskolan i Stockholm.
Bank | Index |
Länsförsäkringar bank | 75,6 |
Handelsbanken | 74,1 |
Skandiabanken | 74,0 |
Sparbankerna | 73,7 |
ICA-Banken | 73,1 |
Danske Bank | 72,8 |
Sparbanken Finn | 72,8 |
Swedbank | 70,4 |
SEB | 69,9 |
Nordea | 67,3 |
Snitt alla banker | 71,3 |