Det som började som ett hjälpmedel för amerikanska flygvapnet, GPS, har på allvar tagit sig in i vanliga människors liv. GPS-mottagare har blivit standardutrustning på lite större fritidsbåtar och många bilköpare väljer att komplettera med GPS-mottagare för att hitta rätt på resan.
Sedan en tid finns också bärbara vattentäta GPS-mottagare. I första hand är de till för friluftsentusiasterna.
För minst 5 000 kronor får du en GPS som hjälper dig hitta rätt på fjällvandringen.
Men hur bra är de?
Testfakta.se har laboratorietestat fem olika GPS-mottagare och hittat ganska stora skillnader.
– I själva navigationsdelen så tycker jag alla var relativt bra. De stora skillnaderna är mer på andra delar som pris och vilka kartor som ingår, säger Ronny Lövstrand, provningsingenjör på SP, Sveriges Provnings- och Forskningsinstitut, som genomfört laboratorieundersökningen.
GPS-mottagarna har undersökts i fem olika moment:
Kartan - Hur detaljrik är den?
Användarvänligheten - Hur enkel är den att hantera?
Teknisk prestanda - Hur bra fungerar den i praktiken?
Bildskärmen - Storlek, ljusstyrka och om det är färg eller svartvit.
Batterierna - Driftstid enligt tillverkarens uppgifter.
I varje moment har getts ett betyg mellan 1 och 5. I slutändan har de olika momenten vägs in till ett slutbetyg.
Knapp segrare är testets dyraste GPS-mottagare, Magellan explorist XL, som får totalbetyget 4,5.
Testets billigaste, Lowrance ifinder, får nöja sig med en femteplats med 3,1 poäng. Det som drar ner betyget är framförallt den svartvita skärmen och att den karta som köps till inte håller samma nivå som konkurrenternas. Kartan är inte topografisk vilket bland annat innebär att den inte anger höjdskillnader.
Räcker inte den baskarta som ingår i grundpriset?
– Den är inte speciellt detaljerad i någon av de fem testade GPS-mottagarna. För en bra navigering krävs att man köper till kartor, säger Ronny Lövstrand.
Även om man köper till extrakartor finns det ett problem som inga GPS-mottagare i världen kan klara, menar Ronny Lövstrand.
– Batteriernas livslängd. Även om man förvarnas när de är på väg att ta slut så tycker jag man bör ha med sig en vanlig karta som back-up om man är ute i skogen.
Av de fem testobjekten är det endast Magellan explorist 500 som har uppladdningsbart batteri. Övriga har vanliga små så kallade AA-batterier.
Andra intressanta skillnader i testet:
• Kompassen. Den fungerar perfekt så länge man rör sig. Står man däremot stilla och snurrar runt med GPS: en är det bara Garmin Gpsmap som visar rätt kompasskurs.
• Positionen. Förhållande karta och verklighet stämde inte exakt hos någon av GPS-mottagarna. Närmast sanningen låg Magellan explorist XL med ett postioneringsfel på endast fyra meter.
• Ljusstyrkan på bildskärmen. Stora skillnader i bildskärmarnas ljusstyrka vilket påverkar hur bra man kan se på skärmen i solsken. Klart sämst ljusstyrka hade Garmin Gpsmap och Lowrance.
Att behöva betala mellan 5 000 och 10 000 kronor för en bärbar GPS-mottagare med karta avskräcker många konsumenter.
Kommer priserna att rasa i snabb takt?
– Nej, de kanske sjunker en aning. Jag tror snarare att det kommer att tillkomma nya funktioner. En sak man ska ha i beräkningen är att de här GPS-navigatorerna också fungerar på sjön och i bilen. Det gäller bara att man köper kartor eller sjökort och laddar ner, säger Björn Ågårdh, vd på Magellan Sverige.