Meny
-A A +A
Sängtillverkarna tävlar i att överträffa varandra i långa garantitider. Men de talar tyst om undantagen. ? Garantin är bara ett försäljningsargument. Det har inget med verkligheten att göra, säger Peter Beréus, som driver en stor sängbutik i Stockholm.

12 år, 15 år, ja till och med livstids garanti. Allt för att locka till sig kunder.
Vad kunderna sällan vet eller tar reda på är de många undantagen i garantin. Den långa garantin omfattar bara ramen och fjädrarna för samtliga sängar i testet.
Och om de väl går sönder finns risken att det blir någon form av åldersavdrag när felet ska lagas.
Dessutom gäller den långa garantin som regel bara vid normal användning. Dit anses inte hoppande småbarn höra.
– Men det är varken ramen eller fjädrarna som brukar gå sönder. Det är tyg som slits, delar som lossnar och andra problem, säger Peter Beréus på Sängmakarna.
Men garantin för de saker som oftare går sönder är inte lika imponerande. Här gäller enbart konsumentköplagen, vilket betyder två års garanti hos de flesta tillverkarna. Dux, Jensen och Wonderland är dock mer generösa med en generell garanti på fem år.
– Sängtillverkarna vilseleder konsumenterna. Därför är det viktigt att lusläsa vad som verkligen täcks av garantin, fortsätter han.
En annan sak som förvirrar sängköparna är att en del tillverkare ändrar i sina garantier. Senast i raden var Ekornes som slopade sin livstidsgaranti och gick ner till 15 år.
• Försämrar ni garantin för att sängarna blivit sämre?
– Nej, inte alls. Vi vill snarare markera för kunden att vi tycker det är dags att köpa en ny säng efter 15 år, säger Stina Bredal, marknadschef på norsktillverkade Ekornes.
Tusentals svenska sängköpare är missnöjda med sina sängar. En del av dem klagar hos butiken och vissa får nya varor. Men långt ifrån alla.
Några går vidare till allmänna reklamationsnämnden. Men det är inte lätt att få rätt mot sängtillverkaren.
I fjol avgjordes 53 sängärenden i Allmänna reklamationsnämnden. I 17 fall blev kunden vinnare.