Meny
-A A +A

Bästa vinterdäcken utsedda

Ett finskt och ett franskt däckmärke placerar sig i topp i ett stort test av vinterdäck. De dubbfria däcken når inte riktigt upp till de dubbades nivå.

När tidningen Motorföraren testade vinterdäck blev ett dubbfritt däck sensationellt bäst i test. Riktigt så bra resultat fick de odubbade däcken inte i Aftonbladet Bils stora test av 21 modeller. Det bästa dubbdäcken fick 9,0 poäng av 10, medan det bästa dubbfria däcket bara nådde upp till 7,8 poäng av 10.
Oavsett märke är det allra viktigaste att tänka på att däcket är färskt, skriver tidningen. Ett däck kan se okej ut, men om gummit har blivit gammalt och stelt är det inte säkert. Ska du köpa nya däck i år så kontrollera tillverkningsdatum. Det står som en fyrsiffrig kod, månad och år. Välj helst ett däck som tillverkats i år.
Mönsterdjupet är naturligtvis också viktigt. Enligt lagen ska det vara minst tre milimeter, men enligt testet förlorar däcken det mesta av sitt grepp redan vid fem milimeter.

mlns="http://xmlns.escenic.com/2009/import" source="teknomediaPictures" sourceid="http://www.testfakta.se/img/2007/10/19/19123.jpg"/> Nokian Hakkapeliitta 5 fick bäst omdöme i testet.

Bäst i test bland dubbdäcken blev Nokian Hakkapeliitta 5, som kostar cirka 2.050 kronor. Den har mycket bra grepp på snö och is och ljudnivån har blivit lägre. Dock får den minus vid körning på asfalt. Betyg: 9/10 och fem plus.
Tvåa kom Michelin X-ice north, som kostar cirka 1.850 kronor. Det blev testvinnare förra året och får omdömet tryggt, lättkört och pålitligt. Betyg: 8,9/10 och fem plus.
Sämst bland dubbdäcken blev Kingstar W411, som kostar cirka 1.150 kronor. Det är ett lågpris däck från Kina som blir rejält sågat. Farligt på alla vinterväglag, noll styrkänsla, blev omdömet. Betyg: 6,3/10 och inget plus.
    Bland de dubbfria däcken fick två däck samma betyg.
Continental Conti viking contact3, som kostar cirka 1.900 kronor. Testpatrullen har aldrig sett ett så bra dubbfritt däck förut. Den har bäst köregenskapet på asfalt och snö, men sämre på is. Betyg: 7,8/10 och tre plus.
Gislaved Soft frost2, som kostar cirka 1.950 kronor. Den får beröm för köregenskaperna på snö och is, men är sämre på asfalt. Betyg 7,8/10 och tre plus.
Sämst betyg fick Pirelli Icestorm, som kostar cirka 1.750 kronor. Det är dåligt på is, halt på snö och bromsar dåligt på asfalt, anser testpatrullen. Betyg: 6,2/10 och inget plus.

Testade dubbdäck
Nokian Hakkapeliitta 5. Betyg: 9/10, fem plus.
Michelin X-ice north. Betyg: 8,9/10, fem plus.
Continental conti winter viking2. Betyg 8,4/10,  fem plus.
Gislaved Nord frost 5. Betyg: 8,4/10, fyra plus.
Goodyear Ultragrip extreme. Betyg: 8,3/10, fyra plus.
Vredestein Icetrac. Betyg: 8,3/10, fyra plus.
Pirelli Winter carving edge. Betyg: 7,9/10, tre plus.
Bridgestone Noranza 2. Betyg: 7,7/10, två plus.
Hankook I*pike. Betyg: 7,7/10, två plus.
Barum Norpolaris. Betyg: 6,8/10, ett plus.
Kingstar W411. Betyg: 6,3/10, minus.

Testade dubbfria däck
Continental Conti viking contact3. Betyg: 7,8/10, tre plus.
Gislaved Soft frost2. Betyg: 7,8/10, tre plus.
Nokian Hakkapeliitta RSi. Betyg: 7,4/10, två plus.
Bridgestone Blizzak nordic WN-01. Betyg: 7,3/10, två plus.
Dunlop Graspic. Betyg: 7,1/10, ett plus.
Michelin X-ice. Betyg 7,0/10, ett plus.
Vredestein Nord-trac. Betyg: 6,9/10, två plus.
Toyo Garit G4. Betyg: 6,8/10, ett plus.
Kumho Ice power KW 21. Betyg: 6,7/10, minus.
Yokohama Ice guard ic20. Betyg: 6,6/10, minus.
Pirelli Icestorm. Betyg: 6,2/10, minus.

Läs mer om ource="teknomediaPictures" sourceid="http://www.testfakta.se/img/2007/10/19/19123.jpg"/> här. (extern länk)

Fler tester och nyheter från Testfakta