För tjugo år sedan fanns tre sorters glögg att välja mellan på
Systembolaget.
Men i slutet av 90-talet formligen exploderade glöggmarknaden.
De senaste tio åren har det funnits mellan 20 och 25 glöggsorter på Systemet
varje höst.
Visst finns glöggen med de traditionella kryddorna kvar hos
flera tillverkare, men framförallt har olika smaktillsatser förändrat
glöggmarknaden. I dag kan du hitta glögg med smak av choklad, lakrits, saffran,
lingon, äpple och whisky i Systemets sortiment. Men är det fortfarande glögg i
flaskorna?
Testfaktas glöggpanel fick prova några av de udda smakerna och jämföra med bland
annat Systemets storsäljare, Blossas Vinglögg.
Panelen bjöds på Dufvenkrooks Amore Vanilj, Lucia Choklad, Herrgårds Lakritsglögg, Grythyttans Skogsglögg, Vintras Ekologiska glögg, Kiviks Äppelglögg, Tindras vinglögg utan socker och Blossas vanliga Vinglögg.
Det var framförallt tre av glöggsorterna som föll panelen i
smaken: Blossas Vinglögg, Vintras Ekologiska Vinglögg och Grythyttans
Skogsglögg.
Panelen visade tydligt att den gillade glögg som smakar just – glögg. Blossas
Vinglögg blev den klara vinnaren, ”den smakar som en glögg ska göra” var det
unisona omdömet.
Grythyttans Skogsglögg har både lingon och blåbär i kompositionen. Eftersmaken var god men kryddningen lite
väl balanserad enades panelen.
Vintras ekologiska glögg fick flera glada tillrop – ”mild och len”, ”smakar
glögg”, ”angenäm” och ”säkert kort”.
Av de smaksatta glöggsorterna väckte Herrgårds Lakrits störst entusiasm. ”God, som en lakritspuck” och ”mmm, lite som lakritsshot eller turkisk peppar” var två kommentarer. En i panelen, som verkligen inte gillar lakrits, tyckte att den smakade hostmedicin.
Majoriteten ratade glöggsorterna med vanilj- och chokladsmak och omdömena varierade mellan ”artificiellt”, ”parfymerat”, ”kvalmigt och för sött” och ”som en billig deodorant”. En i panelen som är väldigt förtjust i choklad menade ändå att Lucias glögg var helt OK.
Kiviks Äppelglögg delade panelen i två läger. Ena lägret konstaterade att glöggen är ”äcklig och för söt” eller ”smakar som en blandning av lussebulle och diskmedel”. Det andra lägret tyckte att den är god och kan ha flera användningsområden, till exempel ”som groggvirke” eller ”en kall drink med isbit och citron”.
Tindras glögg är sötad med sötningsmedel istället för vanligt socker. Den gick inte hem hos panelen. Tindras glögg fick omdömena ”mesig, som saft”, ”tråkig och platt” samt ”smakar inte jul”.
Tittar man på Systembolagets tio-i-topplista över
glöggförsäljning från förra året, så är vanlig glögg fortfarande populärast.
Blossas Vinglögg ligger högst i försäljningen, tätt följd av Blossas
Starkvinsglögg. Dufvenkrooks Starkvinsglögg ligger fyra.
Även glögg som är spetsad med konjak och rom tycks gå hem hos de svenska
glöggköparna – de glöggsorterna ligger femma och sexa på försäljningslistan.
Grythyttans Skogsglögg och Lucia Choklad intar nionde respektive tionde plats.
I år har det kommit fler ekologiska glöggsorter, och några av nyheterna är till exempel glögg med smak av saffran eller lakrits samt en glögg baserad på rosévin.
Monika af Ekenstam, kategorichef inom verksamhetsområdet Varuförsörjning hos Systembolaget, konstaterar att det finns växande efterfrågan på ekologiska produkter inom vinsortimentet. Att erbjuda fler ekologiska alternativ också inom glöggsortimentet har alltså blivit ett logiskt val.
– Eftersom vi sett efterfrågan inom vinsortimentet vill vi också erbjuda ett bra sortiment på glögg, och det ska bli intressant att se om det kanske tar fart i år även där, säger Monika af Ekenstam.
När det gäller smaksatta glöggsorter har både nyfikenheten och efterfrågan hos konsumenterna växt under flera år, säger Monika af Ekenstam.
– Förra året kunde vi dock märka en viss mättnad när det gäller det smaksatta. Vi får se om nyfikenheten kvarstår eller om konsumenterna går tillbaka till den traditionella glöggen. Hur den nya smaken lakrits står sig mot choklad och konjak till exempel är också intressant.
Enligt Monika af Ekenstam fastnar konsumenterna ofta för ett visst varumärke och testar de nya smaker som kommer inom det. Glöggtillverkarna som har trogna kunder har alltså stor möjlighet att nischa sig med nya smaker eller ekologiska alternativ.