Om resan blir försenad mer än en timme eller om tåget ställs in helt har du rätt att få ersättning. Du har då tre alternativ som konsument:
- Du kan välja att inte genomföra resan. Då har du rätt att få tillbaka hela biljettpriset, det vill säga allt du har betalat för din tågbiljett. Om du har gjort ett tågbyte i resan och nästa del av resan ställs in eller bedöms bli försenad med mer än en timme har du rätt att avbryta resan. Du ska då få tillbaka hela biljettpriset. Du har även rätt att få en resa tillbaka till platsen där din resa började.
- Du kan välja att genomföra resan så snart som möjligt. Antingen med det försenade tåget eller med en ny ombokad resa. Transporten ska ske på så kallade ”likvärdiga transportvillkor”. Det kan till exempel vara med ett annat tåg, med buss eller med taxi. Vad som är likvärdigt bedöms från fall till fall.
- Du kan välja att göra din resa en annan dag genom att boka om biljetten hos tågföretaget.
Om resan är försenad mer än en timme har du rätt till kompensation:
- Om resan blir försenad mellan en och två timmar har du rätt att få tillbaka minst 25 procent av biljettpriset.
- Om resan blir försenad mer än två timmar har du rätt att få tillbaka minst 50 procent av biljettpriset.
Kom ihåg att detta är minsta beloppet du har rätt till. Dina krav ska du rikta direkt till tågföretaget.
Källa: Konsumentverket