De tuffare tiderna börjar dock märkas ute i bilhallarna. Under december minskade nybilsförsäljningen med drygt 15 procent till 25 219 bilar, enligt preliminär statistik från Bil Sweden. Prognosen är också att försäljningen under 2012 kommer att sjunka till 270 000 nya personbilar.
Den populäraste modellen i Sverige under 2011 blev Volvo V70 II, som såldes i drygt 22 000 exemplar. På andra och tredje plats kom Volkswagen med modellerna Passat och Golf.
En tydlig trend är att dieselbilar säljer allt bättre. Under fjolåret stod de för 61,5 procent att jämföra med 51 procent 2010.
– Dieselandelen i Sverige var den högsta någonsin och passerade under 2011 för första gången europasnittet. Den kraftiga ökningen av dieselandelen under senare år, från 10 procent 2005 till nästan 62 procent 2011, har bidragit till att de genomsnittliga koldioxidutsläppen från nya bilar minskat med en fjärdedel sedan 2005, konstaterar Bertil Moldén vd på Bil Sweden.
Miljöbilarna står för drygt 40 procent, vilket är ungefär samma som under 2010. Bilarna har däremot blivit bränslesnålare. Nyregistreringarna av personbilar med koldioxidutsläpp högst 120 g/km ökade under 2011 med 36,5 procent. Bilar med max 140 g/km koldioxidutsläpp ökade med 33,7 procent.