Nya bilar som såldes i Sverige under första halvåret i år släpper ut fem procent mindre koldioxid per kilometer än bilar som såldes 2009. Ändå minskar inte trafikens samlade utsläpp. Förklaringen är att bilarna både blir fler och körs längre. Det visar Trafikverkets, Naturvårdsverkets och Konsumentverkets sammanställning.
Trenden sedan två år med minskade trafikutsläpp är bruten.
– Det är allvarligt. Poängen med bränslesnålare bilar skulle ju vara att minska miljöbelastningen, inte att ge mer trafik. För att möta klimathot och sinande oljetillgångar krävs en ny syn på transportsystemet där bilen får en mindre plats, säger Trafikverkets miljödirektör Lars Nilsson, i en presskommentar.
Under årets första sex månader uppgick de nyregistrerade bilarnas utsläpp av koldioxid till 156 gram per kilometer, det motsvarar en bränsleförbrukning på 0,63 liter per mil. År 2009 släppte nya bilar i snitt ut 165 gram per kilometer och 2008 låg utsläppen på 174 gram.
Värsta utsläppssyndarna finns i Bräcke i Jämtland som med 180 gram släpper ur på 40 procent mer än bilägarna i Dals-Ed – som i genomsnitt släpper ut 129 gram.